3 407 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Makitapaket från K-rauta
Sida 1 av 2
Är det någon som har koll på om detta paket från K-rauta är något att ha?
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/...ragare/sladdlös-combokit-makita-dlx2022aj-18v
Priset lockar rätt mycket.....
Skulle "behöva" byta ut den gamla skruvdragaren (Ryobi) mot något nytt.... Makita skulle passa bra.
Var egentligen sugen på en DeWalt som snickaren som gjorde vårt kök hade men kommer inte ihåg vad den hette. Lätt var den i alla fall. Hur som helst är priset rätt bra på detta paket om det inte är budgetskräp.
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/...ragare/sladdlös-combokit-makita-dlx2022aj-18v
Priset lockar rätt mycket.....
Skulle "behöva" byta ut den gamla skruvdragaren (Ryobi) mot något nytt.... Makita skulle passa bra.
Var egentligen sugen på en DeWalt som snickaren som gjorde vårt kök hade men kommer inte ihåg vad den hette. Lätt var den i alla fall. Hur som helst är priset rätt bra på detta paket om det inte är budgetskräp.
Med 24 min laddningstid tror ja inte 2ah blir något problem. Har några makita grejer i samlingen och alltid varit nöjd med dem, men som alltid vid skruvdragarköp, åk och kläm på dem, viktigt att de ligger bra i handen. Ja har rätt små händer, och för mig passar dewalt o makita bra
Jag har ett antal prylar ur Makitas 18 V serie, bland annat två st 1,5 Ah batterier. Tror nog nästan det är de jag använder mest. Ska man bara göra lite smågrejer blir maskinerna mycket smidigare med de små batterierna på. Ska man däremot skruva ett staket, köra med trimmern eller klippa häcken tar jag till de större 4 Ah batterierna. Tror de där är helt OK så kan du komplettera med större batterier senare om du tror att du behöver det.
Detta är nog mycket en smaksak. Hade själv ett Makita paket med 2st 1,5Ah batterier, men de såldes av inom 3 månader. Blev tokig på de små batterierna som tog slut konstant. Speciellt med tanke på att den maskinen inte hade någon batteriindikator.LHelge skrev:Jag har ett antal prylar ur Makitas 18 V serie, bland annat två st 1,5 Ah batterier. Tror nog nästan det är de jag använder mest. Ska man bara göra lite smågrejer blir maskinerna mycket smidigare med de små batterierna på. Ska man däremot skruva ett staket, köra med trimmern eller klippa häcken tar jag till de större 4 Ah batterierna. Tror de där är helt OK så kan du komplettera med större batterier senare om du tror att du behöver det.
Föredrar starkt 4-5Ah batterier, man behöver inte springa konstant och byta batteri när man skruvar på otillgängliga ställen. Håller för bra många fler skruv, skruvar man lite större dimensioner så kroknar ett 1,5Ah extremt fort.
Jag köpte detta paket för några veckor sedan, har dock inte hunnit testa ordentligt ännu, bara monterat isär lite kontorsmöbler än så länge. Kan säga att det är ett jäkla klös i slagskruvdragaren, nästan så att jag inte vågar använda den på saker jag bryr mig om.
Paketet är prisvärt men borrskruvdragaren DDF453 faller inte alla i smaken. Den saknar batteriindikator och lampa, samt att handgreppet är ganska stort. Ett alternativ är det större paketet med samma slagskruvdragare men med borrskruvdragaren DDF456 som har ett något smalare handgrepp, lite mer kraft, lampa, samt att det medföljer större batterier. Säljs dyrt på K-Rauta men för strax under 3 000 kr på Bauhaus. Jag gjorde bedömningen att även DDF453 täcker mina behov men vi har alla olika krav.
Paketet är prisvärt men borrskruvdragaren DDF453 faller inte alla i smaken. Den saknar batteriindikator och lampa, samt att handgreppet är ganska stort. Ett alternativ är det större paketet med samma slagskruvdragare men med borrskruvdragaren DDF456 som har ett något smalare handgrepp, lite mer kraft, lampa, samt att det medföljer större batterier. Säljs dyrt på K-Rauta men för strax under 3 000 kr på Bauhaus. Jag gjorde bedömningen att även DDF453 täcker mina behov men vi har alla olika krav.
