5 636 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Mäklare varnas för krav på specifikt budintervall
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 3 636 inlägg
Endast bud på 25 000 kronor var tillåtna, men detta är inte okej enligt Fastighetsmäklarinspektionen.
Du kan läsa artikeln här: Mäklare varnas för krav på specifikt budintervall
Du kan läsa artikeln här: Mäklare varnas för krav på specifikt budintervall
Bra, det här visar ju tydligt det som ofta diskuteras här. Mäklaren måste acceptera alla bud oavsett om de motsvarar vad som överenskommits med säljaren eller inte. Det är säljaren själv och inte mäklaren på uppdrag av säljaren som skall välja bort eventuella bud som man inte vill acceptera.
Man kan i och för sig argumentera att när säljaren ber mäklaren att ignorera alla budhöjningar under 25k så har de gett mäklaren fullmakt att göra så. Men men.C cpalm skrev:
I grund och botten tycker jag det här är bra men samtidigt förstår jag säljaren. Det finns ju de som, i mitt tycke, fånar sig med budhöjningar på 1.000 kronor. Kalla mig småsint men jag hade nog gett mitt hus till den näst högsta budgivaren om småhöjaren vann budgivningen med någon/några tusenlappar.
Moderator
· Stockholm
· 57 890 inlägg
Men budhöjningar på 1000 kr. Vem blir störd av det? Kan möjligen innebära lite mer arbete för mäklaren, men jag har svårt att se varför en säljare skulle bli störd över att priset segar sig uppåt med små steg.
Sedan kanske jag som säljare blir lite misstänksam mot en köpare som lägger så små höjningar, och inte välja högsta budet. Skiljer det så lite som 1000 kr, så skulle jag som säljare nog försöka kolla lite vem av dem jag helst säljer till.
Sedan kanske jag som säljare blir lite misstänksam mot en köpare som lägger så små höjningar, och inte välja högsta budet. Skiljer det så lite som 1000 kr, så skulle jag som säljare nog försöka kolla lite vem av dem jag helst säljer till.
Håller med, borde inte vara ett problem.
Att ha steg om 25 kSEK ger höjningar på minst 50 sen senast egna bud. En höjning på 1000 kr från senast bud kan även det vara signifikant för den enskilde då det är föregående höjning(ar) plus 1000.
Att ha steg om 25 kSEK ger höjningar på minst 50 sen senast egna bud. En höjning på 1000 kr från senast bud kan även det vara signifikant för den enskilde då det är föregående höjning(ar) plus 1000.
För mig handlar det nog mest om principsak blandat med en gnutta fördomar.H hempularen skrev:Men budhöjningar på 1000 kr. Vem blir störd av det? Kan möjligen innebära lite mer arbete för mäklaren, men jag har svårt att se varför en säljare skulle bli störd över att priset segar sig uppåt med små steg.
Höjer man med en tusenlapp så är man, återigen i mitt tycke, lite snål och drar sig inte för att slösa sin egen tid och energi för att spara lite pengar. Det finns en tid och en plats för att spara tusenlappar, absolut. Men när man köper ett hus för x antal miljoner så kanske man kan tänka om lite.
Det ovan hör till min principaspekt. Angående mina fördomar så känns det som att en högre andel av smöhöjarna jämfört med övriga befolkningen gärna letar fel och försöker få prisavdrag i efterhand. Men det är som sagt fördomar.
Edit: Sen kan jag på ett personligt plan hålla med om att att minsta höjningsnivå på 25k kanske är lite väl mycket. Men rent principiellt håller jag med om att säljaren borde kunna diktera villkoren m.h.a. mäklaren.
Moderator
· Stockholm
· 57 890 inlägg
Jag håller nog med i bedömningen av möjlig personlighetstyp som höjer 1000 kr. Och som jag skrev så är jag inte övertygad att jag som säljare skulle välja den spekulant som lägger ett 1000 kronors bud. Men då är det väl ypperligt om de kan lägga så små bud, så jag har en möjlighet att sålla bort dem.
Det där borde ju i praktiken gå att gå runt.
"Du får höja med hur lite du vill. Men säljaren kommer inte att sälja till dig du höjer med mindre än 25 tkr, men du har fri rätt att ge vilket bud du vill. Men säljaren har som sagt var fri prövningsrätt av buden, så du vet:"
Lägger inte nödvändigtvis någon värdering i det. Konstaterar bara.
"Du får höja med hur lite du vill. Men säljaren kommer inte att sälja till dig du höjer med mindre än 25 tkr, men du har fri rätt att ge vilket bud du vill. Men säljaren har som sagt var fri prövningsrätt av buden, så du vet:"
Lägger inte nödvändigtvis någon värdering i det. Konstaterar bara.
Tycker man kan ta bort allt som har med budgivning att göra... Hela det Svenska systemet är märkligt att en säljare tex vill ha 5 miljoner men mäklaren föreslår att gå ut med 4.4 miljoner för att få igång en budgivning och folk ska hetsa varandra till högre bud. Vill jag ha 5 miljoner sätter jag 5 miljoner som pris och den första som skriver kontrakt får kåken.
