100 235 läst ·
262 svar
100k läst
262 svar
Mäklare vill inte ta på sig uppdraget att sälja dödsboets fastighet, vad göra?
Ja det vore märkligt om inte värdet kunde täcka mäklararvode och en hel del mer. Nu kanske det iofs inte är till nytta för TS vän om det inte är mer än skulderna men fordringsägarna borde kunna glädjas.Just4fun skrev:
Det är väl inget fel med friskrivningsklausul då det är ett dödsbo, det brukar det väl oftast vara?
Men med byggnadsvärde på, var det 9000, så är det väl ett ruckel men det finns folk till allt...
Kostar väl inget extra att slänga med det?
Varför skulle man inte ha med det?
Men med byggnadsvärde på, var det 9000, så är det väl ett ruckel men det finns folk till allt...
Kostar väl inget extra att slänga med det?
Varför skulle man inte ha med det?
Fel utgångspunkt att fråga "Varför skulle man inte ha det?".nino skrev:
Utgångspunkt är Jordabalken och sedan kan man välja att avtalet ska särskilja sig från Jordabalken.
Då ställer man istället frågan varför ska specifika villkor vara med.
Nästan alla säljare "väljer" att utlova
"väl avstädat".
Varför?
Om säljaren inte specifikt har utlovat att städa eller flytta undan lösöre så är utgångspunkt att säljaren inte heller behöver göra detta.
När det gäller denna fastighet och detta närmast värdelösa ruckel så finns det helt enkelt inte någon anledning till någon friskrivningsklausul.
Inte heller finns det någon anledning att utlova någon form av städning eller uppröjning.
Varje fastighet är unik och ska bedömas efter sina förutsättningar.hsd skrev:
Denna fastigheten med en nästintill värdelös byggnad saknar behov av att komplicera avtalet med friskrivningsklausul.
Skulle även vilja påstå att det saknas intresse från säljaren att utlova städning vilket ju också får sägas vara standard även för dödsbo.
Att något görs närmast slentrianmässigt innebär inte att det är varken rätt eller ens bra och nödvändigt.
Det är enkelt att skriva in en friskrivningsklausul, det är dock helt onödigt när det gäller ett dödsbo. Detta eftersom dödsboet är en juridisk person som upphör att existera när det är skiftat. Det finns alltså ingen att ställa kraven till.nino skrev:
För övrigt är undersökningsplikten för köpare omfattande och om man ska komma med krav på dolda fel så går det bara att göra om man inte kunde misstänka felet utifrån ålder och skick på fastigheten. Det kan t.ex. röra sig om något nyrenoverat som har felaktigt underarbete som leder till skador, det är sådant som dolda fel är till för.
https://www.familjensjurist.se/frag...-fel-i-fastighet-sald-av-ett-upplost-dodsbo-/
Jo jag vet det.ylven skrev:
Det är enkelt att skriva in en friskrivningsklausul, det är dock helt onödigt när det gäller ett dödsbo. Detta eftersom dödsboet är en juridisk person som upphör att existera när det är skiftat. Det finns alltså ingen att ställa kraven till.
För övrigt är undersökningsplikten för köpare omfattande och om man ska komma med krav på dolda fel så går det bara att göra om man inte kunde misstänka felet utifrån ålder och skick på fastigheten. Det kan t.ex. röra sig om något nyrenoverat som har felaktigt underarbete som leder till skador, det är sådant som dolda fel är till för.
[länk]
Men det kan ju ta sin tid med dödsbo, innan det är klart.
Antar att man kan ställa krav till det innan det är skiftat?
Alla gör som man vill, själv skulle jag aldrig sälja utan friskrivning
Här vill jag påstå att juristen har fel. Om det dyker upp okända skulder då kan ett dödsbo väckas till liv igen. Så det går definitivt att driva ett doldt fel mot ett avslutat dödsbo. Det är väl därför man gärna lägger in friskrivningsklausuler.ylven skrev:
Det är enkelt att skriva in en friskrivningsklausul, det är dock helt onödigt när det gäller ett dödsbo. Detta eftersom dödsboet är en juridisk person som upphör att existera när det är skiftat. Det finns alltså ingen att ställa kraven till.
