Hej.

Vi var och tittade på en bostadsrätt i samma område som vi bor i.
En större och bättre än den vi har
och det var en väldig budgivning på den. Efter en veckas budgivning fick vi den för
1 480 000 kr. Utgångspriset var 1 095 000 kr.

Innan hade vi fått vår bostadsrätt värderad så vi visste på ett ungefär hur mycket vi hade att röra oss med.
Vår mäklaren sa att hon kunde området och värderade vår bostadsrätt till 1 300 000 kr.
Hon baserade det bla på tidigare försäljningar i området. Hon sa att vår bostad är attraktiv och lättsåld och sa att det priset kommer ni få, minst.

Hon tyckte vi skulle lägga utgångspris 1 295 000.
Lägenheten mittemot oss hade sålts för 1 300 000 och då tyckte jag att man bör väl inte lägga
utgångspriset så högt om vi nu förväntar oss att den kommer "säljas" för det priset.

Hon sa att vi kan lägga lägre. Och om man lägger utgångspriset lägre kommer det komma
flera och titta och blir mer budgivning.

Vi la utgångspriset till 1 175 000 kr och hon sa hela tiden under processen att det kommer komma
folk, det kommer bli budgivning, ni kommer få 1,3 miljoner.
Hon ringde också och maila och sa att det var många som sökt/tittat på lägenheten på Hemnet.

Jag var ändå skeptisk till att vi skulle få så mycket för vi skulle ha visningen veckan efter midsommar och undrade då om färre
kommer komma för det är mitt i semestrarna.
Det trodde hon inte. För folk har med sig telefonerna och har Internet.
Kändes som hon dissade min oro och sa flera gånger: Jag tror inte du behöver vara orolig. Ni
kommer få 1,3 miljoner. Det kommer bli budgivning.

Visningsdagen kom. Var nästan inga som kom. 2 var intresserade. En gav bud på 1 035 000 kr dvs långt under utgångspris och ville inte ge mer och kvar fanns bara 1 intresserad som sa att de kan tänka sig betala
utgångspris om de får skriva kontrakt direkt.
Mäklaren var förvånad att så lite folk kom. Hon hade sagt innan att om inte folk kommer på visningen brukar de lägga ut en extravisning 1 vecka senare.
Nu sa hon att det plötsligt verkar vara stiltje på bostadsmarknaden och vi kan INTE ha en extravisning 1 vecka senare utan får isåfall lägga ut den i höst igen.
Då ska vi ju precis flytta in i den nya, riskerar dubbla boendekostnader ,kanske måste visa den tom utan möbler.

Jag drog en rövare och sa till mäklaren att säga till de enda som var intresserade att vi hade förväntat oss budgivning och de får ta den för 1 225 000 kr idag annars lägger vi ut den i aug igen.
Var en chansning och de tog det. Så vi sålde den för 1 225 000 kr. Inte 1,3.

Är ganska så sur på mäklaren att hon så tvärsäker hela tiden sa att ni kommer få 1,3 miljoner och
vi känner oss vilseledda. De bud som vi fick låg ju långt under hennes 1,3 miljoner. Hon värderade alldeles för högt.
Vi hade inte budat upp lika högt på den bostaden vi köpte om vi vetat att vi kommer inte kunna
sälja våran för det priset. Och vi tänkte renovera köket i nya bostaden. Nu får vi vänta med det och spara ihop pengar. Och får mer i lån.

Vad kan man göra? Jag har påtalat detta för mäklaren och hon sa bara snoffsigt : Vad vill du jag ska säga? Att jag gjort fel och gav för hög värdering?
Jag sa: Jaa, och att hon kanske kan dra ner på sin provision men hon vägrade dra ner på provisionen men sa att hon nog gett för hög värdering. Fast det sa hon ganska argt och kändes mest hon sa det för att få slut på samtalet.

Kan man kräva avdrag på provisionen för hon gjort ett dåligt jobb?
Någon mer som råkat ut för samma sak?

Egentligen kan du inte göra så mycket, veckan efter midsommar är semestertider och det är brist på folk. De är ute på semester helt enkelt. Det borde dock mäklaren ha haft med i sin beräkning och kanske sagt att man skall vänta eller ha fler visningar.

