Hej. Behöver goda råd! Är nybörjare på hemma fix men beslutat mig att måla om mina fula faner dörrar inne, se bilder. Hur går jag tillväga?
På Bauhaus fick jag råd att: tvätta av med målartvätt, rugga upp ytan försiktigt med 180 sandpapper (faneret är tunt), måla med Beckers primer (lackfärgsgrund) och avsluta med ett par varv Beckers Living Lackfärg 40 (tre&panel/metal). Vad tror ni?
Vill undvika stinkande oljefärg som någon annan rekommenderade. Funkar det med ovan vattenburen färg?
På Bauhaus fick jag råd att: tvätta av med målartvätt, rugga upp ytan försiktigt med 180 sandpapper (faneret är tunt), måla med Beckers primer (lackfärgsgrund) och avsluta med ett par varv Beckers Living Lackfärg 40 (tre&panel/metal). Vad tror ni?
Vill undvika stinkande oljefärg som någon annan rekommenderade. Funkar det med ovan vattenburen färg?
Tillvägagångssättet är bra. Kör med en fin liten roller. Kör man med halvblank 40 glans syns märken efter rollern mer än om man kör med mattare färg. Dock är det lättare att rengöra högre glanstal.K Katarina Hstam skrev:Hej. Behöver goda råd! Är nybörjare på hemma fix men beslutat mig att måla om mina fula faner dörrar inne, se bilder. Hur går jag tillväga?
Det går så klart att lämna in dörren på lack också o då går man ett perfekt resyltat
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Måla garagedörrar - hur hade du gjort?
Fönster & Dörrar -
Foga/spackla gammal pardörrar som skall målas med linoljefärg
Byggnadsvård -
Måla om äldre IKEA-garderober med dörrar i ekfaner?
Möbelsnickeri -
Måla fanerdörrar, men vad för färg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Måla Gabon/Fanérade innerdörrar
Färg, Måla & Tapetsera