138 227 läst ·
406 svar
138k läst
406 svar
Makita, vad är det för dynga numera?
På mitt förra jobb va vi 25 bilmekaniker som körde makita 18v och tror bara 2 maskiner fick lämnas in för byte avtryckaren då det va bara blev fullt ös och det blev frestades rejält gick ju att lossa allt utom hjul och framvagns bultar 
Många olika synpunkter. Verkar inte vara många som använt sig av maskiner från hilti? Ja skulle inte välja att jobba med något annat efter alla år ja använt hilti maskiner. Använt i jobbet samma uppsättning i över 8 år och det enda som hänt är att ja fått byta ett batteri när det fick ben och hoppa ur saxsliften.
AEG och Milwaukee är väl i stort samma maskiner? När min första AEG (en batteriborrmaskin) började ryka efter många års användning kollade jag upp vad det var för motor. Det var exakt samma som till Milwaukees motsvarande maskin...samma artikelnummer till och med. Kostade en knapp 2-hundring om jag inte missminner mig, och maskinen funkar som ny!P Pazzaz skrev:
453 är en maskin för nån som använder skruvdragare 5 minuter en gång i månaden. Den billigaste Makita har. Finns andra som man kan ha bättre lycka med...J Johan82sat skrev:Makita är ren dret , jag köpte denna skruvdragare i tron att makita stod för kvalitet.efter väldigt sparsam användning så använde jag hålsåg. Efter en lätt nypning som jag höll enkelt emot med handen sprack plasten rakt av enligt bilden .
När jag skulle reklamera den och räknade naturligtvis att de skulle ersätta den utan bekymmer . Så vägrar K rauta och makita, de säger att jag har tappat den , vilket inte är sant.
kommer givetvis aldrig köpa varumärket igen
Made in china står det på den, verkar vara rena dollar store kvaliten
Det är ju bara att reklamera den. Du har tre års reklamationsrättJ jbass skrev:[bild] Ny 18V Makita skruvdragare inköpt därför att batterierna till min BDF456 bestämde sig för att simultant lämna in. Vad händer? Drar lite lite 56 mm skruv i nyimpregnerad 28 mm trall. Maskinen blir rätt varm, så varm blev aldrig den gamla makinen. Efter ca. 100 lättdragna skruv tappar maskinen moment och lågor slår ur maskinen!
Vad är Makita för jäkla skit till maskiner?!
Tvåans vxl i gamla maskinen beter sig dessutom konstigt, men det kan jag leva med eftersom den gjort bra ifrån sig under 6-7 år.
Finns fler exempel på Makita skruvdragare som inte pallar och börjar brinna på nätet.
Till råga på köpet ska maskinen in på service trots att den köpt för några månader sedan så nu måste jag köpa ny skruvdragare för att komma vidare.
Är det fler som har problem med sina Makitamaskiner, specifikt nyare 18V-are?
Jag kommer INTE köpa fler Makitamaskiner. Vilket märke ska jag satsa på, som håller för lite mer avancerat hobbybruk?
HejJ jbass skrev:[bild] Ny 18V Makita skruvdragare inköpt därför att batterierna till min BDF456 bestämde sig för att simultant lämna in. Vad händer? Drar lite lite 56 mm skruv i nyimpregnerad 28 mm trall. Maskinen blir rätt varm, så varm blev aldrig den gamla makinen. Efter ca. 100 lättdragna skruv tappar maskinen moment och lågor slår ur maskinen!
Tvåans vxl i gamla maskinen beter sig dessutom konstigt, men det kan jag leva med eftersom den gjort bra ifrån sig under 6-7 år.
Finns fler exempel på Makita skruvdragare som inte pallar och börjar brinna på nätet.
Till råga på köpet ska maskinen in på service trots att den köpt för några månader sedan så nu måste jag köpa ny skruvdragare för att komma vidare.
Jag kommer INTE köpa fler Makitamaskiner. Vilket märke ska jag satsa på, som håller för lite mer avancerat hobbybruk?
Har samma problem med min Makita skruvdragare Några månader gammal Blir så varm att det inte går att hålla i handtaget 5 amorrs batteriet tar slut efter 30 min vid skruvning av trall
Illa
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Rekommenderar ändå alla att försöka kolla runt litet vad som finns och stämmer av mot behoven.
Det är inte bara ”hållbarhet”, det hade jag redan med min gamla B&D 14V-maskin 14652K ca 20 år gammal - tung som satan pga batteriet mest men byggt otaliga prylar med den genom åren bland annat ett par altaner och golv, drog utan vidare 100-tals golvgipsskruv eller trallstruv på högsta växeln och långa frallor som ingenting. Numera pensionerad från i våras för att det inte är försvarbart att köpa ett nytt NiCD batteri till den.
