81 läst ·
2 svar
81 läst
2 svar
Måla fönsterbågar
Hej! Håller på å renoverar gamla spröjsade träfönster.
Av tradition så har man inte målat övre-undre eller både ytorna så trät kan torka ut. De horisontella ytorna altså mellan bågen å karmen.
Själv lutar jag åt att inte måla bara upptill.
Stugan ligger i utsatt läge å det kan regna saltvatten horisontellt om ni förstår hur jag menar. Då ligger det vatten kvar i springan mellan båge å karm längre tid nertill än upptill är tanken. Å så hinner det suga upp vatten där om omålat.
Så vad säger ni alltså om att inte måla nedre yttan?
För övrigt. Skrapat trärent, mättat med 50/50 balsamtrep å linolja. När det torkat, först ett tunnt lager utspädd linolje färg å en andra strykning som vanligt.
Jag lägger även ett mycket tunnt lager med kitt mot falsen på insidan glaset. Det har gjort nytta har jag observerat över tid.
Det håller 10-15 år så gör man om det. Lättare få ut glasen utan att spräcka dem.
Trevlig sommar å stek er in te för mycket i värmen.
Av tradition så har man inte målat övre-undre eller både ytorna så trät kan torka ut. De horisontella ytorna altså mellan bågen å karmen.
Själv lutar jag åt att inte måla bara upptill.
Stugan ligger i utsatt läge å det kan regna saltvatten horisontellt om ni förstår hur jag menar. Då ligger det vatten kvar i springan mellan båge å karm längre tid nertill än upptill är tanken. Å så hinner det suga upp vatten där om omålat.
Så vad säger ni alltså om att inte måla nedre yttan?
För övrigt. Skrapat trärent, mättat med 50/50 balsamtrep å linolja. När det torkat, först ett tunnt lager utspädd linolje färg å en andra strykning som vanligt.
Jag lägger även ett mycket tunnt lager med kitt mot falsen på insidan glaset. Det har gjort nytta har jag observerat över tid.
Det håller 10-15 år så gör man om det. Lättare få ut glasen utan att spräcka dem.
Trevlig sommar å stek er in te för mycket i värmen.
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara