Eller när kompisarna köpa i Roslagen.

Magiskt utsikt över en dalgång. Uppvuxen trädård. Liten pool på trådäcket.

INGET av det var med i mäklarannonsen då den 60-åriga mäklarkvinnan tyckte "det där är inget jag imponeras av".

Det kan man ju undra hur mycket säljarna tappade på.

När jag körde upp på deras uppfart så var det en "wooow" över hur fint det var.

Så det gäller ju hitta en mäklare som har samma vision och ser vad som är bra med objektet.

För övrigt så är det en sak med "stekarmäklarna" inne i Sthlm. Men här i Roslagen är det som jag har stött på de riktiga originalen och mysko mäklarna. Där de är inställda på "mitt sätt eller så kan vi skita i det här!!!"

Vilket såklart gör att de duktiga/normala mäklarna här ute gör att ett objekt kan gå för 20% mer...

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Intressant tanke. Hur skulle det lösas med att hålla koll på husets skick t ex tänker du, och att hålla i visningen?
måste det värkligen vara mäklaren som sköter själva visningen jag har ju vart på några där mäklarassistent har gjort det

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
När jag sålde huset vi bodde i så kontaktade jag tre olika mäklare som sålt fastigheter i vårt område tidigare.

Jösses vilken inkompetens må jag säga.
Vi valde den mäklaren som vi tyckte bäst om just då. (Läs minst inkompetent).
För vi orkade inte faktiskt inte med mer mäklare som skulle "pitcha" sin förträffliga tes.

Jag kan skriva spaltmeter hur denne mäklare betedde sig (svensk fast) efter kontraktsskrivning. Men det är en annan historia.

Summa summarum, mäklare står inte högt på min lista.

Huset sålt över 3 miljoner i Mälardalen. Gick trots allt skapligt smidigt, nu när man kan se baka på spektaklet.

Hade du frågat mig just då vid försäljning så hade jag spytt galla på mäklarslusken.

67,000:- i mäklararvode (ca 2,3% av köpesumman).

Krilleman
M maria01 skrev:
måste det värkligen vara mäklaren som sköter själva visningen jag har ju vart på några där mäklarassistent har gjort det
Jag har varit på ett par visningar där husägaren själv hållit i visningen.

Har gått sådär, då husägaren är betydligt mer personligt anknuten till huset och kan inte göra skillnad på emotionellt värde och verkligt värde.

https://www.hemverket.se/

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
och ibland kan det vara bra för köparen med dåliga mäklare har köpt ett hus på det sättet

• Haha
Dilato
  • Laddar…
A Greedy1978 skrev:
Det här är den mest korkade artikeln på länge.

Här ger man alltså dessa fem mäklare fritt utrymme att presentera sin oförhandlade prismodell på en av Sveriges största siter.

Istället borde man valt följande upplägg:

"Mäklar-arvode - vi intervjuar 5 vana försäljare av hus och lägenheter hur de förhandlar sitt mäklararvode och vilken prismodell som ger bäst effekt"

DET hade varit intressant. Dvs vilken prismodell ger (tillräckligt) bra resultat sett priset man betalar och hur långt kan man pressa priset för denna tjänst.
Tänkte precis samma. Tycker det känns som en trend att artiklar ofta känns mer som betalda samarbeten på denna sajten.

Fairlane
A Greedy1978 skrev:
"Mäklar-arvode - vi intervjuar 5 vana försäljare av hus och lägenheter hur de förhandlar sitt mäklararvode och vilken prismodell som ger bäst effekt"
Jag undrar hur många bostäder man ska ha sålt och inom vilken tid för att kvalificera. Metoder kan förändras över tid och resultat kan bero på väldigt många saker utöver arvodet.

Sen finns det uppenbart usla mäklare, som den Appendix beskriver i #16 (iofs bra för köparen). Jag har själv sett en liknande. Sliten lägenhet med fint läge, bland annat sjöutsikt. Inte en bild på utsikten bara på de slitna innerutrymmena.
Eller mäklare som genom sin stil stöter bort potentiella köpare.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Om jag var säljare skulle jag bli skogstokig om mäklaren låter assistenten sköta visningen.

Jag har uppfattat att många mäklare begriper inte försäljning eller marknadsföring. Det kan göra stor skillnad om man sätter sig in i vilken typ av köpare kommer att gilla det här objektet. Vad vill en sådan köpare veta om det. Vad vill de se (light styling).

Den duktiga mäklaren här i området vet jag vid ett tillfälle sade till säljarna "Det här huset kommer att köpas av en familj med småbarn, de vill ha ett badkar i badrummet, sätt in ett badkar inför försäljningen". De fick 20% högre pris än två i princip likadana hus på samma gata hade gått för i närtid. Hur mycket av det som berodde på badkaret går givetvis inte att säga. Men jag är övertygad om att tänket "hur tänker den som vill köpa här" är lönsamt. Både för en light styling, men även för vad som skall framhävas i beskrivningen.

