70 217 läst ·
108 svar
70k läst
108 svar
Mäklaren värderade vår bostad för högt. Var tvungen att sälja mycket billigare!!
En värdering är just det än värdering... Verkar som en ganska vettig värdering.... om en liknande gick för 1,3 dock så är marknadsvärdet det nån vill betala....
Ni hade kunnat sälja lägenheten i höst i stället... En tom lägenhet hade det väl inte behövt bli?
Antingen lånar man ihop möbler eller så kör man homestyling så slänger de in möbler det är dessutom avdragsgillt...
Det är å andra sidan som homestyling kan löna sig... att de möblerar den annars tomma lgh....
Mäklaren har varit lite korkad när hon pratade med Er men för en gångsskull måste jag nästan försvara mäklaren.... men bara nästan....
Det var ni som valde att sälja till det lägre priset. Inte mäklaren. Ni valde att köpa en lgh innan ni sålt Er gamla det gör att man inte kan veta exakt vad man får för sin lgh.... Att då hänga mäklaren för att du inte fick värderingen är kanske lite väl magstarkt.... Det kan inte vara mäklarens fel att ni la det budet Ni gav?
Nu har jag varit lite väl hård kanske... Jag kan förstå besvikelsen. Men bit ihop och gå vidare... Det är trots allt bara pengar.... Hälsan och varandra är viktigare..... Än pengar även om det underlättar att ha pengar....
Eller som man säger... Pengar är en världslig sak, om man har några....
Ni hade kunnat sälja lägenheten i höst i stället... En tom lägenhet hade det väl inte behövt bli?
Antingen lånar man ihop möbler eller så kör man homestyling så slänger de in möbler det är dessutom avdragsgillt...
Det är å andra sidan som homestyling kan löna sig... att de möblerar den annars tomma lgh....
Mäklaren har varit lite korkad när hon pratade med Er men för en gångsskull måste jag nästan försvara mäklaren.... men bara nästan....
Det var ni som valde att sälja till det lägre priset. Inte mäklaren. Ni valde att köpa en lgh innan ni sålt Er gamla det gör att man inte kan veta exakt vad man får för sin lgh.... Att då hänga mäklaren för att du inte fick värderingen är kanske lite väl magstarkt.... Det kan inte vara mäklarens fel att ni la det budet Ni gav?
Nu har jag varit lite väl hård kanske... Jag kan förstå besvikelsen. Men bit ihop och gå vidare... Det är trots allt bara pengar.... Hälsan och varandra är viktigare..... Än pengar även om det underlättar att ha pengar....
Eller som man säger... Pengar är en världslig sak, om man har några....
Varför skulle de dra ned bara för att lägenheten är tom?
er inventarier ingår ju inte ändå, ibland är det positivt lägenheten ser större ut tom.
Förstår fortfarande inte hur du tänker "fick du inte sälja den billigare då"
Why ?
Bjöd du högre på din nya lägenhet enbart för att den är möblerad?
er inventarier ingår ju inte ändå, ibland är det positivt lägenheten ser större ut tom.
Förstår fortfarande inte hur du tänker "fick du inte sälja den billigare då"
Why ?
Bjöd du högre på din nya lägenhet enbart för att den är möblerad?
Min åsikt är nog att mäklaren inte var så fel ute egentligen. 1,225 miljoner är ju ganska nära 1,3.
Sen ska ju inte en mäklare kanske vara så tvärsäker och lova ett visst pris. Det kan jag ju hålla med om. Det inger ju lite falska förhoppningar.
Men jag tror inte det är något de skulle bli prickade för.
Sen ska ju inte en mäklare kanske vara så tvärsäker och lova ett visst pris. Det kan jag ju hålla med om. Det inger ju lite falska förhoppningar.
Men jag tror inte det är något de skulle bli prickade för.
Anders78.
Jag menar att andersmc säkert fick gå ner i sitt försäljningspris rejält när han inte fick den såld på ett halvår.
Att tomma lägenheter inte är lika attraktiva är väl känt.
