Behöver få till en användbar tvättstuga på ett så billigt och enkelt sätt som möjligt.
Det råa betonggolvet gör att tvättstugan nästan räknas som icke användbar för att torka tvätt, pga allt damm som blir och att det är svårt att hålla rent.

Golvet är en oisolerad betongplatta.

Tanken är att måla golvet med vattenbaserad epoxi.

Men, golvet är tämligen ojämnt, skrovligt och med med små sprickor.

Det finns absolut inga pengar till att flytspackla, hyra dyra slipmaskiner osv! Det spelar ingen roll om det argumenteras om att maskinerna inte är så dyra, de ska fortfarande hämtas och fraktas osv.
Dessutom absolut ingen möjlighet att skaffa barnvakt för att ens ha möjlighet att köra en slipmaskin, arbetet måste vara tyst och kunna utföras på natten när barnen sover.

Skrovligheten kan jag leva med, det ser extremt tråkigt ut men det är vad det är.
Det finns dessutom ingen möjlighet att bygga på så mycket i höjd som flytspackel skulle kräva.

Några gropar vore fint att fylla ut lite, men eftersom det är som dalar som ska fyllas så behöver det vara ett spackel som kan vara väldigt tunt ute i kanten med ca 1cm i mitten.

Skulle kunna köpa någon typ av slipskiva till en billig vinkelslip, för att kunna få bort någon eventuell upphöjning, men eftersom det kommer resultera i att jag kör för djupt måste jag också kunna spackla till det efteråt.

Jag kollade på Ardex A 45, men det anges att den inte får användas vid tillskjutande fukt, vilket gör att jag känner mig tveksam till att använda den i källaren.

Är det någon som har ett enkelt förslag?
Finns det något jag kan använda för att jämna till lite med de förutsättningarna jag har?

Min tanke har varit följande:
1. Saltsyratvätta golvet
2. Spackla sprickor med epoxi golvspackel.
3. Måla 2 lager med vattenbaserad epoxi-golvfärg.

Tack på förhand.

• Rått betonggolv med synliga sprickor och ojämnheter, avser problem i tvättstuga enligt inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt betonggolv med små sprickor och skrovlig yta i en tvättstuga.
    Skapa konto
  • Rått ojämnt betonggolv i en tvättstuga, med små sprickor och ojämnheter, sett från en låg vinkel.
    Skapa konto
Kan du inte lägga ett billigt klinkergolv då? Det kanske är för ojämnt för det men det blir ju ett bra golv då. Jag lade klinker i vår tvättstuga och om man inte ska lägga något komplicerat mönster så är det inte så svårt, även för mig som aldrig gjort det innan. Finns ju väldigt billiga klinkergolv.

Spacklar du måste du slipa och då med en diamantskiva. Så små är det inte ens säkert att det blir bätre av att spackla. Du kan bygga dig en fattigmans betongslip: https://www.byggahus.se/forum/threads/fattigmansbetongfraes.87023/ om du nu inte kan hyra en flex-slip.

Du kan köra utan dammsugare men det dammar något överj-vligt....

Utifrån din beskrivning kring dina omständigheter så låter det vettigaste att du bara syratvättar och målar.

M Maledictus skrev:
Kan du inte lägga ett billigt klinkergolv då? Det kanske är för ojämnt för det men det blir ju ett bra golv då. Jag lade klinker i vår tvättstuga och om man inte ska lägga något komplicerat mönster så är det inte så svårt, även för mig som aldrig gjort det innan. Finns ju väldigt billiga klinkergolv.
Alldeles för ojämnt för klinkergolv vill jag tro. Hade ju givetvis varit extremt trevligt om det hade gått att lösa, men allt jobb med golvbrunnarna som ligger i nivå med betonggolvet och även har fall mot sig gör att det känns övermäktigt att klara av själv under natten när barnen sover.

mexitegel mexitegel skrev:
Spacklar du måste du slipa och då med en diamantskiva. Så små är det inte ens säkert att det blir bätre av att spackla. Du kan bygga dig en fattigmans betongslip: [länk] om du nu inte kan hyra en flex-slip.

Du kan köra utan dammsugare men det dammar något överj-vligt....

Utifrån din beskrivning kring dina omständigheter så låter det vettigaste att du bara syratvättar och målar.
Ja det är väl tyvärr så, bara att acceptera situationen, måla och sen slänga på lite trasmattor för att dölja misären 😅
Det var åtminstone värt att slänga ut frågan för att se om det fanns något bra alternativ!

Men ska absolut kolla på att göra en såndär slip-lösning för att fasa av mot anslutningen till nästa rum, tack för tipset!

Nu ska ju brunnarna ligga i nivå med betongen eller flytspacklet i och för sig. Man använder klinkerramar när man lägger klinker vid en golvbrunn. Det går att gömma en hel del ojämnheter i fixet men det finns gränser så klart.

För att göra det enklare vid fallen vid golvbrunnarna kan du sätta partier med mindre klinker, typ 3x3 cm. Det ser helt ok.

Men det är bra mycket mer jobb än att måla så klart.

mexitegel mexitegel skrev:
Nu ska ju brunnarna ligga i nivå med betongen eller flytspacklet i och för sig. Man använder klinkerramar när man lägger klinker vid en golvbrunn. Det går att gömma en hel del ojämnheter i fixet men det finns gränser så klart.

För att göra det enklare vid fallen vid golvbrunnarna kan du sätta partier med mindre klinker, typ 3x3 cm. Det ser helt ok.

Men det är bra mycket mer jobb än att måla så klart.
Aha, jag tänkte att man kanske skulle ha valt rätt typ av golvbrunn från början så att man inte kunde bestämma sig för klinker i efterhand.
Men då är det ju också något man kan överväga i framtiden när ekonomin är bättre, helt enkelt ta in någon som fixar hela golvet då!
Färg känns som ett enkelt alternativ när livet och bostadssituationen inte blev som planerat.

Bart Bart skrev:
Denna för utjämning av de större ojämnheterna.
[länk]

Sen en betongprimer för epoxifärg.

Måla med epoxifärg.
Den här tyckte jag var intressant!

Då blir det något liknande:
1. Slipa i de djupa ojämnheterna för att ge förutsättningar för handspacklet att fästa.
2. Primer i ojämnheter för spacklet.
3. Spackla djupa ojämnheter.
4. Syratvätta hela golvet.
5. Primer för färgen.
6. Kladda färg.

Känns ändå som något man skulle kunna få till utan allt för mycket svårigheter!
Tackar!

Som sagt innan, spacklar du måste du slipa.

Hur stort är de ? För att få en bra yta med minimalt med arbete å kostnad skulle jag sagt att tunn spackla allt med ex kilto PRO plan craft

Blanda Max i vatten förhållande och sedan dra ut allt med en bred kamspackelspade på ca 5 mm då kommer du långt på några säckar , denna klarar att vara öppen och är hård , du kan ex måla med epoxy eller bara lägga en impregnerad ex bet sil

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.