Det är klart, jag vet ju inget om andra faktorer på din lägenhet. Jämfört med det som nyligen sålts, så kanske din ligger sämre kommunikationsmässigt, bullerstört eller har skyhög månadsavgift. Olika faktorer som påverkar köpviljan.

Men hela det här upplägget som mäklare gör reklam för med "förberedelser", som bygger på att försöka binda upp dig till ett långt avtal i förväg. Är typiskt bra för mäklare och dåligt för dig som säljare.

Visst är det bra att förbereda sig genom att ta reda på värden, få lite tankar om vad som bör fräshas upp före en försäljning. Eller att DEN dominerande möbeln bör skickas till förråd i god tid innan en försäljning osv.

Men det kan man förbereda utan att skriva några avtal med en mäklare. Det mäklarna dillar om med förberedande fotografering osv, är bara dumheter. En fotografering tar typ en timme max. Och bör göras när lägenheten är färdig för visning, om man ex. vill styla lite osv. Vissa mäklare förefaller snarare spendera 5 minuter med sin egen mobilkamera. Har sett prospekt med bilder på obäddade sängar, diskbänk full med odiskad disk osv.

Vi betalade 1,3 % utan några nivåer. Men det var i innerstan...

Gillar inte upplägget med hög provision över en viss gräns. Var gränsen ska gå är jättesvårt att bedöma, och det kan kännas ganska kostsamt för varje extra tusenlapp när man slår ihop en sån provision med reavinstskatten (37% i ditt fall om vi förutsätter att allt över taket är vinst). En sån där provisionsgräns överskattar mäklarens påverkan på slutpriset...

Vi har bra läge, nära tunnelbanan och bussar, inget buller, ingen insyn. Köket fixades i höstas, nya vitvaror osv. Golv las genomgående förra sommaren. Badrummet är kaklat med badkar och tvättmaskin. Tror att det är hyfsad standard jämförelsevis. Det mäklaren tyckte att vi skulle göra är måla dörrlister och innerdörrar.

Vad vill ni flytta till? Det är ju så att om ni får bra betalt för er lgh kommer ju, troligtvis, det ni flyttar till också kosta. Om ni inte tänkt flytta från Stockholm. Själv bor jag i Huddinge, köpte 2011/12 då marknaden var trög. Villorna här runtom har gått upp flera miljoner och just nu är de ute för lockpriser vad de verkar. Vartende hus stiger med miljonbelopp.....så stirra er inte blinda på exakt vad ni får för er lgh, utan helheten.

Redigerat:
På det du skriver om lägenheten så borde den rimligen dra in ett pris per kvm som ligger i den övre änden av kvadratmeterpriset för området. Dvs. 2500 000 vore ett stort misslyckande.

Dumpa den mäklaren, värderingen kombinerat med erbjudandet om arvode är snudd på bedrägeri.

Fairlane
osiris skrev:
när man slår ihop en sån provision med reavinstskatten (37% i ditt fall om vi förutsätter att allt över taket är vinst). En sån där provisionsgräns överskattar mäklarens påverkan på slutpriset...
Jag håller med inlägget i stort, men man kan inte addera skatt och provision så skatten (22%) ska dras på vinsten (dvs 85%). 33,7% hamnar man på vilket även det är mycket.

När jag sålde så fick man välja mellan en fast procentsats och en lägre procentsats upp till drömgränsen och 10% på allt över drömgränsen. Jag satte drömgränsen en bra bit över vad jag trodde jag skulle få. Slog jag drömgränsen så hade jag gjort en så bra vinst så det skulle vara ok ändå, annars hamnade jag på ett lägre arvode.

De här "infångningsavtalen" som mäklarfirmor har börjat driva i stor skala är avtalsmässigt skumma.

Som privatperson är det inte säkert att man fullt ut begriper hur det fungerar.

En fastighetsmäklare har visserligen ett tidsbegränsat avtal. Men tidsbegränsningen gäller exklusivitet. Under den perioden får ingen annan försöka sälja din bostad. Dvs. OM du hittar en köpare själv under den tid mäklaren har exklusivitet, så har mäklaren rätt till sitt arvode, även om han aldrig har pratat me din köpare.

Men vad många missar är att mäklarens rätt till provision slutar inte bara för att avtalet går ut. En fastighetsmäklare har rätt till provision om bostaden säljs till någon han "anvisat", även om affären avslutas lång efter att avtalet är avslutat. Och begreppet "anvisat" är völdigt luddigt. Det kan räcka att en spekulant ex. varit på en annan visning som mäklaren har, och mäklaren nämnt att det finns en lägenhet ... Eller att någon ringt in och mäklaren säger, "jag har ett objekt på gång", det blir aktuellt inom ett år. Även om mäklaren vi det laget är dumpad och lägenheten säljs ex. i egen regi, så kan mäklaren ha rätt till sitt arvode.

Så tänk efter väldigt noga innan du skriver avtal med en mäklare. Det är svårare att komma ur avtalet än man kan inse.