Det ni kan göra är att vänta och se till när folk börjar komma tillbaka från semestern och då ha en till visning och då hoppas att det kommer mer folk.

Sen när det kommer till vad mäklaren varderar och tror att lägenheten är värd är egentligen inte värt något.
Om alla indikationer säger 1.5 miljoner. Men ingen vill bjuda mer än 1.0 miljoner, ja då är den värd 1.0 miljoner.

Och det här är tyvärr en risk man tar när man köper innan man vet vad ens fastighet/lägenhet kommer att generera i intäkter.

Du fick 5-6 % under värderingen. Är inte det innaför felmarginalen? Speciellt när ni stressar fram salet på några få veckor.

• Gilla
Färdigrenoverad och 4 till
  • Laddar…
oobum.
Vi har sålt den kan alltså int eha nån mer visning på den.
Mäklaren sa att det kommer inte ge något att ha en till visning 1 vecka efter den första visningen.
Och hon sa att hennes kollega också haft en visning samma kväll och bara 1 kom som inte ville ha den.
Därav gjorde hon den bedömningen att det blivit stiltje på bostadsmarknaden.
Men vet inte om hon sa att det är ingen ide att ha en till visning för att hon själv skulle gå på semester och ville ha klart affären innan

haavard.
Jag är mest sur på att mäklaren så tvärsäkert sa hela tiden att ni kommer få ett visst pris och dissade mig
när jag visade oro.
Om hon kör så med alla sina kunde och övervärderar bostäder så kan många råka illa ut. Särskilt om de
köper nytt och baserar vad de har råd med på hennes värdering av vad de kommer sälja sin gamla för.

Det är väl ändå lite magstarkt att skylla uteblivna köpare på mäklaren.

Om man försöker sälja en bostad mitt i semestern får man nog räkna med att det blir dåliga bud, det är ju känt sedan urminnes tider att den sämsta tid att sälja är i semestermånaden.

En värdering är ju en uppskattning inget annat och om lägenheten intill er sålts för 1,3 så var det väl en ganska god gissning. Att det sen inte finns köpare just nu kan inte mäklaren hjälpa, det är ju ditt beslut om du vill sälja eller inte.

Ta ansvar för dina egna beslut....du valde att sälja till ett visst pris då är det du som har bestämt detta och ingen annan. Annars fick du ju väntat tills det kom någon och betalade vad du ville ha.

• Gilla
Färdigrenoverad och 12 till
  • Laddar…
Ni har fått en "större och bättre" bostadsrätt i samma område, och den blev bara 20% dyrare än den ni har idag. Jag tycker mera det låter som ett klipp.

• Gilla
Onlinus och 6 till
  • Laddar…
Utan att ha alla fakta tycker jag det låter som att mäklaren hade lite tid över innan semestern, och gärna ville klämma in en affär och lite skön provision till semesterkassan. Man kan tycka att det borde varit möjligt att förutspå att marknaden skulle vara lite sval såhär i semestertider.

Dock kan alla göra misstag, även mäklare, och om man skulle vilja ha möjligheten att t.ex kräva mäklaren på mellanskillnaden ifall inkomna bud ligger under värderingen, då skulle man nog behöva betala rejält mycket mer för själva mäklar-tjänsten :-).

musikhelle skrev:
Kan man kräva avdrag på provisionen för hon gjort ett dåligt jobb?
Någon mer som råkat ut för samma sak?
Har hon gjort ett dåligt jobb då?
Alltså t.ex. felaktiga uppgifter, missat att lägga ut annons, inte kontaktat intressenter eller menar du att det är ett dåligt jobb att hon värderat den för högt?

Detta är väldigt vanligt i Stockholm, mäklare här vet att de har konkurrens och de flesta som ska sälja kollar med flera mäklare för att jämföra provision och värderingar. Att mäklaren överskattar värdet händer rätt ofta tyvärr och det är klart att man lir besviken som säljare men det är inte "dåligt jobb", det är en missbedömning.
Vi hade en bostadsrätt som mäklaren lade ut till 5,2 miljoner som vi fick sälja för 4,8, klart att vi var sura men vi hade å andra sidan inte väntat oss mer än 5 och försökte få mäklaren att sänka men hon var benhård med att det skulle gå och vi skulle få MINST 5,2...

