Det är så intressant att läsa om alla som har problem med sina proffsmaskiner efter endast ett fåtal skruvar, man börjar ju undra vad man ska våga köpa i framtiden.

Har själv en blå Bosch 12V och en grön Bosch 18V som funkar till mina amatörprojekt. Farsan har en 10+ år gammal grön Bosch 14,4V som han byggt ett lösvirkeshus, 100kvm garage, stor altan med pool och två mindre gästhus med.

• Gilla
Donn
  • Laddar…
Bland hantverkare är det väl känt att makitas batteridrivna skruvautomat är en hopplöst dålig maskin. Hilti är nog nummer 1 där anser iaf jag. Har en Festool skruvautomat men anser ändå att Hilti funkar bäst där. Sedan är överlag Festools produkter kanonbra. Samtidigt känns Hilti så gott som lika bra men även på något vis enklare att lära sig/använda. Festool är ibland overkill på ett sätt men kvalitet in i dem är helt perfekt. En blandning av Festool och Hilti skulle jag säga är optimal. Gällande Makita så tycker jag dem lever på sitt gamla rykte. Inte så bra som det sägs och jag har många Makitamaskiner. Kommer handla Hilti och Festool i framtiden. Festool sänksåg tex, grymt bra. Även kap o gersågen

H hangun skrev:
Bland hantverkare är det väl känt att makitas batteridrivna skruvautomat är en hopplöst dålig maskin. Hilti är nog nummer 1 där anser iaf jag. Har en Festool skruvautomat men anser ändå att Hilti funkar bäst där. Sedan är överlag Festools produkter kanonbra. Samtidigt känns Hilti så gott som lika bra men även på något vis enklare att lära sig/använda. Festool är ibland overkill på ett sätt men kvalitet in i dem är helt perfekt. En blandning av Festool och Hilti skulle jag säga är optimal. Gällande Makita så tycker jag dem lever på sitt gamla rykte. Inte så bra som det sägs och jag har många Makitamaskiner. Kommer handla Hilti och Festool i framtiden. Festool sänksåg tex, grymt bra. Även kap o gersågen
Tycker att bosch blpa automatdragare är bra också men hiltin är svår att slå, använder makitas maskiner dagligen oxh tycker inte att dom är dåliga, är väldigt nöjd med dom.

• Gilla
Donn
  • Laddar…
Farsan har byggt två hus med sin nu, ja den måste vara över 16 år gamla Milwuakee batteriborrmaskin. Min har jag haft i 13 år, byggt till hus, skruvat hubdratals ribbor i staket, borrat betong, borrat solitt stål osv genom åren. Odödliga.

Dem har vi på jobbet med för nödreperationer i solitt stål på otillgängliga ställen.

Makita ska ju vara bra har man hört, men jag har aldrig sett lika gamla och sletna Makitor som jag sett Milwuakee maskiner i användning.

• Gilla
Spannen
  • Laddar…
Magnus E K
Det som borde hända om man försöker överbelasta är att maskinen slår ifrån, inte att den blir överhettad och brinner upp, då är den felkonstruerad anser jag. Jämför med en CPU där fläkten stannar, den brinner inte upp om den är från de senaste 15-20 åren. (Har själv bara en grön Bosch som funkat bra för mig i 2,5 år, dock inte väldigt flitigt använd.)

Milwaukee har jag inga bra erfarenheter av på jobbet, ett par laddare som har behövt bytas ut och maskiner som har spruckit.

Makita har alltid legat mig varmt om hjärtat men har inte gillat batterierna på senare år.

Bosch har vi också nån på jobbet, presterar bra men blir sjukt varm.

Pga diverse avtal så kör vi numer med ett märke jag inte sett i tråden än. Fein.
Deras batterifästen är inte dom bästa men ska nog hålla för privat bruk.
Gillar dom skarpt faktisk, speciellt deras 4-växlade!!

stigen stigen skrev:
[bild]

Det här är en av anledningarna till att jag valde AEG 18v som plattform.

Dag
Har en riktigt gammal (15 år?) AEG som fortfarande lever men batteriet börjar bli dåligt så jag investerade i 18V för ett par år sedan. Skruvdragaren har gått flitigt och so far känns det lika kvalitativ som min gamla. Håller temperaturen och går riktigt bra.

J jbass skrev:
[bild] Ny 18V Makita skruvdragare inköpt därför att batterierna till min BDF456 bestämde sig för att simultant lämna in. Vad händer? Drar lite lite 56 mm skruv i nyimpregnerad 28 mm trall. Maskinen blir rätt varm, så varm blev aldrig den gamla makinen. Efter ca. 100 lättdragna skruv tappar maskinen moment och lågor slår ur maskinen!

Vad är Makita för jäkla skit till maskiner?!

