6 825 läst ·
30 svar
7k läst
30 svar
Mäklare, säljare eller köpare
När det säljes som att ytskikt och badrum ska renoveras, plus att jag vet om fasad och tak som jag redan är på gång med att fixa.K Kirre2 skrev:
Då förväntar man sig att kunna bo i det.
Säljaren var tydlig med att hundarna bodde ute, han tycker inte att man har hundar inne förutom en kort stund ibland.
Varit massa människor med på visningarna och INGEN har känt hundkiss eller tänkt att man ska förvänta sig det.
Och allt som står i besiktningen är saker jag var helt okej med, och relativt enkelt kan fixa.
Sen ska hus och trädgård städas, att säljaren inte tänkte bry sig om kontraktet där kunde jag omöjligt veta.
Har oavsett skickat en del till varudeklarerat försäkring och ska ta en del med hemförsäkringen idag. Hoppas något blir ersatt. Annars är det som det är, och jag kommer framöver utgå från att alla säljare ljuger.
”Köper man billigt så köper man dyrt” sa alltid min gammelmormor när jag var liten 😢
Du verkar ha haft oflyt med ditt husköp. Tyvärr för dig så finns nog inte så mycket att hämta från säljaren. Bara att hugga i och starta renoveringen…
Du verkar ha haft oflyt med ditt husköp. Tyvärr för dig så finns nog inte så mycket att hämta från säljaren. Bara att hugga i och starta renoveringen…
Normalt sett tror jag ändå att de flesta är ärliga. Sen kan man ju glömma eller inte tänka på att en del saker kanske inte fungerar.Esmaneo skrev:
Men just i ditt fall är det ju absolut inte så.
Renovering pågår för fullt, men fick bli pausad då anticimex vill ta beslut innan jag gör mer med alla piss golv.... Så 2 veckor lär jag vänta nu tyvärr.M Morgonskiftet skrev:
Du får väl lägga energin på att göra en byggtråd här och dokumentera hur fnt det blir istället.perra i skogen skrev:
Om du köpt flera hus innan borde du dock vetat att det är viktigt att göra en egen besiktning. Det var "typ" det första rådet jag fick när jag började titta på hus.
Det är även det råd jag ger till alla som köper hus. Egen besiktnignsman är A och O. Anticimex är till för att skydda säljaren inte köparen.
Tror du taggade fel person. 👍😃😃
Har ju köpt besiktade bostäder förr och allt har gått super bra, har något utöver besiktningen eller vad man själv upptäckt vid flera visningar dykt upp har försäkring/säljare varit otroligt behjälpliga.Appendix skrev:
Du får väl lägga energin på att göra en byggtråd här och dokumentera hur fnt det blir istället.
Om du köpt flera hus innan borde du dock vetat att det är viktigt att göra en egen besiktning. Det var "typ" det första rådet jag fick när jag började titta på hus.
Det är även det råd jag ger till alla som köper hus. Egen besiktnignsman är A och O. Anticimex är till för att skydda säljaren inte köparen.
Men ja, det hela kommer bli bra tillslut.
Jag är bara förvånad och undrar om det verkligen är så här det kan gå till. Och tydligen ja.
Men min tanke är ju att aldrig igen flytta, då det här huset kan bli allt jag vill ha.
Men OM jag skulle flytta igen kommer jag utgå från att alla ljuger och luras och ska anlita besiktning för allt som går.
Eller så har du haft extremt tur vid tidigare affärer där säljare kanske betalat för mer än dom borde. 🤷♂️..
Haha så när alla är ärliga och tillsammans löser problem är det extrem tur?perra i skogen skrev:
Men det jag hamnat i nu är liksom standard man får leva med?
Tycker det är lite skevt att tänka så.
Jag har vid all försäljning varit otroligt hjälpsam och ärlig rakt igenom med allt. Sen fått samma tillbaka tills nu.
Säger inte att detta är normalt eller standard.
Men skalan är ju ganska bred från att bli grundlurad, till att allt löser sig utan minsta besvär.
Ju fler affärer man gör, som ligger på den goda sidan , ju närmare kommer man en affär som ligger i botten.
Men om du nu gjort så många olika hus affärer, är jag förvånad att du inte själv besiktade detta huset. 🤷♂️.
Men skalan är ju ganska bred från att bli grundlurad, till att allt löser sig utan minsta besvär.
Ju fler affärer man gör, som ligger på den goda sidan , ju närmare kommer man en affär som ligger i botten.
Men om du nu gjort så många olika hus affärer, är jag förvånad att du inte själv besiktade detta huset. 🤷♂️.
Eftersom det varit besiktat och allt varit bra och gått bra och stämt med vad som står och kan förväntas har jag väl trott att något mer inte behövs än att själv gå några gånger med bekanta och prova/titta på/fråga om sånt man funderar över.perra i skogen skrev:
Säger inte att detta är normalt eller standard.