100 235 läst ·
262 svar
100k läst
262 svar
Mäklare vill inte ta på sig uppdraget att sälja dödsboets fastighet, vad göra?
Det är väl MYCKET bättre att få tag på en riktig mäklare för skogsfastigheter som kan sälja skogen till dess rätta värde?lunnabo skrev:
Om Bernt Ö97 hade haft lite bättre förståelse för det skrivna ordet kanske han hade kunnat tillgodogöra sig innebörden av detta inlägg som jag skrev tidigare.
"Följande handlingar ska bifogas en konkursansökan.
Hemortsbevis: Ett hemortsbevis från Skatteverket för den avlidne. Hemortsbeviset får inte vara äldre
än tre månader gammalt.
Bouppteckning: En bestyrkt kopia av bouppteckningen. Har bouppteckningen registrerats ska bevis
om registreringen lämnas. Om inte bouppteckning har gjorts så lämna uppgift om varje dödsbodelägares
namn och postadress.
Fullmakt: Om en dödsbodelägare företräder någon av de andra dödsbodelägarna, eller om dödsboet
företräds av ombud, ska fullmakt i original bifogas."
Perfekt köpläge. 🫣 Uppgiven nedstämd anhörig säljer dödsboets fastighet utan att ha värderat varken skog eller hus och mark.
Redigerat:
Snälla "lunnabo"lunnabo skrev:
Sluta "tracka" tråddeltagare.
TS vill ha kloka råd.
Du ger inga råd råd till TS.
Dina inlägg består av nedlåtande kommentarer gällande tråddeltagares rådgivning.
Svaret på din fråga är att en eventuell köpare bestämmer värdet, ingen annan.
Menar du på fullaste allvar att marken och skogen inte skulle vara värd något?`Vad har DU för belägg för DITT påstående? TS har ju berättat att fastigheten inte är värd tillräckligt mycket pga husets skick, och det framgår hur mycket mark det handlar om, och att mäklaren, som säljer hus, inte skogsfastigheter, tydligen inte tagit hänsyn till detta.lunnabo skrev:
Men som sagt, det är enklare för mig att hänga ,med, som läst tråden.
Anna_HAnna_H skrev:
"lunnabo" fortsätter sitt "krig" mot deltagare I tråden och kommer aldrig att ge kloka råd till TS på frågan vad göra med fastigheten.
Svar/innlägg från "lunnabo" kommer vanligtvis som kritik mot tråddeltagare, sena kvällar, kanske brist på bättre användningsområde av sin akademiska utbildning i juridik.
Huset kanske inte är ett ruckel på väg att rasa in?
Är bara taket bra så står huset kvar…
Kanske några containrar, en röjsåg, en gräsklippare kan göra så hus, gård och skog blir mer attraktivt?
(Och en del arbete förståss)
Vi vet inte mer än att dödsboet ser fastigheten och arvet av skulder som ett stort problem, praktisk och ekonomiskt.
Hur gör någon i sorg som kanske inte orkar, som inte vet hur man ska bära sig åt eller de kontakter som behövs?
Vi vet inte ens hur huset ser ut, men jag tänker inte be om bilder.
Det är inte rätt väg framåt här…
Är bara taket bra så står huset kvar…
Kanske några containrar, en röjsåg, en gräsklippare kan göra så hus, gård och skog blir mer attraktivt?
(Och en del arbete förståss)
Vi vet inte mer än att dödsboet ser fastigheten och arvet av skulder som ett stort problem, praktisk och ekonomiskt.
Hur gör någon i sorg som kanske inte orkar, som inte vet hur man ska bära sig åt eller de kontakter som behövs?
Vi vet inte ens hur huset ser ut, men jag tänker inte be om bilder.
Det är inte rätt väg framåt här…
Anna_H det verkar som du ser syner eller kanske har hallucinationer?Anna_H skrev:
Menar du på fullaste allvar att marken och skogen inte skulle vara värd något?`Vad har DU för belägg för DITT påstående? TS har ju berättat att fastigheten inte är värd tillräckligt mycket pga husets skick, och det framgår hur mycket mark det handlar om, och att mäklaren, som säljer hus, inte skogsfastigheter, tydligen inte tagit hänsyn till detta.
Men som sagt, det är enklare för mig att hänga ,med, som läst tråden.
Eller varifrån hämtar du
"Menar du på fullaste allvar att marken och skogen inte skulle vara värd något?"?
Det är åtminstone inte något som jag har skrivit.