Jag ska måla några tunga innerdörrar på bockar.

I vilken turordning skulle ni måla:
Måla klart en sida och sedan ta den andra sidan?
Eller måla hela dörren med häftgrund för att sedan göra detsamma med lackfärgen?

Efter varje lager ska jag flytta dörren för att måla de andra. Hur länge skulle ni vänta med att flytta den för att inte riskera att förstöra färgen?
Häftgrunden har en torktid (klibbfri) på 2h och är övermålningsbar efter 16h.
Lackfärgen 2h respektive 6h.

Tack på förhand!
 
I ILoveFunkis skrev:
Jag ska måla några tunga innerdörrar på bockar.

I vilken turordning skulle ni måla:
Måla klart en sida och sedan ta den andra sidan?
Eller måla hela dörren med häftgrund för att sedan göra detsamma med lackfärgen?

Efter varje lager ska jag flytta dörren för att måla de andra. Hur länge skulle ni vänta med att flytta den för att inte riskera att förstöra färgen?
Häftgrunden har en torktid (klibbfri) på 2h och är övermålningsbar efter 16h.
Lackfärgen 2h respektive 6h.

Tack på förhand!
Du kan inte måla dem hängandes på plats då?
 
  • Gilla
ILoveFunkis och 1 till
  • Laddar…
P
Jag målar en sida i taget numera.

Vände dörren innan, nen färgen klibbade fast på bocken och jävlades trots dagar av väntan.

Hade jag kunnat måla på plats hade jag gjort det, men vi har valt att måla snickerierna med linoljefärg som "aldrig" torkar så skulle bli kaos med barnen.
 
  • Gilla
ILoveFunkis
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Jag målar en sida i taget numera.

Vände dörren innan, nen färgen klibbade fast på bocken och jävlades trots dagar av väntan.

Hade jag kunnat måla på plats hade jag gjort det, men vi har valt att måla snickerierna med linoljefärg som "aldrig" torkar så skulle bli kaos med barnen.
Aha. Har sett att det finns något man monterar på ovansidan och undersidan.
Ser ut som plasttrianglar. De gör att man kan vända dörren när den ligger ner. På så sätt kan man måla båda sidor. Ska se om jag kan hitta dem.
 
  • Gilla
ILoveFunkis
  • Laddar…
P
T Tompafix skrev:
Typ dessa [länk]

Kanske skulle vara något att investera i eller tillverka själv.
Jag gillar vad jag ser! :)

Skruvade fast några vinkeljärn på detta sätt men kunde inte vända dörren utan att ta i färgen. Kanske dessa ger ett bättre grepp.
 
  • Gilla
ILoveFunkis
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Jag gillar vad jag ser! :)

Skruvade fast några vinkeljärn på detta sätt men kunde inte vända dörren utan att ta i färgen. Kanske dessa ger ett bättre grepp.
Kolla in videon så visar de när de vänder dörren. Man får swipa ett par bilder bort.
Borde gå att tillverka själv utan att man kan ha möjligheten att stapla dem.
Sedan finns det säkert billigare att få tag på.
 
Redigerat:
  • Gilla
ILoveFunkis
  • Laddar…
Jag låter vardera lager torka under natten och ska lägga gamla stolsdynor på bockarna för att undvika märken.

Vågar man lyfta dörrarna efter 2h?
Tänkte ställa dem mot en vägg med den målade ytan utåt under resterande torktid.
 
T Tompafix skrev:
Du kan inte måla dem hängandes på plats då?
Försökte, men resultatet blev inte bra.

Är inget proffs😄: Det blev kladd på dörrposten, gångjärnen, svårt att använda moddlare och nu kan jag måla under- och ovansidan.
De var omålade, så det blev mycket renovering på grund av att det hade kommit in fukt etcetera.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.