R
Odjuret skrev:
Du tillhör en sån där bygga hus kund alltså... Som kollar huset och inte möbleringen på visningen. Då förstår jag att du är jobbig:) Ställer du dessutom frågor som inte handlar om förskola eller mataffär?
Då är det kört:p Då får man skylla sig själv :p (Jag är sådan där BH kund)
Jag har med mig stenkulor för att kolla fallet i badrummet... Säger väl det mesta. Frågar alltid varför huset säljs och om renoveringar, begär att få bevis att eventuella våtrumsrenoveringar gjorts av någon med behörighet, kollar röta, undersöker skumma dofter...

Jo, kanske får man skylla sig själv, men skall jag lägga 3-4 miljoner på ett hus så vill jag veta vad jag köper, jag tror du förstår vad jag menar. Man vill ju så att säga lägga på alla saker som måste fixas ovanpå priset, så man har en totalkalkyl.

Richard Andreasson skrev:
Jag har med mig stenkulor för att kolla fallet i badrummet... Säger väl det mesta. Frågar alltid varför huset säljs och om renoveringar, begär att få bevis att eventuella våtrumsrenoveringar gjorts av någon med behörighet, kollar röta, undersöker skumma dofter...

Jo, kanske får man skylla sig själv, men skall jag lägga 3-4 miljoner på ett hus så vill jag veta vad jag köper, jag tror du förstår vad jag menar. Man vill ju så att säga lägga på alla saker som måste fixas ovanpå priset, så man har en totalkalkyl.
Inte hittat drömkåken än då? ;)

• Gilla
Henri
  • Laddar…
R
Enk Projektet skrev:
Inte hittat drömkåken än då? ;)
Beror på, jag bor ganska bra där jag bor idag, förutom att det är lite för litet. Men jag är inte som alla andra idioter på marknaden som lägger 5 miljoner på ett hus som kräver 5 miljoner till för att bli bra. Jag lägger inte 3,4 miljoner på ett hus med total rötskada i samtliga balkar i krypgrunden såvida kåken inte ligger i Djursholm eller Danderyd.

G
Vore kul att veta vem som inte tänker längre som mäklare ?

gäst skrev:
Vore kul att veta vem som inte tänker längre som mäklare ?
Precis, om någon borde svartlistas så är det ju denna mäklare.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Daniel_82 skrev:
Finns nog både dåliga säljare som dåliga mäklare. Tycker mäklaren i artikeln inte låter som den seriösa typen.

Undrar i bland hur det hade varit om vi hade det som i USA där köpare och säljare har sina egna mäklare. Vet inte om dubbla arvodet hade varit värt det men vissa gånger undrar man.
Det är inte alls säkert att det ska innebära dubbla arvodet. Tänk att ifall två professionella aktörer gör upp om affären så torde det generellt vara snabbare och smidigare än om en professionell och en amatör skall göra affär.
Dyrare lär det ju bli, men inte alls säkert det dubbla.

I övrigt anser jag att denne mäklare som avhandlas i tråden bör anmälas i alla instanser som finns. :)

D
Mikael_L skrev:
Det är inte alls säkert att det ska innebära dubbla arvodet. Tänk att ifall två professionella aktörer gör upp om affären så torde det generellt vara snabbare och smidigare än om en professionell och en amatör skall göra affär.
Dyrare lär det ju bli, men inte alls säkert det dubbla.

I övrigt anser jag att denne mäklare som avhandlas i tråden bör anmälas i alla instanser som finns. :)
Har ju kollat lite på mäklar programmen från USA. Där så blir det arvode till mäklaren som representerar säljaren och sedan arvode till köparen. Var det jag menade med dubbelt arvode blir både när man köper och säljer. Sedan så är det ju annorlunda marknad där än här.

Satt precis och tänkte samma att mäklaren i tråden borde anmälas. Vist kanske inte lagligt med en svart lista men vem vet vad den mäklaren gör och vilka konsekvenser det får. Fastän något är olagligt finns det ju fortfarande folk som bryter mot lagen. Sedan även få sms med att man är svartlistat hade jag nog känt kränkande även om inte finns någon lista och jag hade nog anmält.

Kan nämnas jag anmälde mäklare som inte presenterade mitt bud till säljaren fastän det var accept priset. Fast vad jag vet har inget hänt med den anmälan. Har full förståelse om en säljaren inte accepterar ett bud eller om en mäklare drar sig för att presentera ett skambud men när man lägger acceptpriset tycker jag ändå den som minst kan lägga fram budet.