En bostadsrätt bredvid mina föräldrar stod tom och de fick sälja långt under utgångspris för ingen ville ha den men
bostadsrätten en bit bort blev det budgivning på.
Homestyling kostar ju jättemycket, Inte säkert vi fått mer ändå.
Att sälja först och köpa sen var inget alternativ.
Då riskerar man att stå bostadslös. Det kommer inte ut så många bostadsrätter per år i det området vi vill bo i.
Den typen vi köpte har kommit ut ca 1-2 st per år.
Jag menar att andersmc säkert fick gå ner i sitt försäljningspris rejält när han inte fick den såld på ett halvår.
Att tomma lägenheter inte är lika attraktiva är väl känt.
En bostadsrätt bredvid mina föräldrar stod tom och de fick sälja långt under utgångspris för ingen ville ha den men
bostadsrätten en bit bort blev det budgivning på.
Homestyling kostar ju jättemycket, Inte säkert vi fått mer ändå.
Att sälja först och köpa sen var inget alternativ.
Då riskerar man att stå bostadslös. Det kommer inte ut så många bostadsrätter per år i det området vi vill bo i.
Den typen vi köpte har kommit ut ca 1-2 st per år.
Det lite märkliga är att det var TS som själv ville lägga ut lägenheten till ett lägre pris än vad mäklaren föreslog. Mäklarens förslag var ju 1,295 vilket inte TS ville ha i tron att ett lägre pris skulle locka fler budgivare.
Naturligtvis är det väl få köpare som inte pressar säljaren och lägger bud kring utgångspriset och speciellt när det inte finns många kunder på kö.
Sen är det också lite konstigt att man kan vara besviken när man för ca 15-20 % mer än vad man sålde för, får en "större och bättre" lägenhet. Priserna brukar ju följa lägenhetsytan ganska väl så det avspeglar väl ganska väl att den sålda lägenheten låg i rätt prisnivå.
Eller var det en dröm om att kunna sälja dyrt och köpa billigt som inte uppfylldes för TS.
Naturligtvis är det väl få köpare som inte pressar säljaren och lägger bud kring utgångspriset och speciellt när det inte finns många kunder på kö.
Sen är det också lite konstigt att man kan vara besviken när man för ca 15-20 % mer än vad man sålde för, får en "större och bättre" lägenhet. Priserna brukar ju följa lägenhetsytan ganska väl så det avspeglar väl ganska väl att den sålda lägenheten låg i rätt prisnivå.
Eller var det en dröm om att kunna sälja dyrt och köpa billigt som inte uppfylldes för TS.
Oceanis.
Mäklaren sa att ni kommer få 1,3 i slutpris.
Brukar man då lägga utgångspris samma som man tror slutpriset blir?
Vi kom tillsammans fram till utgångspriset. Mäklaren sa ju också att då kommer fler och det blir
budgivning.
Och alla lägenheter som såldes före vår var det väldig budgivning på ,upp med ofta flera hundra tusen bl.a. den vi köpte.
Men efter midsommar när vi hade vår visning var det tvärstopp. Mäklaren var jätteförvånad.
2 dagar innan hade hon sålt en innan visning för högt pris.
Vi kanske hade världens otur just den dagen
Vi kom tillsammans fram till utgångspriset. Mäklaren sa ju också att då kommer fler och det blir
budgivning.
Och alla lägenheter som såldes före vår var det väldig budgivning på ,upp med ofta flera hundra tusen bl.a. den vi köpte.
Men efter midsommar när vi hade vår visning var det tvärstopp. Mäklaren var jätteförvånad.
Tycker ändå ni får vara nöjda med att ni lyckades pressa upp priset av den som köpte den, han hade även kunnat vänta ut er då intresset var så pass svalt, inte ofta man hör att detta sker men det ger en indikation på att köparen fortfarande tyckte priset var bra.
Alltid svårt att bestämma utgångspris, här gick ni emot mäklarens urspungliga rekommendation men hon verkade ändå fortsatt positiv, ibland är det bara fel tidpunkt och då kan det vara en fördel att inte ha för mycket tidspress, speciellt under semestertider.