Å andra sidan när vi sålde nästa gång så fick vi 1,2 miljoner över utgångspris, är det också då ett "dåligt jobb"...?
Skulle då mäklaren ha insett värdet i lägenheten och lagt ett högre utgångspris kanske vi skulle fått mer köpstarka köpare dit, eller så att vi skulle fått mer budgivning om det började högre, vad vet vi nu i efterhand...

Nej, sälja sin bostad är lika mycket tur och otur som något annat. Kommer det inte folk till visningen så kommer det inte och då är det ingen som är intresserad just nu. Mäklaren kan bara lägga ut annonsen och hålla tummarna och hon vill naturligtvis få så bra som möjligt för försäljningen eftersom hon då tjänar mer...

Mäklaren värderade rätt hon sa att ni skulle få runt 1,3 och du valde att släppa den billigare.
Varför sa du inte 1,3?

Det som jag kan tycka är märkligt är att mäklaren rekommenderade er att sätta ett pris längre än vad ni ville ha.
Som jag alltid sagt sätter man ett pris och ingen är intresserad så är det läge för prutning.
Ni skulle satt 1,4 och sedan gått med på 1,3.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Det är ett mäklartrick som många går på!!

Det är väl den mänskliga naturen att man vill ha så mycket betalt som möjligt som säljare.

Om man tar dit 3 olika mäklare och 2 st säger att värdet är 1,5 milj (typ) och den 3:e säger att den är värd 2 milj.

Vilken mäklare tror ni dom flesta väljer. Jo, den som utlovar 2 milj.

Detta vet mäklarna och säger höga värderingar för att få uppdraget.

Att slutpriset sedan hamnar under, ibland mycket under, tar mäklaren med en axelryckning. Han har ju inte garanterat att säljaren får värderingspriset. :mad:

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
...och det var mäklaren som TVINGADE dig att sälja för 1,225? Och det var den andra mäklaren som tvingade dig att köpa den nya lägenheten för 1,48? Dags att ta ansvar för sina egna handlingar kanske.

• Gilla
A-Man_08 och 6 till
  • Laddar…
D09
Andy78 skrev:
Mäklaren värderade rätt hon sa att ni skulle få runt 1,3 och du valde att släppa den billigare.
Varför sa du inte 1,3?

Det som jag kan tycka är märkligt är att mäklaren rekommenderade er att sätta ett pris längre än vad ni ville ha.
Som jag alltid sagt sätter man ett pris och ingen är intresserad så är det läge för prutning.
Ni skulle satt 1,4 och sedan gått med på 1,3.
Håller med.

Sen har jag för mig att det är lite regelvidrigt att köra med lockpriser.

Se det positivt, det kunde ha dykt upp 0st :)

oceanis;
Jag skyller inte mäklaren på uteblivna köpare men att hon var vilseledande i sin information till oss som vi sen baserade våra beslut på tex att hon hela tiden sa att vi kommer få en viss summa och det kommer bli budgivning.

Jag påpeka att det var mitt i semestern och sa att då kommer det väl färre. Hon sa då självsäkert att : nä så funkar det inte idag, folk har telefoner med Internet och är ständigt uppkopplade så de ser lägenheter som är ute på sommaren och kommer på visningar då med. Så att ingen kommer behöver du inte vara orolig för.
Och dissade min oro/skeptiskhet hela tiden.
Om visningen går dåligt så lägger vi in en extravisning 1 vecka senare sa hon.

Då nästan inga kom på visningen va hon väldigt handfallen och fatta inte alls varför och sa då (plötsligt för oss) att ha en ny visning om en vecka det är ingen idé.
Hon skulle inte varit så headstrong. Man litar ju på mäklarens bedömning om chansen att få den såld.
Att vänta till mitten av aug (efter semestrarna) hade nog blivit ännu svårare att få den såld för då kanske vi skulle få visa den tom på möbler eftersom vi flyttar då och Riksbyggen ska dra in nya vattenrör och vattenelement dvs det blir
byggarbetsplats.
Jag hade inget annat val än att sälja nu till det priset då jag ändå hade 1 intresserad köpare.

Andersmc.
Det går inte att räkna bara 20 % dyrare. Hyran/årsavgiften till bostadsrättsföreningen är 1000 kr per månad
DYRARE än vår nuvarande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.