Denna möbel från IKEA levererades med lasyr. Detta innebär att den kräver behandling 1-2 ggr året då möbeln (soffa, matbord, bänkar, pallar, solfåtöljer) slits snabbt i den österlenska solen.

Nu har jag slipat alla vågräta plan och vill måla dessa i oljebaserad färg som klarar ett par års användning. (Underredena kommer jag fortsätta lasera då dessa årligen bara behöver punktvisa förbättringar.)

Vad skall jag använda för täckande färg och ska jag grunda med något först? Träbord med slipade vågräta plankor och mörkare underrede, del av en utemöbelgrupp som snart ska målas med täckande oljebaserad färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Linoljefärg
Perfekt för utemöbler och lätt att fräscha upp om man vill ha en blank yta.

• Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Linoljefärg
Perfekt för utemöbler och lätt att fräscha upp om man vill ha en blank yta.
Och flagar inte så man slipper skrapa innan ommålning.

Vad jag hört blir linoljefärgen inte så slät och blank som lackfärgen? Och just matbordsytorna vill jag kunna hålla rena.

Jag saknar mina gamla tryckimpregnerade utemöbler som oljades 1 g/å och där regndropparna la sig som pärlor på ytan ...😒

Gillar du kokt linolja är det bara att olja.
Första strykningen flödigt och torka bort överflödet efter runt en timme. Sen tunna lager varannan/var tredje dag i några omgångar. Ett nytt lager på torra möbler en gång per år.
Bli inte förvånad om vattenbaserad lasyr fäster sämre på undersidan då oljan utan problem tränger igenom så tunna brädor.

Linoljefärg beter sig som linolja vad gäller hur vattnet pärlar. Du kan göra rent och sen bara stryka på tunt (fuktat papper) med linolja när du tycker glansen minskar/det pärlar mindre men viktigast är att linoljan i färgen skyddar trät. Du kan också stryka på ett tunt lager färg typ var femte år istället för att olja varje år.

Jag känner inte till någon lackfärg (jag är inte målare) som inte lägger sig som en film på ytan och när den väl börjar ge sig så rinner vatten in under men kommer inte ut.

Om du slipar lätt med fint sandpapper efter första strykningen blir ytan slätare och lättare att torka av.

Vi har linoljefärg på panel inne på toaletten och den är väldigt lätt att torka av. Tror inte att du kommer få några problem med att hålla utemöblerna rena.

Z z_bumbi skrev:
Gillar du kokt linolja är det bara att olja.
Gillar man rå linolja är det också bara att olja, den tränger in ännu bättre i trät.

Tack för alla svar!

Akasiaträ - ganska skruttig kvalitet och IKEA säljer inte gruppen längre. Men designen är snygg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.