Färgen har släppt på rännor/stuprör på sina ställen. De är alltså den här plastiga filmen som släpper. Rännorna är säkert 25 år eller mer. Är det lönt att bättra på med någon färg, eller är det nya rännor som gäller?
 
M
Är det genomskinlig lack du menar, eller färg med en viss kulör?
Jag hade lätt målat dem så håller dem säkert 25 år till om dem inte har börjat rosta än.
Nya hängrännor kostar ju ändå 60-70:- per meter.
 
M Marcussjogren skrev:
Är det genomskinlig lack du menar, eller färg med en viss kulör?
Jag hade lätt målat dem så håller dem säkert 25 år till om dem inte har börjat rosta än.
Nya hängrännor kostar ju ändå 60-70:- per meter.
Måla dom vita täntke jag då.
 
M
M -MH- skrev:
Måla dom vita täntke jag då.
Om du målar dem innan de har börjat rosta så har de åter fullgott skydd.
Dessutom behöver du ju inte överarbeta jobbet då de sitter ganska högt upp och detaljer syns i princip inte. Ta bort det som sitter löst och stryk på lämplig färg.

Går antagligen snabbare än att byta dessutom.
 
Måste ändå ta ner dom för att måla om träet (tänker jag).
 
M
Det har inte nämnts, men det är klart att det kan vara lika bra att göra det. Hos mig kommer man dock åt utan att ta ner.
Antar att du menar takfotsbrädan (eller vad den stående brädan bakom rännan kallas).

Och har man ändå ner allt och rännkrokar m.m är samma, så kan man ju för en i sammanhanget ganska liten peng slippa målaratbetet.
 
V
Skrapa,slipa,måla med hammarlack.
Finns både knottrig och slät.
 
Skrapa? På galvat? Tror inte det...
 
  • Gilla
Helst Anonym
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.