Glöm nu detta och gå vidare med er nya lägenhet, finns gott om folk som fått betydligt mindre pengar än de väntat sig när det gäller lägenhetsförsäljning, detta är tyvärr en risk som ingår när man handlar med bostadsrätter. Det är betydligt svårare att få lån av bankerna idag jämfört med för ett par år sen.
Alltid svårt att bestämma utgångspris, här gick ni emot mäklarens urspungliga rekommendation men hon verkade ändå fortsatt positiv, ibland är det bara fel tidpunkt och då kan det vara en fördel att inte ha för mycket tidspress, speciellt under semestertider.
Glöm nu detta och gå vidare med er nya lägenhet, finns gott om folk som fått betydligt mindre pengar än de väntat sig när det gäller lägenhetsförsäljning, detta är tyvärr en risk som ingår när man handlar med bostadsrätter. Det är betydligt svårare att få lån av bankerna idag jämfört med för ett par år sen.
Nej det är inte otur utan det brukar vara betydligt sämre att sälja på sommaren. Många åker på semester efter midsommar. Så mäklarens ide om att lägga utgångspriset nära 1,3 låter som en bra ide. Ni kanske skulle lyssnat mer på mäklaren?musikhelle skrev:Oceanis.
budgivning.
Du har ingen ersättning att hämta från mäklaren.
Så mitt råd är att lägga det bakom dig och acceptera, samt ta det som en erfarenhet för ev. framtida affärer.
Fundera istället på den ekonomiskt bästa lösningen för att hantera din extra kostnad.
Så mitt råd är att lägga det bakom dig och acceptera, samt ta det som en erfarenhet för ev. framtida affärer.
Fundera istället på den ekonomiskt bästa lösningen för att hantera din extra kostnad.
Tråkigt att du blev besviken men mäklare är trots allt försäljare som du köper en tjänst av frivilligt. Självklart kommer de försöka höja dina förväntningar för att hålla dig kvar på kroken, precis som vilken annan försäljare som helst. Hon säkrade ju affären och därmed sin egen provision. Att lägga ner en massa extraarbete för att försöka maxa priset bara för att du ska uppnå dina förväntningar är förmodligen sällan mäklarens högsta prio om det inte finns möjlighet till stor egen vinning.
http://www.byggahus.se/forum/juridik/197116-dolda-fel-hysteri.html?perpage=15#post1553626
mikael_thns inlägg i ovanlänkade tråd passar perfekt i denna diskussion.
Som sagts innan, att få 1,225 när värderingen låg på 1,3 tycker jag är helt okej! Måste räkna med lite marginaler åt båda håll… Hade du blivit lika irriterad om lägenheten hade sålts för 75000:- över utgångsbudet och klagat på att lägenheten var undervärderad och ni hade haft chans att köpa en annan dyrare lägenhet?
mikael_thns inlägg i ovanlänkade tråd passar perfekt i denna diskussion.
Som sagts innan, att få 1,225 när värderingen låg på 1,3 tycker jag är helt okej! Måste räkna med lite marginaler åt båda håll… Hade du blivit lika irriterad om lägenheten hade sålts för 75000:- över utgångsbudet och klagat på att lägenheten var undervärderad och ni hade haft chans att köpa en annan dyrare lägenhet?
Hade jag varit TS hade jag varit irriterad på mig själv då jag inte hade lyssnat på mäklarens utgångspris på 1 295.
Troligtvis hade väl köparen accepterat detta också.
Men har man fått en siffra presenterat för sig så stirrar man gärna blint på den
Troligtvis hade väl köparen accepterat detta också.
Men har man fått en siffra presenterat för sig så stirrar man gärna blint på den
Hangun.
Det där var väldigt elakt sagt
Det där var väldigt elakt sagt
Aldrigklar
Mäklaren hade fått mer i provision själv om den sålts dyrare. Hon hade fast pris Plus en viss procentsats.
Mäklaren hade fått mer i provision själv om den sålts dyrare. Hon hade fast pris Plus en viss procentsats.