• Gilla
ananpe
  • Laddar…
O
Jag undrar om man verkligen får mer betalt för sitt objekt om mäklaren får högre provision efter ett visst belopp...
Jag tror att det är mäklaren som skrattar högst på väg till banken med ett sådant upplägg... Framförallt så krävs det mer arbete för säljaren med att ta in fler mäklare som värderar objektet.

• Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Visst ja, mäklararvodet får ju dras av från vinsten

Fairlane
Odjuret skrev:
Jag undrar om man verkligen får mer betalt för sitt objekt om mäklaren får högre provision efter ett visst belopp...
Jag tror att det är mäklaren som skrattar högst på väg till banken med ett sådant upplägg... Framförallt så krävs det mer arbete för säljaren med att ta in fler mäklare som värderar objektet.
Nej det där har jag också undrat över. Mäklarna säger "Om, jag får chansen på en bonus så ger jag lite extra för att försöka få ett högre slutpris". Jaha? Annars tänker du inte göra ditt jobb menar du? Vad slutpriset hamnar ppå tror jag har väldigt lite med mäklaren att göra. Har man tur kommer 2-3 på visningen som verkligen vill ha objektet. Har man otur kommer bara en. Möjligt att mäklaren kan jaga lite hårdare i sina spekulantregister, vad vet jag.

Jag satte iallafall drömgränsen så att det verkligen var en drömgräns och fick då 0,3% lägre arvodeskostnad om jag inte minns fel. Över drömgränsen skulle mäklaren få 10%, men det var först 100' över drömgränsen som arvodet för det upplägget jag valde blev samma som för den fasta procentsatsen. Skulle lägenheten gå för drömgräns +110' så skulle jag förlora lite på att inte valt en fast procentsats.

Lägenheten såldes, under drömpriset, så för mig blev upplägget en vinst. Jag håller dock med om varningarna att mäklarna värderar lägenheten lite lågt så att de kan föreslå en drömgräns som de bör nå. I mitt fall sa 2 mäklare ungefär så här: "Du får 1,,7 miljoner, garanterat. Vi kan sätta ett acceptpris på 1,6 och så får jag 10% över drömgränsen på 1,7..." Jag kontrade med "Vi sätter accept på 1,7, som jag garanterat ska få och drömgränsen på 2,3 miljoner. :)

• Gilla
ananpe
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Det är en fördel med ett sådant upplägg om man har koll på vad man gör.

När vi sålde, så visste vi att rimligt pris var ca 2 miljoner. Vårt "drömpris" var 2.4, så allt över 2.4 fick mäklaren en liten extra procent på som morot.

Men däremot, en av mäklarna vi tog in offert på erbjöd fast pris upp till två miljoner och sedan extra procent på allt över 2 miljoner. Vilket vi såklart tackade nej till eftersom 2 miljoner var lite av en minimumgräns.

O
oobum skrev:
Det är en fördel med ett sådant upplägg om man har koll på vad man gör.

När vi sålde, så visste vi att rimligt pris var ca 2 miljoner. Vårt "drömpris" var 2.4, så allt över 2.4 fick mäklaren en liten extra procent på som morot.

Men däremot, en av mäklarna vi tog in offert på erbjöd fast pris upp till två miljoner och sedan extra procent på allt över 2 miljoner. Vilket vi såklart tackade nej till eftersom 2 miljoner var lite av en minimumgräns.
På vilket sätt kan det vara en fördel att mäklaren får en större provision om man uppnår en viss summa?
Många gånger är det svårt för mäklaren att egentligen göra så mycket... När budgivningen väl är igång så kan han inte göra något... Då är det bara att hoppas att det är några som verkligen vill ha huset!

Jag har insett att det dock kan vara en fördel att använda en mäklare för att sälja... De gör ändå en hel del runt omkring som man inte tänker på... Det viktigaste är trots allt att se mäklaren som en säljare...

Odjuret skrev:
På vilket sätt kan det vara en fördel att mäklaren får en större provision om man uppnår en viss summa?
Många gånger är det svårt för mäklaren att egentligen göra så mycket... När budgivningen väl är igång så kan han inte göra något... Då är det bara att hoppas att det är några som verkligen vill ha huset!

Jag har insett att det dock kan vara en fördel att använda en mäklare för att sälja... De gör ändå en hel del runt omkring som man inte tänker på... Det viktigaste är trots allt att se mäklaren som en säljare...
Fördelen är en lägre provision för den del som inte når över taket

O
Det är förstås... missade den delen. att få lägre provision är lockande! dessutom är det jag som skrattar hela vägen till banken, mycket bättre!

Odjuret skrev:
Jo det är viktigt att komma ihåg att en mäklare är en säljare. Men det är ett vanligt missförstånd att de säljer bostäder. De säljer TJÄNSTEN ATT SÄLJA BOSTAD. Själva försäljningen av bostaden är produktion, inte försäljning för mäklaren. Och som i andra branscher så skall produktion vara så rationellt och snabbt som möjligt.

För mäklaren är det i stort sett ointressant hur försäljningen av just ditt hus går. Han är redan insträlld på nästa uppdrag han siktar på att få.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.