Apropå svartlistning: Min fru pratade vid ett tillfälle ganska länge med en telefonförsäljare som ringde från Telia. Försäljaren avslutade samtalet med att anklagande säga "jag skall sätta upp dig på vår lista över otrevliga kunder".

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Apropå svartlistning: Min fru pratade vid ett tillfälle ganska länge med en telefonförsäljare som ringde från Telia. Försäljaren avslutade samtalet med att anklagande säga "jag skall sätta upp dig på vår lista över otrevliga kunder".
Haha, det vore helt underbart ifall man kunde bli svartlistad av telesäljbranschen.

• Gilla
Linderödsåsen och 11 till
  • Laddar…
Jo tänk om man hamnar på deras NIX lista och aldrig får några erbjudanden :D

Ang mäklaren varför inte bara skicka in en kopia av dumheterna till FMI http://www.fmi.se/default.aspx?id=8323

Mäklare...

Vi kommer inom kort köpa ett hus , hoppas vi, privat. Sen har vi ett par på tur att köpa vårat privat.

Tänk vilka pengar vi alla sparar :-)

M
Hej,
Är "mäklaren" i denna oerhört hemska affär.
Vill ge min sida av allt.
Detta par var intresserade och ville köpa huset privat av säljaren månader innan jag blev anlitad.
Men de hade många märkliga åsikter/krav så säljaren orkade inte med dom längre.
Säljaren anlitade sedan mig, vi fick ett bra bud innan visningen. Men säljaren hade is i magen och tackade nej. Dessvärre drog de tillbaka sitt bud och vi fick ett lägre efter det. Då dök detta paret upp igen.
De var överens, kom på nya saker, överens o nya saker. Blev arga för jag var upptagen en söndag kl 22 o sa att jag skulle återkomma kl 9 dagen efter (måndag). Säljaren gick med på alla deras önskemål och skulle åtgärda detta efter avtal skrivits med tillägg om åtgärdslista med ev skadestånd om detta inte åtgärdas. Säljaren var med än villig att gå de till mötes, men spekulanterna var inte villiga till något tillmötesgående alls.
Jag rekommenderade säljaren till att gå vidare till de mer seriösa spekulanterna vilket även säljaren insett.
Mäklarkedja har ingen info om bakgrunden om hur trakasserad mäklaren (jag) varit dag som natt av dessa spekulanter.
Till slut fick jag nog och är stolt över att jag sa ifrån. Det är inte ok att trakassera någon som de gjorde oavsett yrke el privat!

• Gilla
Mach77777 och 4 till
  • Laddar…
S
Minsynpunkt skrev:
Hej,
Är "mäklaren" i denna oerhört hemska affär.
Vill ge min sida av allt.
Detta par var intresserade och ville köpa huset privat av säljaren månader innan jag blev anlitad.
Men de hade många märkliga åsikter/krav så säljaren orkade inte med dom längre.
Säljaren anlitade sedan mig, vi fick ett bra bud innan visningen. Men säljaren hade is i magen och tackade nej. Dessvärre drog de tillbaka sitt bud och vi fick ett lägre efter det. Då dök detta paret upp igen.
De var överens, kom på nya saker, överens o nya saker. Blev arga för jag var upptagen en söndag kl 22 o sa att jag skulle återkomma kl 9 dagen efter (måndag). Säljaren gick med på alla deras önskemål och skulle åtgärda detta efter avtal skrivits med tillägg om åtgärdslista med ev skadestånd om detta inte åtgärdas. Säljaren var med än villig att gå de till mötes, men spekulanterna var inte villiga till något tillmötesgående alls.
Jag rekommenderade säljaren till att gå vidare till de mer seriösa spekulanterna vilket även säljaren insett.
Mäklarkedja har ingen info om bakgrunden om hur trakasserad mäklaren (jag) varit dag som natt av dessa spekulanter.
Till slut fick jag nog och är stolt över att jag sa ifrån. Det är inte ok att trakassera någon som de gjorde oavsett yrke el privat!
Spelar ingen roll, hur jobbig du dyker kunderna var. Du slutför ditt uppdrag och håller käft. Det är inte professionellt att handla i affekt!

S
S Stadsfiskalen skrev:
Spelar ingen roll, hur jobbig du dyker kunderna var. Du slutför ditt uppdrag och håller käft. Det är inte professionellt att handla i affekt!
Om du är ok med att bli behandlad som skit så är väl det ok, men förvänta dig inte att andra ska vara syltryggar för det.

Kul trådlyft!

Måste även jag säga att jag tycker att mäklaren skötte sig illa, särskilt med efterslängen. Må vara att den potentiella kunden betedde sig illa, men att kunna ta det är väl själva jobbet man får betalt för.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.