Funderar på att köpa en sänksåg. Då jag är väldigt nöjd med mina andra Makita verktyg så sneglar jag mot en sänksåg från just nämnda tillverkare. Sen att den är billigare än både Bosch och Festool gör ju saken ännu bättre. Hittade denna på axminster http://www.axminster.co.uk/makita-s...ils-and-bevel-guide--package-deal-prod873996/

Verkar vara ett bra paket till ett bra pris.

vad har ni att säga om mina planer? Bara sluta vela och köra på eller?

Det kommer säkerligen att dyka upp för och nackdelar med respektive märke.

Så köp du Makita.

Pär

Slå till pris på den! :)

Just do it!

Håller med, köp. Har haft både Makita, Festool och nu Bosch. Kan inte säga att någon är mycket bättre eller sämre.

Enda anledningen jag bytt är för att jag är tönt och ville ha l-boxxar då de flesta av mina andra verktyg var just i l-boxx

Kan rekommendera att köpa till en 3 meters skena. Oslagbart för långa kapningar att inte behöva förlänga. Däremot sjukt otymplig att förflytta med sig i bil

Det jag funderar på med skenorna är om jag köper till en fräs i framtiden, så vill jag ju att den passar. Vad finns det då att välja på? Är det bara vissa makita, eller festool tex har jag fått för mig också är kompatibla?

Jag och en kompis köpte varsitt kit och vi är båda mycket nöjda så det är bara att handla!!:thumbup:

Octavianus skrev:
Det jag funderar på med skenorna är om jag köper till en fräs i framtiden, så vill jag ju att den passar. Vad finns det då att välja på? Är det bara vissa makita, eller festool tex har jag fått för mig också är kompatibla?
Makita och Festools är väl kompatibla, vilket borde göra att Festools fräs/skenanslag passar på Makitaskenorna. :)
Vet inte hur det är med Makitas fräsar, men jag skulle tro att du använder en adapter mellan fräs och skena.

Tja

Jag fick betala £27.60 för frakten på min Makita + 2 skenor extra klinga.

Nämen sedär! Jag ser på Makitan på Axminster att Makita har kopierat en av Festools sämsta produkter, FS-KS. Jag undrar om Makita har fått till den bättre?

Har samma såg och är grymt nöjd. Kör med dubbla skenor och skarv, tycker det är OK, tar två minuter att sätta ihop. Sågen är grymt stark, sågade en 2.5 m lång, 4 cm tjock ekskiva med klingan ställd i 45 grader förra helgen, utan att sågen tappade varv. Det ända jag inte gillar är Makitas parallellanslag, det har för liten kant för min smak. För det priset skulle jag slå till direkt, du kommer inte ångra dig med den maskinen.

mattiasp skrev:
Nämen sedär! Jag ser på Makitan på Axminster att Makita har kopierat en av Festools sämsta produkter, FS-KS. Jag undrar om Makita har fått till den bättre?
Mja, det känns som man i bästa fall kan få en hint om gradtalet på vinkeln knappast något att skarva bänkskivor med...:confused: (Makitas version)

Octavianus skrev:
I denna tråd finns det info om fräsadaptern och även lite om skillnaden mellan Makita och Festool skenorna.

http://www.byggahus.se/forum/verkty...kickback-stop-makita-sanksag.html#post1412221

Känns som att det är dags att beställa nu. Är mitt i ett projekt där jag än en gång önskade att jag hade en sänksåg. Sambon ska till London och hälsa på sin syster. Funkar det att få med sig på flyget eller är det enklast att ta en frakt och kanske beställa något mer samtidigt?

• Gilla
Ulf_RTCW
  • Laddar…
Frakten från Axminster brukar vara så pass låg att jag hade inte orkat krångla med att plocka upp den london. Riskerar ju bli väldigt besvärligt ifall leveransen av någon anledning skulle bli fördröjd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.