Hej,
Har två 60åriga garage dörrar som måste målas om nu.
Önskar tips på hur du har gjort.
Hur tog du bort färgen? Värme, färgborttagningsmedel, eller bara skrapa? Maskin?
Vilka färger använde du sedan?
Dörrarna får ibland regn på sig, och nu på sommaren varm sol på eftermiddagen.
Dörrarna är tunga och jag kan inte lyfta av dem.
Har funderat på att byta panelen och förmåla dem innan jag sätter upp den, men jag vet inte...
Tacksam för tips!
Har två 60åriga garage dörrar som måste målas om nu.
Önskar tips på hur du har gjort.
Hur tog du bort färgen? Värme, färgborttagningsmedel, eller bara skrapa? Maskin?
Vilka färger använde du sedan?
Dörrarna får ibland regn på sig, och nu på sommaren varm sol på eftermiddagen.
Dörrarna är tunga och jag kan inte lyfta av dem.
Har funderat på att byta panelen och förmåla dem innan jag sätter upp den, men jag vet inte...
Tacksam för tips!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "skrapa färger"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Jag skrapade bort det som var uppenbart löst och sen slipade jag allt för att få bort det yttre lagret färg.
Målade sen med linoljefärg. Delar som blivit trärena eller var riktigt torra fick en extra strykning med mer linolja som grundfärg.
Det blir inte en perfekt yta som det skulle bli om du byter panel men du skyddar trät och behåller utseendet.
Ett annat sätt att se det är att du tjänar minst 10 år innan du behöver ta ett beslut om vad du vill göra.
Målade sen med linoljefärg. Delar som blivit trärena eller var riktigt torra fick en extra strykning med mer linolja som grundfärg.
Det blir inte en perfekt yta som det skulle bli om du byter panel men du skyddar trät och behåller utseendet.
Ett annat sätt att se det är att du tjänar minst 10 år innan du behöver ta ett beslut om vad du vill göra.
Skrapa, slipa, tvätta med målartvätt.
Att få det trärent känns överkurs och väldigt många timmars arbete. Men vill du gå den vägen som ett hobbyprojekt så köp en speedheater och skrapa och slå på ett stort antal väldigt långa poddar. Jag skulle bara överväga detta om större delen av färgen sitter löst med fortfarande är svår att skrapa loss.
Sen om du väljer ett samtida färgsystem som är baserat på olja (alkydolja), grundfärg (alkydolja) och sist akrylatfärg så skulle jag följa instruktionen. Vanligen är den att olja att som är trärent. Sen kommer vagheten om grundfärgen, jag skulle överväga att grundmåla det hela få att det verkligen fäster. Och sen två tjocka lager akrylatfärg på det.
Annars är ju linoljefärg trevligt om du har lite bevarandeambitioner med huset. Men det kräver ju regelbunden ommålning framöver, kanske vart 8:e år eller så. Moderna plastfärger kan ju sitta där i trettio år utan vidare underhåll än tvättning. Din nuvarande färg tycks vara en alkydoljefärg, syns på flagningen.
Att få det trärent känns överkurs och väldigt många timmars arbete. Men vill du gå den vägen som ett hobbyprojekt så köp en speedheater och skrapa och slå på ett stort antal väldigt långa poddar. Jag skulle bara överväga detta om större delen av färgen sitter löst med fortfarande är svår att skrapa loss.
Sen om du väljer ett samtida färgsystem som är baserat på olja (alkydolja), grundfärg (alkydolja) och sist akrylatfärg så skulle jag följa instruktionen. Vanligen är den att olja att som är trärent. Sen kommer vagheten om grundfärgen, jag skulle överväga att grundmåla det hela få att det verkligen fäster. Och sen två tjocka lager akrylatfärg på det.
Annars är ju linoljefärg trevligt om du har lite bevarandeambitioner med huset. Men det kräver ju regelbunden ommålning framöver, kanske vart 8:e år eller så. Moderna plastfärger kan ju sitta där i trettio år utan vidare underhåll än tvättning. Din nuvarande färg tycks vara en alkydoljefärg, syns på flagningen.
Produkter som diskuteras: "speedheater"
Speedheater Cobra
Ta bort färg, lack eller lim
2 849 kr inkl moms
Läs mer
Tack för svar och tipsen om färg!
Nej, trärent är jag inte ute efter.
Färgen som sitter där har med tiden fått bubblor, troligen den varma solen på sommaren.
Med vad hade du rekommenderat för verktyg när det gäller skrapning och slipning?
Tack!
Nej, trärent är jag inte ute efter.
Färgen som sitter där har med tiden fått bubblor, troligen den varma solen på sommaren.
Med vad hade du rekommenderat för verktyg när det gäller skrapning och slipning?
Tack!
Klicka här för att svara