Husägare
· Stockholm
· 106 inlägg
Hejsvejs!
Är i full färd att måla fasadpanel. Är dubbelfasspont som ska monteras liggande.
Här är en bild:
Än så länge har jag grundmålat och täckmålat hela framsidan, hålet där de möts, och framsidan på biten som hakar i nästa planka. Baksidan på panelen och haken lämnar jag omålad. Baksidan av haken har jag grundmålat dock.
Såhär har jag alltså målat, rött = grundfärg, blå = täckfärg:
Börjar nu fundera på vad som är bäst, lämna hakens baksida omålad (framsidan vill man ju måla ifall den börjar krympa ihop så det syns) och lämna hålet helt omålat, eller måla alltihop som jag gjort nu?
Mina tankar går i fuktsynpunkt att det är bra att skydda med färg, men samtidigt att det kanske är dumt ifall fukt tar sig igenom färgen, den får det svårare att ta sig ur igen?
Ska ha luftning bakom panelen. Den som sitter idag har ingen luftning men har fungerat helt OK sedan 1990.
Tacksam för tankar!
Är i full färd att måla fasadpanel. Är dubbelfasspont som ska monteras liggande.
Här är en bild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Än så länge har jag grundmålat och täckmålat hela framsidan, hålet där de möts, och framsidan på biten som hakar i nästa planka. Baksidan på panelen och haken lämnar jag omålad. Baksidan av haken har jag grundmålat dock.
Såhär har jag alltså målat, rött = grundfärg, blå = täckfärg:
Logga in
Skapa konto
Börjar nu fundera på vad som är bäst, lämna hakens baksida omålad (framsidan vill man ju måla ifall den börjar krympa ihop så det syns) och lämna hålet helt omålat, eller måla alltihop som jag gjort nu?
Mina tankar går i fuktsynpunkt att det är bra att skydda med färg, men samtidigt att det kanske är dumt ifall fukt tar sig igenom färgen, den får det svårare att ta sig ur igen?
Ska ha luftning bakom panelen. Den som sitter idag har ingen luftning men har fungerat helt OK sedan 1990.
Tacksam för tankar!
Redigerat:
Husägare
· Stockholm
· 106 inlägg
Jag skulle ha nöjt mig med det här:
Att måla ytor som aldrig kommer att exponeras för väder och vind tillför inget, utan kan tvärtom göra att träet torkar upp sämre. Dessutom gör färg i not och spont att det blir svårare att få ihop brädorna.
Logga in
Skapa konto
Att måla ytor som aldrig kommer att exponeras för väder och vind tillför inget, utan kan tvärtom göra att träet torkar upp sämre. Dessutom gör färg i not och spont att det blir svårare att få ihop brädorna.
Husägare
· Stockholm
· 106 inlägg
Super! Tack för svar. Då får jag stå mitt misstag att ha målat ganska många plankor på lite för mycket yta. Resterande målar jag bara på framsidan 
Husägare
· Stockholm
· 106 inlägg
Yep. De är lite småsega att få ihop nu, men färgen har inte torkat helt ännu. Men bankar man med en hammare med en bit trä emellan bör det gå att få ihop helt okej, hoppas på det i alla fall.
Bara för att klarlägga, ni skulle inte grundmåla not och spont heller förutom det synliga? Ni skulle lämna det helt obehandlat?
Bara för att klarlägga, ni skulle inte grundmåla not och spont heller förutom det synliga? Ni skulle lämna det helt obehandlat?
Husägare
· Stockholm
· 106 inlägg
Jajävlar. Har nu provat sätta ihop några panelplankor till. Det är tajt och kräver gott med bankande för att få ihop dem... Usch, vilket misstag. Provat skrapa baksidan av fjädern vilket gör situationen lite bättre, men fortfarande klart tajt.
Situationen lär vara ännu jobbigare när man väl är uppe på väggen och ska montera dem permanent...
Situationen lär vara ännu jobbigare när man väl är uppe på väggen och ska montera dem permanent...
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 885 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 885 inlägg
Förstås beroende på hur mycket du har målat och i vilken takt du spikar upp, men blandar du "nya strykningen" med gamla strykningen" så kanske det är tillräckligt för att gå ihop. Din första bild verkar visa 7 lager färg inne i sponten. Att komma ned i 4 kanske räcker för att det ska gå bättre.G GammaltSomNytt skrev:Jajävlar. Har nu provat sätta ihop några panelplankor till. Det är tajt och kräver gott med bankande för att få ihop dem... Usch, vilket misstag. Provat skrapa baksidan av fjädern vilket gör situationen lite bättre, men fortfarande klart tajt.
Vet inte om jag tror på det helt själv men det kan vara värt att prova ifall det kan bespara dig att skrapa bort ny färg.
Produkter som diskuteras: "skrapa färg"
Färgskrapa Ergo 65 mm Bahco
Tvåhands färgskrapa
369 kr inkl moms
Läs mer
Husägare
· Stockholm
· 106 inlägg
Det är endast två lager färg på de värsta planken, ett lager Visir Pigmenterad grundfärg och sen ett lager Demidekk Ultimate täckfärg. Men båda lades på ganska flödigt, och täckfärgen har på sina ställen skapat "färgbubblor"/droppar i noten.Karrock skrev:
Förstås beroende på hur mycket du har målat och i vilken takt du spikar upp, men blandar du "nya strykningen" med gamla strykningen" så kanske det är tillräckligt för att gå ihop. Din första bild verkar visa 7 lager färg inne i sponten. Att komma ned i 4 kanske räcker för att det ska gå bättre.
Vet inte om jag tror på det helt själv men det kan vara värt att prova ifall det kan bespara dig att skrapa bort ny färg.
Eller du menar kanske 7 lager som i när allt sitter ihop så att säga? Ja... Så är det på i stort sett all panel nu. Antar att det bara är att ställa sig med ett rakblad och skära bort allt som går mot bakre delen av noten och försöka skära bort bubblorna i den främre utan att försöka skada grundfärgen. Och sen hoppas att det räcker för att få ihop dem.
Ingen av planken jag provade nu på eftermiddagen kunde jag få ihop helt. Med att skrapa baksidan på fjädern och skära bort de färgbubblor/droppar jag kunde se gick det att banka ihop dem, men med en glipa på några millimeter eller så... Men det kanske hade blivit en liten glipa hur jag än målat?
Husägare
· Stockholm
· 106 inlägg
Vid närmare eftertanke kanske jag har tillräckligt många som bara är grundmålade för att få till din lösning på en relativt stor andel panel i alla fall. Ska definitivt undersökas imorgon!Karrock skrev:
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 885 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 885 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Grundmåla lister, foder och dörrsocklar - även på baksidan?
Färg, Måla & Tapetsera -
Har en vägg som det är hål i, skulle även vilja måla den vit,
Möbelsnickeri -
Anmäla till ARN även efter makulerad/krediterad faktura?
Juridik -
Måla/Rolla listverk - Ytan blir knottrig, vad gör jag för fel?
Färg, Måla & Tapetsera -
Måla även insidan på bräda
Färg, Måla & Tapetsera