Jag vet åt andra hållet mäklare som visar villan, budgivning påbörjas, efter 3 dagar åker mäklaren på semester och pausar budgivningen (detta var innan budgivningen sköts med internet". Säljaren var väl inte jättenöjd...

När vi sålde vårt förra hus (drygt 25 år sedan) så valde vi fel mäklare. Det blev en seg försäljning- Han lyckades "sälja" 3 ggr, första gången hoppade köparen av i sista stund, men verkade inte klara finansieringen (huset var inte dyrt). De två andra vägrades lån av banken.

Jag funderade över hur det kom sig att samtliga intresserade spekulanter hade usel ekonomi. Huset var ett parhus som var byggt i ett äldre område med villor från 30-40 talet. Men relativt nära ligger ett stort område med rätt tråkiga radhus från 70 talet. Jag insåg att de som läste anonsen (tidning, detta var innan internet hade slagit igenom, hemnet fanns ,en var mer ett komplement) trodde att detta var i radhusområdet. Så inför 5e visningen krävde jag att få formulera om annonsen. Jag lade bara in en rad "beläget på äldre villagata". Till den visningen blev gatan fullparkerad med nya BMW; AUDI osv. Och huset såldes typ direkt.

Men den analysen jag gjorde var något mäklaren inte klarade. "Jasså tror du så, njaaa.. Men OK".

• Gilla
jpsjogren
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag undrar hur många bostäder man ska ha sålt och inom vilken tid för att kvalificera. Metoder kan förändras över tid och resultat kan bero på väldigt många saker utöver arvodet.

Sen finns det uppenbart usla mäklare, som den Appendix beskriver i #16 (iofs bra för köparen). Jag har själv sett en liknande. Sliten lägenhet med fint läge, bland annat sjöutsikt. Inte en bild på utsikten bara på de slitna innerutrymmena.
Eller mäklare som genom sin stil stöter bort potentiella köpare.
Absolut. Men jag vidhåller att det finns massor av människor som håller på och flippar lägenheter och hus regelbundet som absolut har mer insikt och lärdomar att berätta än dessa vinklade intervjer. Tyvärr vill nog de personerna inte skylta med sin verksamhet alltför öppet och låta sig bli intervjuade pga att skatteverket ska få upp ögonen för deras "hobby". 😂

Själv håller jag inte på med houseflipping men ansvarat för att sälja av 5 stycken HR åt min förening som blev BR över en period på cirka 10 år. Utöver det har jag erfarenhet från tre egna försäljningar och köp vilket givit mig viss insikt och erfarenhet av förfarandet med att handla upp mäklare.

Lärdomar:
*Sätt dig själv i förarsätet. Ta in offerter på samma prismodell från 3-4 mäklare. Kommer det någon hitte-på-trappa. Skicka tillbaka och be om en ny offert.
*Plats i landet varierar:
-Storstad: Hitta en ung mäklare med tempo. Fort ska det gå. Det lönar sig inte att dra ut på budgivningen alltför länge.
-Småstad: Sega budgivningar ger konstigt nog bra effekt. Men då får man ju se till att ha gott om tid själv också.
*Marknaden och läget gör lägenheten mer eller mindre lättsåld. Så är det bara. I en dålig marknad så sållas de sämsta mäklarna ut
*Gå inte på mäklarnas snack om att de har intresserade köpare i någon hemlig lista. Allt är här och nu. Förutom för väldigt exklusiva adresser och objekt. Men dom är få.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Här berättar fem mäklare från olika håll i landet hur de beräknar sina arvoden och vad vad dessa ligger på i genomsnitt just nu. Har lågkonjunkturen påverkat mäklarnas arvoden?

Du kan läsa artikeln här: Mäklararvode - vad kostar en mäklare?
Mäklare måste vara den mest överbetalda yrkesgrupp som finns, slänga ut annons och några timmar på visning. Kan inte ens få ihop 8 timmar på en försäljning. Och skulle det sen vara något fel på huset de sålt har de inget ansvar alls.

H hempularen skrev:
Om jag var säljare skulle jag bli skogstokig om mäklaren låter assistenten sköta visningen.

Jag har uppfattat att många mäklare begriper inte försäljning eller marknadsföring. Det kan göra stor skillnad om man sätter sig in i vilken typ av köpare kommer att gilla det här objektet. Vad vill en sådan köpare veta om det. Vad vill de se (light styling).