Var på k-rauta idag och klämde på prylarna... Inte alls så trevliga som jag tänkte mig. Passade dock på att klämma på en DeWalt DCD790 också.
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/dewalt/borrskruvdragare-dewalt-dcd790m2-qw-xr-4ah-2-batterier-18v
Den får man två 4Ah batterier till och priset är nästan samma som makitapaketet. Visst, det är ingen slagskruvdragare men 60nm vridmoment räcker nog långt...
Ahh.... att det ska vara så svårt....
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/dewalt/borrskruvdragare-dewalt-dcd790m2-qw-xr-4ah-2-batterier-18v
Den får man två 4Ah batterier till och priset är nästan samma som makitapaketet. Visst, det är ingen slagskruvdragare men 60nm vridmoment räcker nog långt...
Ahh.... att det ska vara så svårt....
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Småa batterier är fint, har själv beställt 2,4 ah batterier till en av mina Festool Skruvdragare! visst är man hantverkare och skruvar hela dagarna så vill man nog ha högamperiga batterier, men som privatperson duger 2ah väldigt långt..
ang Dewalt DCD790 så är den grymt fin! är själv sugen på att klicka hem deras nyaste DCD791 men jag vet inte hur jag ska motivera ännu ett skruvdragarköp då jag redan har 4
ang Dewalt DCD790 så är den grymt fin! är själv sugen på att klicka hem deras nyaste DCD791 men jag vet inte hur jag ska motivera ännu ett skruvdragarköp då jag redan har 4
Håller helt med. Jag renoverar hemma hela dagarna just nu och har inga problem alls med batteritiden. Skulle 2,6aH-batteriet ta slut och man mot förmodan inte har ett annat liggande redo att byta mot går de ofta att ladda upp dem igen snabbare än man hinner brygga och ta en kaffe.pleqtiz skrev:
Den lite lägre vikten och storleken Tycker jag är mycket värd.
Har du inte använt/ägt en slagskruvdragare förut ??tommib skrev:Var på k-rauta idag och klämde på prylarna... Inte alls så trevliga som jag tänkte mig. Passade dock på att klämma på en DeWalt DCD790 också.
[länk]
Den får man två 4Ah batterier till och priset är nästan samma som makitapaketet. Visst, det är ingen slagskruvdragare men 60nm vridmoment räcker nog långt...
Ahh.... att det ska vara så svårt....
Sen jag köpte mitt första kit för 5 år sen, har den vanliga skruvdragaren mest legat, den används bara för att borra, allt skruvande gör jag med slagskruvdragaren, av flera anledningar. Den första och främsta är att jag inte längre har ont i handlederna efter en arbetsdag, eller en dags skruvande hemma, 60 nm är ju häftigt, men din hand måste hålla mot samma kraft för det ska bli 60 nm, och det sliter på handlederna.
Sen är ju balansen och storleken underbar på slagskruvdragaren.
Nu skruvar jag sjukt mycket i mitt jobb, du kanske mest skruvar för hobbybruk, men när man vant sig med slagskruvdragaren, då vill man inte vara utan den.
Jo, det är ju just det. Jag har förstått att slagskruvdragare är det man ska ha, men jag har inte provat. Balansen kändes bra och den är ju mycket smidigare storleksmässigt än min gamla Ryobi. Jag trodde att den skulle kännas lite lättare dock, men det kanske blir en effekt av att man inte måste hålla emot så mycket också.
Ryobin har bl.a. körts för att blanda grovbetong. Den drar 55Nm och det känns i handlederna.
Jag skruvar bara för privat bruk. På jobbet använder jag andra tillhyggen
Ryobin har bl.a. körts för att blanda grovbetong. Den drar 55Nm och det känns i handlederna.
Jag skruvar bara för privat bruk. På jobbet använder jag andra tillhyggen
