14 318 läst ·
9 svar
14k läst
9 svar
Måla fönster-invändigt-utvändigt?
Tack för alla svar! Sammanfattningsvis gör jag så här då:
Grundolja och grundning samt färdigstrykning med fönsterfärg(Alkyd) på alla fönsterytor utom de som är inåt rummet. Dessa grundar jag med slipstrykningsfärg och färdigstryker med en vattenbaserad lackfärg. Tänkte också måla över kvistar med kvistlack(på insidan)
Då finns frågan: Är det nåt problem med att måla vattenbaserad färg på oljegrund? Någonstans måste ju utomhusmålningen och inomhusmålningen överlappa.
Grundolja och grundning samt färdigstrykning med fönsterfärg(Alkyd) på alla fönsterytor utom de som är inåt rummet. Dessa grundar jag med slipstrykningsfärg och färdigstryker med en vattenbaserad lackfärg. Tänkte också måla över kvistar med kvistlack(på insidan)
Då finns frågan: Är det nåt problem med att måla vattenbaserad färg på oljegrund? Någonstans måste ju utomhusmålningen och inomhusmålningen överlappa.
Jag var på Bauhaus och de sa att jag skulle ha lackfärg på insidan, är också fundersam om man kan olja insidan också eller fäster inte lackfärgen då?B Bjorra skrev:
Jag har fått för mig detta men det känns krångligt som tusan, vill att det ska hålla så ingen linoljegrejjer.-
Utvändigt
Olja - grundfärg ute - kit - täckfärg
Inne - grundfärg inne - snickerilackfärg
Stämmer detta? Det är äldre kopplade SP fönster.
Har köpt på mig allt och det känns som sjukt mycket burkar och krångel att dela upp inne på ute, kan jag göra det enklare på något sätt eller stämmer detta?
Har köpt 5 olika burkar med produkt plus kit liksom 😅
Klicka här för att svara