Hej!

Jag har en röd stenbänkskiva, införskaffad av tidigare ägare, som jag tycker är lite väl skarp för mina ögon. Ser ut lite som kvartsten, men vet inte säkert. Har en blank yta. Vi vill inte byta ut den då den är fastlimmad, och vi tänker ev renovera hela köket om sisådär 2 år.

Går i tankarna på att måla om den istället. I en svart färg. Någon som har tips på val av färg? Tänker att man behöver grundmåla först?

Tips och tricks? Blir det kasst så täcker vi den med en mönsterplast :)

BirgitS
Som jag har förstått det så kan sten suga väldigt ojämnt så risken är att det blir väldigt ojämn färg. Allt från att just ingen färg sugs in alls därför att porerna redan är fyllda med fett, såpa eller annat till att suga mycket där stenen inte har varit utsatt för så mycket. Ett helt utanpåliggande lager färg kommer nog att nötas ner av den normala rengöringen rätt snabbt.

F Feskekörka skrev:
Hej!

Jag har en röd stenbänkskiva, införskaffad av tidigare ägare, som jag tycker är lite väl skarp för mina ögon. Ser ut lite som kvartsten, men vet inte säkert. Har en blank yta. Vi vill inte byta ut den då den är fastlimmad, och vi tänker ev renovera hela köket om sisådär 2 år.

Går i tankarna på att måla om den istället. I en svart färg. Någon som har tips på val av färg? Tänker att man behöver grundmåla först?

Tips och tricks? Blir det kasst så täcker vi den med en mönsterplast :)
Det gör du givetvis med epoxi.
Tåligt och snyggt!
Lägg upp före och efterbilder.
https://www.epodex.com/se/produkt/epoxy-resin-foer-baenkskivor-arbetsplattor-och-oevriga-ytor/

Något osäker på epoxi iom dess allergena egenskaper…i alla fall nu när set gäller en bänkskiva där vi kommer stt ha våra livsmedel.

annan lämplig färg som någon kan tipsa om?

F Feskekörka skrev:
intressant! Antar att typ denna borde fungera då?
[länk]

Appliceras det som en färg? På videon är det nästan som spackel.
Hade inte chansat på Biltema.
Såhär skriver Epodex om sin produkt, känns säkrare,

"100% säkra epoxy resins
Var försiktig med din hälsa! EPODEX epoxihartser är absolut giftfria (enligt GHS06) och hälsofarliga (enligt GHS08) enligt lagstiftningen om farliga ämnen i EU och Schweiz. Våra högkvalitativa epoxihartser är 100% lösningsmedelsfria och innehåller enligt formuleringen ingen fri bisfenol A (dvs. BPA-fri) som är skadlig för hälsan. Detta garanterar en behaglig behandling."

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.