Jag har målat min balkong med tvåkomponents epoxyfärg och det har hållit bra (+10år) utsatt för regn. Men resultatet beror ju på ytskiktet som måste vara bra innan man målar. Jag diamantslipade först och belade sedan ytan med anti-det-mesta vidhäftningsbetong Betoheft (numera REP05). Speciellt viktigt för ytskiktet är nog anti-karbonatisering.
Har du produktnamnet på epoxyfärgen? Alternativt inköpsställe? Lokala bygghandeln var lite begränsade i sin kunskapPen skrev:
Jag har målat min balkong med tvåkomponents epoxyfärg och det har hållit bra (+10år) utsatt för regn. Men resultatet beror ju på ytskiktet som måste vara bra innan man målar. Jag diamantslipade först och belade sedan ytan med anti-det-mesta (speciellt anti-karbonatisering) vidhäftningsbetong Betoheft.
Jag är ingen expert men på ett ungefär så här:
Betongen - och speciellt då med avseende på ytskiktet - genomgår med tiden en kemisk förändring genom kabonatisering. Jag killgissar att det då rimligen är en omvandling till någon form av kalciumkabonat. Hur som helst leder det till att ytskiktet försämras och i värsta fall släpper och börjar flagna. Det är rätt typiskt för 60-tals balkonger.
Många s.k. reparationsbetonger saknar anti-karbonatisering. Ett fåtal, som Betoheft, har detta och används t.ex. som "slamma" vid broreparationer.
Betongen - och speciellt då med avseende på ytskiktet - genomgår med tiden en kemisk förändring genom kabonatisering. Jag killgissar att det då rimligen är en omvandling till någon form av kalciumkabonat. Hur som helst leder det till att ytskiktet försämras och i värsta fall släpper och börjar flagna. Det är rätt typiskt för 60-tals balkonger.
Många s.k. reparationsbetonger saknar anti-karbonatisering. Ett fåtal, som Betoheft, har detta och används t.ex. som "slamma" vid broreparationer.
En skillnad mellan en balkong och en platta på mark (som i ditt fall) är ju att balkongen inte är utsatt för direkt fukt underifrån och därmed relativt torr (givet att ovansidan är vattentät men diffusionsöppen). Det kan ju ha betydelse för hur bra "målningen" fungerar. I ditt fall alltså beroende på hur underlaget för betongen är utformad.
Det lät som ett expertsvar!😄👍🏻 tar med mig infon. Återigen tack!Pen skrev:
En skillnad mellan en balkong och en platta på mark (som i ditt fall) är ju att balkongen inte är utsatt för direkt fukt underifrån och därmed relativt torr (givet att ovansidan är vattentät men diffusionsöppen). Det kan ju ha betydelse för hur bra "målningen" fungerar. I ditt fall alltså beroende på hur underlaget för betongen är utformad.
Klicka här för att svara