Jag har bott i flera länder och tycker det är mycket bättre att man kan titta på objekt online och veta att man faktiskt kan köpa just den kåken för utsatt pris medans man i Sverige tittar på Hemnet och inte har en aning om vad säljaren faktiskt vill ha. När vi småpratar på jobbet (inte i Sverige) om bostadspriser och jag visar diverse objekt som finns till salu kan ingen förstå att man i 9 fall av 10 hamnar i en budgivning och att utsatt pris är inte är ett pris säljaren kommer acceptera.
MVH
Daggen
Jag har bott i flera länder och tycker det är mycket bättre att man kan titta på objekt online och veta att man faktiskt kan köpa just den kåken för utsatt pris medans man i Sverige tittar på Hemnet och inte har en aning om vad säljaren faktiskt vill ha. När vi småpratar på jobbet (inte i Sverige) om bostadspriser och jag visar diverse objekt som finns till salu kan ingen förstå att man i 9 fall av 10 hamnar i en budgivning och att utsatt pris är inte är ett pris säljaren kommer acceptera.
MVH
Daggen
Som säljare tycker jag inte det är något konstigt med budgivning. Jag vill ju ha så mycket som möjligt för den. Sålde t.ex. en lägenhet i Stockholm för 5-10 år sedan, lååångt ut på gröna linjen, 23 kvadrat utan kök och ganska kass planlösning. Hade jag lyssnat på min och mäklarnas magkänsla så hade jag förlorat ca en halv miljon för inte trodde vi att någon skulle betala 1,5 miljoner för en sådan lägenhet...Daggen84 skrev:
Tycker man kan ta bort allt som har med budgivning att göra... Hela det Svenska systemet är märkligt att en säljare tex vill ha 5 miljoner men mäklaren föreslår att gå ut med 4.4 miljoner för att få igång en budgivning och folk ska hetsa varandra till högre bud. Vill jag ha 5 miljoner sätter jag 5 miljoner som pris och den första som skriver kontrakt får kåken.
MVH
Daggen
Men ja, att mäklarna sätter uppenbara lockpriser är ett genuint gissel.
Om jag läser artikeln rätt så var det väl precis så mäklaren i det förestående fallet argumenterade till sitt försvar, vilket inte FMI köpte. I grund och botten handlar det ju om att avtalet mellan mäklare och köpare inte står över god fastighetsmäklarsed (budförmedlingspliken i detta fall).T Trunk skrev:
Jag håller med om att det annonserade priset ska vara det förväntade slutpriset. Men det svenska systemet ger hyfsat snabba affärer. I många länder lägger man ut så högt man möjligen kan få för det och sänker sedan långsamt till någon nappar. Det medför att hus i allmänhet ligger ute ganska länge.Daggen84 skrev:
MVH
Daggen
Lockpris är inte bra, men den svenska auktionsmodellen funkar rätt bra. Trotts att den internationellt sett är udda. Att sedan köpare på olika sätt försöker runda den etablerade modellen är ju inte helt bra. Det är bättre om alla vet vad som gäller.
Bra att någon mäklare blir varnad då vet man i
allafall att det går att få en varning.
Sen vet jag inte vad gränsen går men under 1000kr höjning borde ju inte vara tillåtet, om huset är ett visst värde tex över 500 000kr.
allafall att det går att få en varning.
Sen vet jag inte vad gränsen går men under 1000kr höjning borde ju inte vara tillåtet, om huset är ett visst värde tex över 500 000kr.
Allt beror ju på tidigare budgivare.T Trunk skrev:För mig handlar det nog mest om principsak blandat med en gnutta fördomar.
Höjer man med en tusenlapp så är man, återigen i mitt tycke, lite snål och drar sig inte för att slösa sin egen tid och energi för att spara lite pengar. Det finns en tid och en plats för att spara tusenlappar, absolut. Men när man köper ett hus för x antal miljoner så kanske man kan tänka om lite.
Det ovan hör till min principaspekt. Angående mina fördomar så känns det som att en högre andel av smöhöjarna jämfört med övriga befolkningen gärna letar fel och försöker få prisavdrag i efterhand. Men det är som sagt fördomar.
Edit: Sen kan jag på ett personligt plan hålla med om att att minsta höjningsnivå på 25k kanske är lite väl mycket. Men rent principiellt håller jag med om att säljaren borde kunna diktera villkoren m.h.a. mäklaren.
Om jag har en budgivare 2 som höjer 25k och budgivare 1 höjer 2ans bud med tusen kronor så har ju budgivare 1 gått upp 26k, det kallar jag bara strategi.
Det finns ingen gräns alls. Alla bud måste framföras. Att höja till ett bud som är samma som det högsta eller under det är också okej.T twoody skrev:
Ett större problem är att fastigheter som annonseras att de ska säljas med budgivning säljs utan budgivning är ett klart större problem.