Den duktiga mäklaren här i området vet jag vid ett tillfälle sade till säljarna "Det här huset kommer att köpas av en familj med småbarn, de vill ha ett badkar i badrummet, sätt in ett badkar inför försäljningen". De fick 20% högre pris än två i princip likadana hus på samma gata hade gått för i närtid. Hur mycket av det som berodde på badkaret går givetvis inte att säga. Men jag är övertygad om att tänket "hur tänker den som vill köpa här" är lönsamt. Både för en light styling, men även för vad som skall framhävas i beskrivningen.

Jag vet åt andra hållet mäklare som visar villan, budgivning påbörjas, efter 3 dagar åker mäklaren på semester och pausar budgivningen (detta var innan budgivningen sköts med internet". Säljaren var väl inte jättenöjd...

När vi sålde vårt förra hus (drygt 25 år sedan) så valde vi fel mäklare. Det blev en seg försäljning- Han lyckades "sälja" 3 ggr, första gången hoppade köparen av i sista stund, men verkade inte klara finansieringen (huset var inte dyrt). De två andra vägrades lån av banken.

Jag funderade över hur det kom sig att samtliga intresserade spekulanter hade usel ekonomi. Huset var ett parhus som var byggt i ett äldre område med villor från 30-40 talet. Men relativt nära ligger ett stort område med rätt tråkiga radhus från 70 talet. Jag insåg att de som läste anonsen (tidning, detta var innan internet hade slagit igenom, hemnet fanns ,en var mer ett komplement) trodde att detta var i radhusområdet. Så inför 5e visningen krävde jag att få formulera om annonsen. Jag lade bara in en rad "beläget på äldre villagata". Till den visningen blev gatan fullparkerad med nya BMW; AUDI osv. Och huset såldes typ direkt.

Men den analysen jag gjorde var något mäklaren inte klarade. "Jasså tror du så, njaaa.. Men OK".
ett hus har jag köpt just för underpris just för att mäklaren var så dålig bara bilderna på huset var som att 4 åring hade tagit dom bilderna hemska höst bilder på en sommar stuga bara där tror jag man skrämde bort flera från vinsingen sen dök inte mäklaren upp på visningen så vi fick fråga grannen om hjälp med att se huset

sen har jag vart på flera vinsningar där mäklaren har snackat skit om husen helt enkelt inte tryck på dom posetiva sakerna bara vart negativ med skicket

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Greedy1978 skrev:
Istället borde man valt följande upplägg:

DET hade varit intressant. Dvs vilken prismodell ger (tillräckligt) bra resultat sett priset man betalar och hur långt kan man pressa priset för denna tjänst.
Det hade förstås varit intressant (tänkte inte ens tanken), men hur skulle vi hitta dessa vana säljare av lägenheter som inte är mäklare?

Vi valde att skriva om mäklararvode för att vi ser att många söker på det, och antog då att man ville ha en bild av vad mäklararvodet ligger på när man söker efter det. Och sedan vill jag säga till vårt försvar att vi länkar till en artikel om att sälja utan mäklare + att vi avslutar artikeln med en en uppmaning om att ta in offerter från flera och att pruta.

• Gilla
Foxpaint och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
sen har jag vart på flera vinsningar där mäklaren har snackat skit om husen helt enkelt inte tryck på dom posetiva sakerna bara vart negativ med skicket
Just det var vi med om när vi köpte nuvarande hus för många år sedan.

Men det var med 95% sannolikhet så att mäklaren tänkte köpa huset själv via bulvan. Först vägrade hon visa huset, för det var "i princip sålt", 15% under begärt pris. Sedan när hon inte lyckades bli av med oss som spekulanter (hon jobbade hårt på det) så ringde hon till slut till min bankman och försökte övertala henne om att vi inte har råd med huset. När även det misslyckades så dyker det plötsligt upp en ny spekulant, givetvis bluff, men vi kunde inte syna bluffen, för det var ju precis det hon ville, att bli av med oss. Så vi blev tvugna att bjuda över ett bud som vi "visste" var falskt. Mäklarfirman (som idag är en av de 5 stora i Stockholm) satte detta i system när säljareen bodde i utlandet som i vårt fall. De hade samtidigt ett annat objekt där säljaren också bodde i utlandet som 3 olika mäklare på byrån pratade ned ("dåligt skick, liten tomt, dåligt läge" osv).

Men trots att vi fick bjuda över oss själva, så tror jag att priset blev rätt OK, hon hade ju arbetat hårt på att hålla ned priset. Blandannat hade hon lyckats lägga in det i fel område på hemnet (såg ut att ligga i Skärholmen, som om någon idag försöker sälja ett hus för 15 milj i Skärholmen).

