useless useless skrev:
Ingen aning. Men tråden har ju börjat handla om att man inte kan använda BankID på grund av eventuella säkerhetsluckor. Då måste det väl finnas något incitament för mäklaren att använda sig av dessa luckor? Annars är diskussionen helt onödig och rent hypotetisk...
Teoretiskt måste ju vem som helst från ett annat EU land ha samma möjlighet att lämna bud skulle jag tro.

Men då måste sådana väl skaffa bank ID i Sverige om den vill lägga ett bud?

Jag har svårt att se att det är en medborgerlig rättighet inom EU att kunna buda på ett hus i valfritt land? Man är ju inte ens skyldig att sälja till den som bjuder högst. Eller till någon av budgivarna över huvud taget...

Upplägget med bankid för budgivning är framförallt ett rationellt sätt för mäklare att få en registering av budgivare. Annars måste mäklaren få en fulltsändig identitet, address osv. ofta över telefon, kanske i en stressad situation under pågående visning av ett annat objekt osv.

Nu senast när min dotter köpte bostadsrätt fick hon budlistan av mäklaren, den innehöll 5 "namn", endast ett fullständigt med efternamn. ett par var smeknamn typ "Crille 07xxxxx". Jag misstänker att en så ofullständig budlista inte är i enlighet med god mäklarsed, men det gick att identifiera den med högst bud (som hoppade av, så dottern fick köpa), och det kändes OK då.

Men så funderar man lite, antag att man är mäklare, kanske ute och tittar på nästa objekt man hoppas få sälja, och så ringer "Crille" och lägger ett bud. Jag kan tänka mig en viss stress från mäklaren, att snabbt få samtalet ur världen så han kan fortsätta att jobba på att få in nästa objekt. Och att sedan i efterhand försöka identifiera "Crille", personnummer, address osv... Antagligen väldigt nöjd med att ha ett telefonnummer att ringa till om Crille skulle visa sig ha vinnande bud.

Då måste det ju vara lysande om budgivarna kan registrera sig själva på ett entydigt sätt, och som verifieras automatiskt av bankId. Mäklaren behöver inte bry sig om hur budlistan ser ut förrän det verkar finnas en vinnare.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Och "problemet" med folk som inte har bankId, ex. utländska turister. Det är säkert inga problem att få vara med och buda utan bankId, om man ger ett seriöst intryck, och kan ge en rimlig förklaring på varför man saknar bankId. En mäklare är ju skyldig att vidarebefodra alla bud till säljaren, den skyldigheten kan knappast villkoras av bankId.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag kan inte se hur detta skulle vara ett problem med BankID. Det är ju systemet bakom som tillåter osignerade transaktioner efteråt. Det kan de ju göra helt utan att BankID varit inblandat ens initialt.

I de (hypotetiska) fall du målar upp har jag svårt att se att du inte får tillbaka pengarna. De är ju dragna utan signering och i bedrägligt syfte.
Jag håller helt med, det bör inte vara problem att få tillbaka pengarna. Jag tror min huvudsakliga poäng var att betalning med BankID ger kunder en illusion av säkerhet som inte är så bra som det ges sken av.

useless useless skrev:
Jag har svårt att se att det är en medborgerlig rättighet inom EU att kunna buda på ett hus i valfritt land? Man är ju inte ens skyldig att sälja till den som bjuder högst. Eller till någon av budgivarna över huvud taget...
Samtidigt så får t.ex. banker inte ta högre uppgifter för uttag i annat EU land och EU har också avskaffat Roaming.

Svårt att säga vad som gäller. Teoretiskt så skulle alltså en mäklarfirma generellt bara kunna tillåta en viss krets för en budgivning? T.ex. skulle det även vara möjligt att t.ex. inte tillåta alla som tjänar under en viss summa?

useless useless skrev:
Man är ju inte ens skyldig att sälja till den som bjuder högst. Eller till någon av budgivarna över huvud taget...
Nej precis, den som säljer en fastighet kan sälja till vem som helst.

