33 331 läst ·
177 svar
33k läst
177 svar
Mäklare vill inte ha besiktning i "högtryckskommuner"
Har ju lite bekanta i Täby och billiga husen verkar budas på hejvilt av alla som skiljer sig på grund av att de upptäckt att vara hemma i 7 månader med partnern visade icke fördelaktiga attribut hos partnernAndersMalmgren skrev:
Speciellt områden runt Täby kyrkby samt ute vid Arninge verkar skena lite då det är kvarvarande "billiga" områdena. Vill man ha nått under 7 miljoner kan man ju alltid gå på parhusen som verkar gå på runt 5
För roliga bilder hur det ser ut historiskt kan man kolla på Lantmäteriets kartsök:
https://kso.etjanster.lantmateriet.se/
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Vi tittade på ett parhus förra helgen vid Ålstensgård, totalt renoveringsobjekt. Vet inte vad det gick för, men över 11 miljoner iallafallAppendix skrev:
Har ju lite bekanta i Täby och billiga husen verkar budas på hejvilt av alla som skiljer sig på grund av att de upptäckt att vara hemma i 7 månader med partnern visade icke fördelaktiga attribut hos partnern
Speciellt områden runt Täby kyrkby samt ute vid Arninge verkar skena lite då det är kvarvarande "billiga" områdena. Vill man ha nått under 7 miljoner kan man ju alltid gå på parhusen som verkar gå på runt 5
För roliga bilder hur det ser ut historiskt kan man kolla på Lantmäteriets kartsök:
[länk]
Här kan vi ju säga att vi är on Topic. För med renoveringsobjekt vill man ju faktiskt ha en besiktningsklausul.AndersMalmgren skrev:
De jag kollade på en del renoveringsobjekt 2015-18 var för det mesta redan besiktigade. Då mäklarna DÅ sa att det annars bara kom "lycksökare" som inte förstod vad det kostar att renovera. Kombinerat då med att Danske faktiskt krävde besiktningsklausul.
Såg hus i Älvsjö häromveckan. Totalt renoveringsobjekt men rätt ok läge för att vara villamattorna där. ALLT behövde göras. Billigt jämfört med andra hus ute där men ändå säkert ett par miljoner över vad det låg på för ett år sen.
Jag sitter och hemnetknarkar (lite för inspiration, mycket för omvärldsbevakning) och har just nu 3-4 vänner/släktingar som kollar hus i olika områden. Skickar alla "fynd" till dem. Tolkar besiktningsprotokoll. Skickar cheklistor och komemr med goda råd. Det behövs inte många party-poopers som mig för att förstå att det är svårt att fynda på denna marknaden.
Har dock aldrig hört att folk inte får besiktiga husen i Sthlm. Å andra sidan har de tre paren som letar hus i Sthlm län inte ens varit top tre av buden (Då pratar vi ändå om folk med 2-3 millar i kontantinsats). Det är galet nu.
Tror inte någon av mina vänner skulle köpa obesiktigat efter allt jag skrämt upp dem med
"källare, tak, vind, fukt, mögel, dränering, läckande fönsterbleck"
Här på lannet skriver vi kontrakt och besiktigar efteråt, med möjlighet att frånträda köpet, att besiktiga innan kontraktet är skrivet vore bisarrt. Men så är vi inte lika *** som vissa som bor i storstan 
Ja, man får inte alltid som man vill...Viktor.J skrev:
(och det syns tydligt i denna tråden, måste vara någon form av bottenmärke för Byggahus).
Men det är jobbigt när svaret inte är det man förväntar sig.
För att vara lite allvarlig, nej, om någon vill besiktiga innan man skriver kontrakt drar sig de flesta säljare ur, det finns inget tips på att lösa det. Hade inte gått med på det själv då jag uppfattat det som en oseriös tänkbar köpare. Att få ut en besiktningsman kan ta 1-2 veckor, ska jag "pausa" budgivningen så länge? Inte en chans.
Sant. Men du kanske vill veta om taket håller 10 år till eller måste bytas NU. Osv. Jag vet att Anticimex vägrar göra sånna uttalanden men de flesta bra besiktningsmän ger ju en muntlig åtgärdsplan när du gör din överlåtelse/köparbesiktninguseless skrev:
Jag är rätt säker på att man har sagt det innan i tråden. Det är standard.AndersPS skrev:
Du skriver kontrakt. I kontraktet är en besiktningsklausul. Klausulen är i princip öppet köp i två veckor.
Det roliga är att enligt min mäklare (jag hade en sån klausul) så kan man i princip låta bli besiktiga och ändå bara säga "nä jag kom på att taket ser fult ut så jag vill inte köpa". Sen kanske man inte vinner fler budgivningar i området sen...