• Wow
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
A Greedy1978 skrev:
Absolut. Men jag vidhåller att det finns massor av människor som håller på och flippar lägenheter och hus regelbundet som absolut har mer insikt och lärdomar att berätta än dessa vinklade intervjer. Tyvärr vill nog de personerna inte skylta med sin verksamhet alltför öppet och låta sig bli intervjuade pga att skatteverket ska få upp ögonen för deras "hobby". 😂
Precis, de är nog svåra att hitta.
A Greedy1978 skrev:
Själv håller jag inte på med houseflipping men ansvarat för att sälja av 5 stycken HR åt min förening som blev BR över en period på cirka 10 år. Utöver det har jag erfarenhet från tre egna försäljningar och köp vilket givit mig viss insikt och erfarenhet av förfarandet med att handla upp mäklare.

Lärdomar:
*Sätt dig själv i förarsätet. Ta in offerter på samma prismodell från 3-4 mäklare. Kommer det någon hitte-på-trappa. Skicka tillbaka och be om en ny offert.
*Plats i landet varierar:
-Storstad: Hitta en ung mäklare med tempo. Fort ska det gå. Det lönar sig inte att dra ut på budgivningen alltför länge.
-Småstad: Sega budgivningar ger konstigt nog bra effekt. Men då får man ju se till att ha gott om tid själv också.
*Marknaden och läget gör lägenheten mer eller mindre lättsåld. Så är det bara. I en dålig marknad så sållas de sämsta mäklarna ut
*Gå inte på mäklarnas snack om att de har intresserade köpare i någon hemlig lista. Allt är här och nu. Förutom för väldigt exklusiva adresser och objekt. Men dom är få.
Jag håller delvis med, men inte helt.
- Ung mäklare med tempo i storstad <-- Det beror på vad som säljs och hur marknaden ser ut. Framförallt vill jag som köpare ha en mäklare som jag känner inte stressar mig alltför mycket och som jag känner förtroende för. Är jag 25 och tittar på en etta i innestan så blir det lite skillnad från omjag är 50 och tittar på en villa i förord.
- Mäklare kan ha en intresselista. Exempelvis vet jag en granne som sålde med en mäklare och det var budgivning. När nästa granne skulle sälja ett liknande objekt så valde de samma mäklare som kontaktade intressenterna från förra försäljningen för att säkerställa att de inte missade detta objekt. Snabb och smidig affär.
Min erfarenhet av försäljningar är inte extremt stor, men oavsett vilken mäklare vi (jag, familjen, vänner som bett om hjälp etc) valt så måste man dubbelkolla och trippelkollla objektsbeskrivningen. Det kan vara allt ifrån att man missar bilder på sjöutsikten, att man inte lägger bästa bilden först, till att texten är på ett uselt språk. Felstavningar, syftningsfel, och att man använder ord man uppenbart inte behärskar (flertalet och ett flertal är inte samma sak försökte jag förgäves förklara för en mäklare som skrivit vår beskrivning). Är det 30 minuters promenad till tunnelbana så tycker jag inte man skriver att det är gångavstånd, även om de flesta givetvis klarar att gå den sträckan. Det ser allmänt taffligt ut och skapar åtminstone hos mig som spekulant en negativ känsla från start och det vill man ju inte som säljare.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det hade förstås varit intressant (tänkte inte ens tanken), men hur skulle vi hitta dessa vana säljare av lägenheter som inte är mäklare?

Vi valde att skriva om mäklararvode för att vi ser att många söker på det, och antog då att man ville ha en bild av vad mäklararvodet ligger på när man söker efter det. Och sedan vill jag säga till vårt försvar att vi länkar till en artikel om att sälja utan mäklare + att vi avslutar artikeln med en en uppmaning om att ta in offerter från flera och att pruta.
Ja det väl just det. Att ni inte tänkte tanken och sen inte heller ifrågasatte deras listpriser som ju en van förhandlare plockar ner på en kvart.

Men nog om det. Sen nämner ju du här med att hitta folk med stor erfarenhet av försäljningar. Som andra sagt inteåden är detta nog inget de flesta skyltar med pga Skatteverket allseende ögon men man skulle gjort så här?

1. Ringa några mäklare och fråga om det är några återkommande som flippar många lägenheter hos dom? (Frågan är fri och du behöver ju inte vara supertydlig att artikeln ska handla just om arvodet)
2. Sen skulle ni ju kunna annonsera här på ert eget forum också?
3. Sen finns det ju exempel på de som pratar för mycket för sitt eget bästa. Tex paret som var med i Husdrömmar nyligen avslöjade ju att de var inne på sitt tredje hus på kort tid. Ring o kolla med dom?

Lycka till med artikel nr 2! 😀👍

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.