[länk]
Däremot förstår jag inte syftet med det här.
Dödsboets delägare är solidariskt ansvariga för dödsboets skulder.M MikaViola skrev:Bouppteckning är gjord, skulder finns på ca 200.000 kr.
En skogsbruksfastighet/lantbruksenhet? med taxeringsvärdet 259.000kr finns men kontakt med den lokala mäklaren resulterade i svaret att eventuell försäljning av denna fastighet/enhet knappt kommer att kunna täcka mäklarens arvode på 59.000kr så dom kommer inte att ta på sig uppdraget.
Hur går man vidare?
Skulderna stiger i dödboet.
Får man sälja till skambud?
Tack på förhand
(Frågar åt en vän
M MikaViola skrev:Bouppteckning är gjord, skulder finns på ca 200.000 kr.
En skogsbruksfastighet/lantbruksenhet? med taxeringsvärdet 259.000kr finns men kontakt med den lokala mäklaren resulterade i svaret att eventuell försäljning av denna fastighet/enhet knappt kommer att kunna täcka mäklarens arvode på 59.000kr så dom kommer inte att ta på sig uppdraget.
Hur går man vidare?
Skulderna stiger i dödboet.
Får man sälja till skambud?
Tack på förhand
(Frågar åt en vän)
Beslut ang dödsboet tas gemensamt, eller av den som samtliga godkänt som boupptecknare.
Jag hade sålt fastigheten utan mäklare.
Både Blocket och en sajt som Hemverket.
Samt kollat med min bank om de kan bistå med tjänsten att 1) närvara vid mötet då handpenning ska betalas, samt 2) då slutlikvid erläggas. Bägge tillfällena helst i en av bankens sammanträdesrum.
Kostar lite, men inte i närheten av en mäklare och ni blir inte blåsta.
Läs på ordentligt angående friskivning, dolda fel mm så ni inte åker på backlash, köpare har tio år på sig. T ex total transparens ang alla nackdelar.
Om priset inte är högre än ett par hundra tusen skulle jag överväga att köpa själv och sälja när marknaden vänt.
Lycka till!
Allting har sitt pris.nino skrev:
Att Du aldrig skulle sälja något utan friskrivningsklausul är naturligtvis ditt val.
Friskrivningsklausul betyder i allmänhet också att Du får ett lägre pris för som Köpare har du ju anledning att vara mer försiktig när Säljaren kräver friskrivningsklausul.
I just detta fall med ett fallfärdigt ruckel och ett konkursmässigt dödsbo så är det enbart ren dårskap att driva krav mot denna Säljare.
Så alldeles oavsett hur "enkelt" det är att skriva några rader så är det totalt onödigt och även potentiellt kostsamt för Säljaren.
Det är ju trots allt ännu enklare att inte skriva någon friskrivningsklausul alls.
du kan aldrig ärva skulderOlssonX skrev:
Dödsboets delägare är solidariskt ansvariga för dödsboets skulder.
Beslut ang dödsboet tas gemensamt, eller av den som samtliga godkänt som boupptecknare.
Jag hade sålt fastigheten utan mäklare.
Både Blocket och en sajt som Hemverket.
Samt kollat med min bank om de kan bistå med tjänsten att 1) närvara vid mötet då handpenning ska betalas, samt 2) då slutlikvid erläggas. Bägge tillfällena helst i en av bankens sammanträdesrum.
Kostar lite, men inte i närheten av en mäklare och ni blir inte blåsta.
Läs på ordentligt angående friskivning, dolda fel mm så ni inte åker på backlash, köpare har tio år på sig. T ex total transparens ang alla nackdelar.
Om priset inte är högre än ett par hundra tusen skulle jag överväga att köpa själv och sälja när marknaden vänt.
Lycka till!
Om det man tjänar på att sälja huset inte överstiger skulderna som finns, dvs det blir en liten peng kvar till arvtagarna, vad finns det då för anledning att hålla på? Försätt dödsboet i konkurs och släpp det där!