Problematiken ligger i att en besiktningsklausul inte accepteras heller. Du sa själv att du besiktigade efter köpet, om det inte accepteras så är ju enda lösningarna att inte besiktiga själv eller besiktiga innan.AndersPS skrev:
För att vara lite allvarlig, nej, om någon vill besiktiga innan man skriver kontrakt drar sig de flesta säljare ur, det finns inget tips på att lösa det. Hade inte gått med på det själv då jag uppfattat det som en oseriös tänkbar köpare. Att få ut en besiktningsman kan ta 1-2 veckor, ska jag "pausa" budgivningen så länge? Inte en chans.
Självklart inser jag ju själv att det är jobbigt för säljaren att lämna huset några timmar för att en eventuellt köpare ska besiktiga huset. Men godkänner man inte en besiktningsklausul i kontraktet så finns det inget annat val (förutom att neka besiktning både innan och efter, med risk för att tappa köpare).
Självklart kan man inte pausa budgivningen i några veckor, herregud. Antingen så har jag tappat min förmåga att uttrycka mig i text eller så utgår alla från att jag är helt tappad
Har man vunnit budgivningen och står inför kontraktsskrivning och de nekar en sån klausul har man som säljare allt på sin sida. Som har nämnts flera gånger i tråden så är det negativt att då gå till "näst bästa" budet då många då börjar undra vad som är fel. Ett hus som kommer ut med nya visningar igen blir på en het marknad lite bränd.Viktor.J skrev:
Så taktiken är... Om och om igen... Att ställa kravet på besiktningsklausul när budgivningen är klar. Inte före.
håller med...Appendix skrev:
Har man vunnit budgivningen och står inför kontraktsskrivning och de nekar en sån klausul har man som säljare allt på sin sida. Som har nämnts flera gånger i tråden så är det negativt att då gå till "näst bästa" budet då många då börjar undra vad som är fel. Ett hus som kommer ut med nya visningar igen blir på en het marknad lite bränd.
Så taktiken är... Om och om igen... Att ställa kravet på besiktningsklausul när budgivningen är klar. Inte före.
Eller ordna besiktning asap, Typ samma dag. Men klausul kan ju vara att man har tex 2 dagar på sig... Inte 2 veckor...
Jag köpte hus för ca 1år sedan i en av de nämnda stockholmskommunerna.
Vi hade en tvåveckors ångerperiod, där köpet skulle återgå i sin helhet om vi hittade något under vår egna besiktning, eller bara ångrade oss.
Men man får ju ha i åtanke att mäklare är ett oärligt skrå, som gärna vill ha snabba okomplicerade avslut.
Corona och hemifrånarbete har skapat en efterfrågan på större boende eller hus, samtidigt som färre objekt verkar vara ute till salu.
Det bildar ju inte ett optimalt förhandlingsläge för en köpare, så det är möjligt ofördelaktiga vilkor dyker upp.
Men om jag ska skriva några enkla tips, ligg på mäklaren aktivt och visa stort intresse för huset du vill ha.
Be om exempelkontrakt du kan förmedla till din bankman "för att snabba på processen".
Ta inte upp dina besiktningsönskemål innan du vunnit budgivningen och det börjar bli dags att förhandla om tillträde och annat.
Du skriver ju själv att du letar hus som har behov av större renoveringar.
Vad är det utöver dessa som inte täcks av dolda fel som du oroar dig över?
Vi hade en tvåveckors ångerperiod, där köpet skulle återgå i sin helhet om vi hittade något under vår egna besiktning, eller bara ångrade oss.
Men man får ju ha i åtanke att mäklare är ett oärligt skrå, som gärna vill ha snabba okomplicerade avslut.
Corona och hemifrånarbete har skapat en efterfrågan på större boende eller hus, samtidigt som färre objekt verkar vara ute till salu.
Det bildar ju inte ett optimalt förhandlingsläge för en köpare, så det är möjligt ofördelaktiga vilkor dyker upp.
Men om jag ska skriva några enkla tips, ligg på mäklaren aktivt och visa stort intresse för huset du vill ha.
Be om exempelkontrakt du kan förmedla till din bankman "för att snabba på processen".
Ta inte upp dina besiktningsönskemål innan du vunnit budgivningen och det börjar bli dags att förhandla om tillträde och annat.
Du skriver ju själv att du letar hus som har behov av större renoveringar.
Vad är det utöver dessa som inte täcks av dolda fel som du oroar dig över?
haha, det har jag snappat upp. Men känner inte att jag måste upprepa det härAppendix skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg