Hej!

Är på väg att göra en beställning från uk, är dock inte riktigt på det klara med vilka. Det blir ur makitas lxt serie och grunden blir en skruvdragare, troligen bhp452. Det jag skulle vilja ha feedback på hur de andra mskinerna i serien är. Har i första hand kollat på cirkelsåg och vinkelslip (bss610, bga452). Cirkelsågen ska vara min enda och ska duga till det mesta. Vinkelslipen ska användas till diverse småjobb och mest kapande och lite småslipande.

Tacksam för all feedback jag kan få!/Ubbe

B
hej

sitter med ett kit som känns riktigt bra, har inte använt det än bara... ;)

värt att tänka på: cirkelsågen BSS610 är "bättre" än 611 (som ibland kommer med, denna finns ej i sverige)

Tigersågen 181 har en lysdiod, det har inte 182:an.

BHP452:an känns väldigt smidig... har inte testat den än. Men den är grymt smidigare än min gamla Bosch GSR 12

Nu tog ju vi tigersågen iställlet för vilkelslipen, men de känns väldigt starka, så jag tror nog du kommer bli nöjd!

var tänker du beställa ifrån?

Hej!
Tack för tipsen!
Tänker beställa från http://www.power-tools-pro.co.uk/
Verkar ha klart bäst priser, även när man lagt på momsen, plus att det är samma pris att köpa maskinerna lösa en och en som att köpa kit. Då kan man ju välja precis vad man vill ha.

/Ubbe

B
B
ubbe76 skrev:
Hej!
Tack för tipsen!
Tänker beställa från [länk]
Verkar ha klart bäst priser, även när man lagt på momsen, plus att det är samma pris att köpa maskinerna lösa en och en som att köpa kit. Då kan man ju välja precis vad man vill ha.

/Ubbe
De verkar har riktigt häftiga transformatorer, 230-120 volt.. :)

Beställde precis från powertools och en hög med Makita pryttlar. Kolla i Import från UK tråden.

Tycker du ska titta på slagskruvdragaren också... BTD140, BTD141 eller BTD144.

Om du redan har en borrhammare modell mindre så kan du hoppa över BHP och titta på BDF modeller istället.

Vad gäller cirkelsågen så är den fullt kapabel till skivkapningar. T.ex. 22 mm spånskiva går som smort. Men ska du t.ex. klyva 45 mm regel så kan den kärva eller ta lång tid i och med att den blir varm och batterier måste bytas. Vad jag menar är att denna cirkelsåg kan inte ersätta de bästa nätanslutna cirkelsågar på marknaden men så länge det är bara skivor du ska kapa så är det otroligt bekvämt med batteri.

Vinkelslipen tycker jag är lite tveksamt då den tar max 115 mm. Det är större utbud på skivor i 125 mm. Sen orkar den alldeles för lite. En nätansluten är ett klokare val enligt mig.

Låter som det blir köp av cirkelsåg:-)
Binesh: Vad vinner man på att välja bdf istället för bhp? Samma pris men slag på bhp. Nåt jag missat? Är inte direkt veteran i den här branschen så säkert nåt:-) Sedan undrar jag om användningsområde för btd140. Nåt som jag kommer ha användning för framtiden? Har en Bosch 10,8 gdr idag, nåt som kan göra att jag ändå kan ha användning för btd där den gdr ev inte räcker till?

Tack för tipsen!/Ubbe

Sticksågen BJV är ett hett tips. En BTD (140,141,144) är riktigt användbar! Trodde inte jag skulle ha nytta av den men oj vad jag bedrog mig!

Tycker man maskinerna för skruvning är stora kompletterar man med 10.8V maskiner. Sen klarar man sig rätt bra :)

/Mattias

Redigerat:
ubbe76 skrev:
Låter som det blir köp av cirkelsåg:-)
Binesh: Vad vinner man på att välja bdf istället för bhp? Samma pris men slag på bhp. Nåt jag missat? Är inte direkt veteran i den här branschen så säkert nåt:-) Sedan undrar jag om användningsområde för btd140. Nåt som jag kommer ha användning för framtiden? Har en Bosch 10,8 gdr idag, nåt som kan göra att jag ändå kan ha användning för btd där den gdr ev inte räcker till?

Tack för tipsen!/Ubbe
Tänk dock på att batteridrivna cirkelsågar har smalare klingor för då krävs det mindre effekt. Nackdelarna med alltför smala klingor är att de kan vingla om man pressar för mycket i sidleds och då blir sågsnittet inte helt rakt. Sen varvar de lite mindre än nätanslutna så här gäller det att låta sågen jobba i sin egen takt utan att pressa om du vill ha fina snitt.

Angående BHP v.s. BDF: Det du vinner på är lägre vikt om du väljer BDF. Det handlar om mellan 100 till 500 gram beroende på modell, vilket är ganska mycket i sammanhanget då borr/skruvdragare enligt mig bör vara lätt och smidig. Sen så har BDF enklare konstruktion än BHP så risken för krångel i maskineriet är mindre. Men då går du miste om möjligheten att borra i tegel/betong. Som sagt, har du en liten borrhammare eller nätansluten slagborr så hoppa över BHP då du i sin höjd kan borra max 5-6 millimeters diameter i betong. Större dimensioner klarar den inte av om det är hård betong.

Om du har minislagskruvdragaren GDR så behöver du nog inte BTD14X. Men det har hänt att jag pressat min BTD till det yttersta så den nästan knappt orkade med skruven. Hade den varit 10-20 Nm svagare hade det inte gått. Men det händer mycket sällan.
Men om jag var i ditt ställe skulle jag "uppgradera" mig till BTD14X från GDR. Detta eftersom jag personligen tycker att BTD är mycket smidigare, väger mer men ergonomin och balansen ligger på topp. Den har ganska smal grepp vilket är perfekt för mig som handstorlek 8,5 typ. Sen så har BTD högre varvtal, 2300 kontra 1800. Detta i kombination med den högre styrkan gör att det går att skruva betydligt snabbare. Vilket är skönt när det är långa skruvar som ska in utan att förborra.

B
Hur gör ni med BTD140 (eller motsv) när det inte går ställa åtdragsmomentet? hur är själva funktionen på den? har aldrig testat, bara känt på den och nog är den smidigt, och mycket billigare än den "4-i ett" maskin som finns som har ställbart moment...

är det något med "avtryckaren" ?

är det slag? som en mutterdragare ungefär? står att det ska klara 145 Nm, men hur mycket klarar bits-hållaren egentligen? ;)

Boan skrev:
Hur gör ni med BTD140 (eller motsv) när det inte går ställa åtdragsmomentet? hur är själva funktionen på den? har aldrig testat, bara känt på den och nog är den smidigt, och mycket billigare än den "4-i ett" maskin som finns som har ställbart moment...

är det något med "avtryckaren" ?

är det slag? som en mutterdragare ungefär? står att det ska klara 145 Nm, men hur mycket klarar bits-hållaren egentligen? ;)
Med steglös avtryckare och supersnabb motorbroms får jag in skruven exakt så djupt som jag vill ha det. Ställbara moment ger jag inte mycket för då ett material är sällan homogent rakt igenom och då blir det alltid fel och man får justera om hela tiden.

Ja det är slag, i rotationsriktningen. Bitsar & bitshållaren blir en förbrukningsvara värt namnet när man använder slagskruvdragare. De slits betydligt fortare med slagskruvdragaren. Men bra bitsar håller relativt länge ändå. Min egen "statistik" säger att normala bitsar håller mellan 500-1500 skruvar, det beror givetvis på vad det är för skruvar men nu menar jag typ träskruv för trä mot trä och ungefär 80-100 mm lång och 5-6 mm i tjocklek.
Med normala bitsar menar jag inte dyra som Wera eller skit som ETC.

B
ok.. men då får du helt enkelt köpa makita reservdel också då?

när går slagen in, är det först när det går riktigt trögt?

Nej slagen går in fortare än man vill. Så det blir som högljutt, men jag kör nästan uteslutande med BTD140 för skruvande ändå för det går så fort och harmoniskt till. Bitsfästet på maskinen verkar klara sig bra, har kanske dragit 10,000 skruv eller så nu. Däremot det mesta man stoppar i den tar stryk, jag bytte däck mha en bits-till-hylsnyckel-adapter, den snoddes av och var jobbig få ur maskinen. Weras dyr-bitshållare (den som hänger med i Clas Ohlsons kit med 6 bits för 240:- typ) tjorvar hårt. Själva bitsen har jag inte tänkt på att dom går åt fortare, men det kanske stämmer.

B
ok, den verkar ju vara riktigt smidig.. får se om det blir en sån framöver.. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.