Tvåans vxl i gamla maskinen beter sig dessutom konstigt, men det kan jag leva med eftersom den gjort bra ifrån sig under 6-7 år.

Finns fler exempel på Makita skruvdragare som inte pallar och börjar brinna på nätet.
Till råga på köpet ska maskinen in på service trots att den köpt för några månader sedan så nu måste jag köpa ny skruvdragare för att komma vidare.

Är det fler som har problem med sina Makitamaskiner, specifikt nyare 18V-are?

Jag kommer INTE köpa fler Makitamaskiner. Vilket märke ska jag satsa på, som håller för lite mer avancerat hobbybruk?
Festool, hikoki, millwhockey

Har en exakt lika dan själv som jag använt flitigt i ett halvår. Rejäl maskin. Du har har fått en söndags exemplar. Spelar ingen roll vilket märke du köper någon kommer alltid få ett exemplar som inte håller måttet, alltså fel från fabrik. Dock sjuk liten chans. Och du drog nitlåtten.

• Gilla
Emil.Kvick
  • Laddar…
Goddamn Goddamn skrev:
Milwaukee har jag inga bra erfarenheter av på jobbet, ett par laddare som har behövt bytas ut och maskiner som har spruckit.

Makita har alltid legat mig varmt om hjärtat men har inte gillat batterierna på senare år.

Bosch har vi också nån på jobbet, presterar bra men blir sjukt varm.

Pga diverse avtal så kör vi numer med ett märke jag inte sett i tråden än. Fein.
Deras batterifästen är inte dom bästa men ska nog hålla för privat bruk.
Gillar dom skarpt faktisk, speciellt deras 4-växlade!!
jag kör en 230v fein på min multimaskin och det är nog den bästa maskinen som gjorts. Annars kör jag makita på skruvdragare, borrhammare och ger och kapsåg. Bara skruvdragaren som är batteridriven.
Skruvdragaren fick jag byta motor på då den brann upp. Efterdrog många skruvar så är förståligt. Drygt 200kr för ny motor och funkar bra igen.
Borrhammare slutade slå. Skickade in på garanti och de bytte växellåda på den. Inte använd direkt mycke.
Ger- och kapsåg saknar laser som dött och att vertikalvinklingen är ett skämt. Mätnålen sitter med en liten skruv och kan lätt flyttas så omöjligt att vara 100% säker på att den verkligen är helt rak vertikalt.

Kommer satsa på annat märke nästa gång det är dags att köpa nytt.

J jbass skrev:
[bild] Ny 18V Makita skruvdragare inköpt därför att batterierna till min BDF456 bestämde sig för att simultant lämna in. Vad händer? Drar lite lite 56 mm skruv i nyimpregnerad 28 mm trall. Maskinen blir rätt varm, så varm blev aldrig den gamla makinen. Efter ca. 100 lättdragna skruv tappar maskinen moment och lågor slår ur maskinen!

Vad är Makita för jäkla skit till maskiner?!

Tvåans vxl i gamla maskinen beter sig dessutom konstigt, men det kan jag leva med eftersom den gjort bra ifrån sig under 6-7 år.

Finns fler exempel på Makita skruvdragare som inte pallar och börjar brinna på nätet.
Till råga på köpet ska maskinen in på service trots att den köpt för några månader sedan så nu måste jag köpa ny skruvdragare för att komma vidare.

Är det fler som har problem med sina Makitamaskiner, specifikt nyare 18V-are?

Jag kommer INTE köpa fler Makitamaskiner. Vilket märke ska jag satsa på, som håller för lite mer avancerat hobbybruk?
Har 3 DeWalt maskiner som är helt ok men bäst är en gammal grön Bosch som överlevt i 15 år utan ett enda fel, batterierna är inte hundra men bra nog för allt utom trallskruv. Snart är den förmodligen slut och jag hade goda erfarenheter av Makitas grejor men är de sämre nu?

C cpalm skrev:
Tyvärr lite svårt att få tag på som privatperson, men jag tycker Hilti håller måttet och ändå är prisvärda.
Är absolut inte svårt, bara och handla direkt från deras hemsida.

Dewalt blev mitt val, aldrig ångrat det en sekund. Stabila, tåliga och som det där batteri märket, bara går och går.

Jag har byggt en altan i sommar och har använt en Dewalt 14,4 V DCD730 och en Hikoki DS18djl 18 V båda har fungerat bra. Men Hikoki är klart bättre. Mycket mjukare i driften och lite starkare.

• Gilla
MisterFalk
  • Laddar…
Jag har byggt en altan i sommar och har använt en Dewalt 14,4 V DCD730 och en Hikoki DS18djl 18 V båda har fungerat bra. Men Hikoki är klart bättre. Mycket mjukare i driften och lite starkare.

• Gilla
Hapsdog
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.