Det jag uppskattar med modernare maskiner som tex Milwaukee M12 BDD är den avsevärt lägre vikten - ibland alltför låg för att maskinens egen masströghet ska kunna hjälpa handleden att stå emot det nästan dubbla vridmomentet mot den gamle B&D - , plus en avsevärt bättre chuck helt i metall som låser borr etc bergfast via en slug mekanism.
Den lägre vikten och större kraften kompenseras av att jag mer och mer nyttjar en annan maskin istället för tuffare skruvningsjobb, en slagmutterdragare som dubblerar som slagskruvdragare via adapter: Milwaukee M12 FIWF12 som är brutalt stark och extremt lätt och smidig att använda.
Det är inte bara ”hållbarhet”, det hade jag redan med min gamla B&D 14V-maskin 14652K ca 20 år gammal - tung som satan pga batteriet mest men byggt otaliga prylar med den genom åren bland annat ett par altaner och golv, drog utan vidare 100-tals golvgipsskruv eller trallstruv på högsta växeln och långa frallor som ingenting. Numera pensionerad från i våras för att det inte är försvarbart att köpa ett nytt NiCD batteri till den.
Det jag uppskattar med modernare maskiner som tex Milwaukee M12 BDD är den avsevärt lägre vikten - ibland alltför låg för att maskinens egen masströghet ska kunna hjälpa handleden att stå emot det nästan dubbla vridmomentet mot den gamle B&D - , plus en avsevärt bättre chuck helt i metall som låser borr etc bergfast via en slug mekanism.
Den lägre vikten och större kraften kompenseras av att jag mer och mer nyttjar en annan maskin istället för tuffare skruvningsjobb, en slagmutterdragare som dubblerar som slagskruvdragare via adapter: Milwaukee M12 FIWF12 som är brutalt stark och extremt lätt och smidig att använda.
Nej, använder makita i jobbet och tycker inte det som sägs stämmer, när man har kört med en 145, hålsåg igenom en 45 regel blir mannen lite varm men det är rätt mycket kraft som arbetar då. Skruvar ofta 6×90 skruv utan problem, även dragit flertalet 8×200 skruv utan problem (man måste köra på 1:an)H Harald Blåtumme skrev:
Narren666 skrev:
J jbass skrev:[bild] Ny 18V Makita skruvdragare inköpt därför att batterierna till min BDF456 bestämde sig för att simultant lämna in. Vad händer? Drar lite lite 56 mm skruv i nyimpregnerad 28 mm trall. Maskinen blir rätt varm, så varm blev aldrig den gamla makinen. Efter ca. 100 lättdragna skruv tappar maskinen moment och lågor slår ur maskinen!
J jbass skrev:[bild] Ny 18V Makita skruvdragare inköpt därför att batterierna till min BDF456 bestämde sig för att simultant lämna in. Vad händer? Drar lite lite 56 mm skruv i nyimpregnerad 28 mm trall. Maskinen blir rätt varm, så varm blev aldrig den gamla makinen. Efter ca. 100 lättdragna skruv tappar maskinen moment och lågor slår ur maskinen!
Jag satsade på Dewalt. Skruvade 60 kvm altanräcke. Inga problem.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 854 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 854 inlägg
Modell och var är den köpt? Hur används den, vilken typ av skruv mm?Lef skrev:
Har flera 5Ah-batterier själv som är rätt många år nu. Klarar långt mer än 30 minuter oavsett belastning med skruvdragare. Möjligen är det på gränsen i vinkelslipen när den får jobba max, men den drar riktigt mycket ström också.
Köper enbart kolborstfria Makita, så enda jag har erfarenhet av. Kol är 1900-tal.
Dyrt är kostnaden kontra vad den levererar. Om inköpspriset är högt men den håller väldigt länge är den billig... HILTI (och andra) har hög inköpskostnad men även hög kvalitet. Jag har flera HILTI-produkter som förvisso kostade en del i inköp men de funkar fortfarande utmärkt efter 5-10 år. Så vad som är billigt eller dyrt har bara delvis med kostnaden att göra. Jag som privatperson skulle rekommendera att köpa hög kvalitet direkt...T twoody skrev:
Lösvirkesbyggare
· Östergötland
· 177 inlägg
Jag har en slagskruvdragsre DTD171Z och en slagborr DHP484Z som är helt outstanding! Båda 18v och fått jobba hårt i sommar