S
Hej! Håller på å renoverar gamla spröjsade träfönster.
Av tradition så har man inte målat övre-undre eller både ytorna så trät kan torka ut. De horisontella ytorna altså mellan bågen å karmen.
Själv lutar jag åt att inte måla bara upptill.
Stugan ligger i utsatt läge å det kan regna saltvatten horisontellt om ni förstår hur jag menar. Då ligger det vatten kvar i springan mellan båge å karm längre tid nertill än upptill är tanken. Å så hinner det suga upp vatten där om omålat.

Så vad säger ni alltså om att inte måla nedre yttan?

För övrigt. Skrapat trärent, mättat med 50/50 balsamtrep å linolja. När det torkat, först ett tunnt lager utspädd linolje färg å en andra strykning som vanligt.
Jag lägger även ett mycket tunnt lager med kitt mot falsen på insidan glaset. Det har gjort nytta har jag observerat över tid.
Det håller 10-15 år så gör man om det. Lättare få ut glasen utan att spräcka dem.

Trevlig sommar å stek er in te för mycket i värmen.

S Skalman skrev:
Så vad säger ni alltså om att inte måla nedre yttan?
Om fönstren har klarat sig länge så har du svaret på frågan. ”If it works - don’t fix it”

S
Uttryckte mig fel. Jag menar alltså att jag målar nedtill men inte uppepå.

Huset fyller förövrigt 100 år om 3 år. Fönstren lika gamla.

Troligtvis har man inte målat över- och undersida för att det inte syns. Från början betraktades färgen för vad den de facto är, nämligen en estetisk försköning. För de flesta dyrt, och alltså gödslade man inte med färgen där den inte behövdes/syntes. Det har alltså inget att göra med vare sig skydd eller uttorkning av träet.
Fö att ha det omålat så att det lättare/snabbare ska kunna torka ut gör ju också att det lättare blir vått. Fritt vatten som står/rinner på trä fuktar upp trä 1000 ggr mer effektivt än vad efterföljande uttorkning till luft gör. Så det är en dålig idé att lämna omålat, iaf under förutsättning att det inte är målat med plastfärg, inkl alkydoljefärg.

S
Faktum är att jag funderar på att täta mellan karm-båge direkt på utsidan. Då blir fönstren inte öppningsbara längre men det kommer inte in salt vatten från havet heller. Får lufta på insidan istället, lämna en glipa, ingen packning.
Skruvar en smal list ca 6 mm tjock å ca 25 mm bred över glipan mellan båge-karm på utsidan, med elastisk massa som inte torkar

Vad sägs om det?

S Skalman skrev:
Faktum är att jag funderar på att täta mellan karm-båge direkt på utsidan. Då blir fönstren inte öppningsbara längre men det kommer inte in salt vatten från havet heller. Får lufta på insidan istället, lämna en glipa, ingen packning.
Skruvar en smal list ca 6 mm tjock å ca 25 mm bred över glipan mellan båge-karm på utsidan, med elastisk massa som inte torkar

Vad sägs om det?
Det klassiska är att täta med tjärat lindrev i glipan. Och sedan täcka m list/alt putsa för stenhus.

Hur var det tätat innan?

Mvh

Ulf

S
Innan? Helt utan packningslist el tätning. De har hållit bra ändå sen 1928 får man säga. Fast ibland har vi t.o.m torkat sand på insidan! Men det är saltet som fräter. Elektrolys på gångjärnen. Sen blire rost. Å där vattnet får stå länge ruttnar det. Har limmat i ny bit där det var helt uppruttet. Profilfräst bitar å vattenfast PU lim.
Tack för alla tips.
Trevlig sommar.
Klart slut.

Har det klarat sig i 100 år hade jag inte ens kommit på tanken att måla där det inte varit målat innan, alldeles oavsett fysiken bakom vätning/uttorkning i omålat/målat trä.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
S Skalman skrev:
funderar på att täta mellan karm-båge direkt på utsidan.
Nej, det är ingen bra idé. Det blir imma på ytterrutans insida om inomhusluft kommer dit. (Jag utgår då ifrån att det är dubbla glas. Antingen lös innerruta/båge eller kopplade fönsterbågar. Med enkelglas spelar det ingen roll, det blir alltid imma.)

Ett gammalt trick från västkusten är att vända bågarna uppochner när bottenstycket börjar bli dåligt. Då kan de hänga med många år ytterligare innan de behöver bytas. :)

Jag skulle definitivt måla omålat trä.

Sedan är ju väskustklimatet med horisontellt saltspray det tuffaste där är i landet. Hur många båtar som går på de salta haven klarar 100 år utan underhåll?

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
S
Imma å imma. Klart det blir. Men nu äre enkel glas å sommarstuga å oeldat-ouppvärmt.
Vi har avfuktare samt luft-värmepump å det funkar. Å förresten, nu är alla ytor målade. Det var klent men dock färg vid närmare titt.
Det lutar väldigt mycket till att jag sätter en liten distanskloss så det blir springa å luftning från insidan å gör hela utsidan helt vattentätt.

Byggde ett Attefall där fönstren mot havet är gjorda så. Ingen springa där vatten kan tränga mellan. Bågarna kläms åt hårt med genomgående bultar-mutter.

Nå, då så. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.