Däremot kan mäklaren ha vissa regler t.ex. att du kommer till besiktningen för att du blir godkänd som budgivare.

Redigerat:
E Ewald skrev:
Däremot kan mäklaren ha vissa regler t.ex. att du kommer till besiktningen för att du blir godkänd som budgivare.
Det är fortfarande den som äger huset som säljer och bestämmer vem man säljer till.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är fortfarande den som äger huset som säljer och bestämmer vem man säljer till.
Det stämmer.

Så den skulle då kunna välja en annan mäklare.

Men frågan är sen vilka regler mäklarna kan ha.

C
E Ewald skrev:
Men frågan är sen vilka regler mäklarna kan ha.
Inga alls, skulle jag vilja påstå, eftersom god mäklarsed innefattar budförmedlingsplikt. Dvs. alla bud, oavsett hur de kommit mäklaren till känna, skall vidarebefordras till säljaren, antecknas i budlistan osv.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Inga alls, skulle jag vilja påstå, eftersom god mäklarsed innefattar budförmedlingsplikt. Dvs. alla bud, oavsett hur de kommit mäklaren till känna, skall vidarebefordras till säljaren, antecknas i budlistan osv.
Vad jag har förstått så kan mäklarna ha en regel att du kommer till besiktningen. Sen kan det vara så att mäklaren vill veta vem du är, alltså att du styrker din identitet. Det är inte konstigt alls.

Men sättet att avge bud borde vara valfritt vad jag förstår. Om mäklarfirman har godkänt dig som budgivare kan du lämna bud hur som helst, via mejl, telefon, sms, internet etc.

Visst fejkade bud är ett problem.

Men kanske är det även i detta fall bara så att du ska kontakta mäklaren och sen styrka din identitet.

C cpalm skrev:
Och ja, det stämmer.

Som köpare får du också ett journal. Du får också reda på vem den eller de andra budgivarna var. Så inga konstigheter med att styrka sin identitet.

C
E Ewald skrev:
Sen kan det vara så att mäklaren vill veta vem du är, alltså att du styrker din identitet. Det är inte konstigt alls.
Att veta vem någon är är inte samma sak som att identiteten är styrkt. Jag har deltagit i dussintals budgivningar och aldrig har en mäklare bett mig legitimera mig. Namn, telefonnummer och mejl brukar vara det som efterfrågas. Det som enligt lag skall antecknas i budförteckningen är budgivarens "kontaktuppgifter".

Så det finns ingen "sed" att mäklaren gör en kontroll av budgivarens identitet. Så jo, det är konstigt.
Frågan är om ett sådant villkor kan anses stå över budförmedlingsplikten?

För att återgå till trådens ursprungsämne så handlar det om en specifik mäklarfirma som har som affärsidé att ha låga arvoden och låga egna kostnader genom att kunderna själva gör en stor del av jobbet via deras app.
Då är det en förutsättning att man har ett någorlunda säkert sätt att fastställa identiteten hos säljare och köpare utan att blanda in manuella mellanhänder.

C cpalm skrev:
Att veta vem någon är är inte samma sak som att identiteten är styrkt. Jag har deltagit i dussintals budgivningar och aldrig har en mäklare bett mig legitimera mig. Namn, telefonnummer och mejl brukar vara det som efterfrågas. Det som enligt lag skall antecknas i budförteckningen är budgivarens "kontaktuppgifter".

Så det finns ingen "sed" att mäklaren gör en kontroll av budgivarens identitet. Så jo, det är konstigt.
Frågan är om ett sådant villkor kan anses stå över budförmedlingsplikten?
Nja, när du köper en fastighet är det helt logiskt att du måste legitimera dig.

Inskrivningsmyndigheten respektive Lantmäteriet måste ju veta vem du är. Men då har man ju ID kort, pass, körkort eller motsvarande handlingar.

Det är väl ingen konstighet alls.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.