K K. L skrev:
Tack för tipset men där har jag redan försökt,
men det är nog så att inte alla företag som ploppar upp via Idealo skickar till Sverige.
aha, trist. det gick att välja sweden efter jag la den i korgen men så har det varit förut för mig med ibland.
ok, så nej tyvärr långt ifrån alla. Tyska marknaden är antagligen tillräcklig för de flesta av dem.

fanns några trådar om tysklandshandel förut, prova söka lite och se om du hittar ngt bra. eller så svarar snart ngn annan med ett bättre tips.

• Gilla
K. L
  • Laddar…
Det finns ju även diverse "hubbar" som skickar vidare paket, tycks ju tom i vissa fall nästan bli billigare då det är gratis frakt inom landet och i många fall dyrt att skicka till Sverige (om de skickar alls) .
En adress i t.ex. Tyskland att skicka som leveransadress som skickar vidare till vald adress.
Jag har tidigare kollat några alternativ som verkat bra men hittills inte provat själv så törs inte ge några konkreta råd.
I så fall borde man ju även få tysk moms.

Verktygslådor och förvaringsmoduler staplade på varandra i en rörig garage-miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nej, jag kan nog fylla på lite i stapeln

• Gilla
bjorsi
  • Laddar…
R Roger Ravnestam skrev:
[bild]
Nej, jag kan nog fylla på lite i stapeln
ohhh den gammla väskan med förvarning.. sällan man ser den nu :D

• Gilla
Roger Ravnestam
  • Laddar…
En låda med ett trådlöst grästrimmer på ett trägolv, del av en sko syns.
Skapa konto

• Gilla
K. L och 2 till
  • Laddar…
Behöver en Dammpåse till min DHS680 Cirkelsåg.
(Insåg jag när jag fick tömma alla fickor på spån efter jag byggt lite Käpphäst-hopphinder till bonusdottern...)

Om jag förstått det rätt är det denna:
https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-dammpase-till-dhs660-och-dhs680

Men, varför är den så jäkla dyr? (Finns andra från Makita för under hundringen ..?) och varför har bara Verktygshuset den i sortimentet? Finns det någon annan variant som passar?

/Jocce

K
Jocce81 Jocce81 skrev:
Behöver en Dammpåse till min DHS680 Cirkelsåg.
(Insåg jag när jag fick tömma alla fickor på spån efter jag byggt lite Käpphäst-hopphinder till bonusdottern...)

Om jag förstått det rätt är det denna:
[länk]

Men, varför är den så jäkla dyr? (Finns andra från Makita för under hundringen ..?) och varför har bara Verktygshuset den i sortimentet? Finns det någon annan variant som passar?

/Jocce
Nackdelen med 680, spånet hamnar i byxfickorna. 660 har ju klingan på andra sidan så då är det inte samma problem.

Är du nöjd med 680 annars? Jag borde köpa ny cirkelsåg snart, gamla trotjänaren med kolborstar börjar bli trött efter 10 år ish. Så står i valet och kvalet mellan 660 och 680… Är ju mest van med 660 varianten egentligen

K kniv skrev:
Nackdelen med 680, spånet hamnar i byxfickorna. 660 har ju klingan på andra sidan så då är det inte samma problem.

Är du nöjd med 680 annars? Jag borde köpa ny cirkelsåg snart, gamla trotjänaren med kolborstar börjar bli trött efter 10 år ish. Så står i valet och kvalet mellan 660 och 680… Är ju mest van med 660 varianten egentligen
Ja, tror förvisso om jag bara monterar på utkastaren så blir det bättre, men dammuppsamlare är bra..stod med dörren till boden öppen så kom ju in en del där också, bara gå loss med lövblåsen :rofl:

Absolut nöjd med den, om än att jag inte använt den så mycket, men jag har också NOLL erfarenhet av cirkelsågar sedan innan, detta är min första. Den gör i alla fall sitt jobb på de få projekt jag än så länge gjort med den :)

Får se i sommar/höst om jag får till att bygga den där spången i fjällstugan så kommer den väl få bekänna färg lite mer.

/Jocce

K kniv skrev:

680 lite nyrare och bättre i mitt tycke har ägt 660 och använt en kollegas 680 några gånger och gillat den

K
HogeN HogeN skrev:
680 lite nyrare och bättre i mitt tycke har ägt 660 och använt en kollegas 680 några gånger och gillat den
Bättre gällande vad? Jag kan se den omedelbara fördelen med att man lättare kan se klingan och där man ska såga, men inte så mycket mer än då. Och om man använder cirkelsågen ihop med en snabbvinkel så försvinner den fördelen ganska snabbt. Kvar då är vilken sida man vill ha sågspånen på…

Rickard.
K kniv skrev:
Bättre gällande vad? Jag kan se den omedelbara fördelen med att man lättare kan se klingan och där man ska såga, men inte så mycket mer än då. Och om man använder cirkelsågen ihop med en snabbvinkel så försvinner den fördelen ganska snabbt. Kvar då är vilken sida man vill ha sågspånen på…
Jag skulle säga att den egentligen inte är bättre på något bara annorlunda, jag sågar för det mesta med en hand på sågen och utan stöd och då föredrar jag klingan på vänster sida men jag använde en traditionell dewalt många år innan jag köpte min första 680. (I jobbet då, har nu en 680 privat också)

Plastadaptern som av någon anledning inte är monterad när man köper den är ett måste för att rikta spånet bakåt.

Redigerat:
Man kanske kan montera på en liten strumpa på plastpipen som fångar spån??
Borde testas. ;)

//AA

• Gilla
Jocce81
  • Laddar…
Koppla på en dammsugare så är det inget problem. Styr min dammsugare med en Nexa fjärr när jag använder battericirkeln.

En cirkelsåg och en vinkelhake ligger på ett arbetsbord, sågen är ansluten till ett dammutsug.
Skapa konto

• Gilla
Jocce81 och 2 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
K kniv skrev:
korken,spånkast,handtaget framtill samt skyddskåpan... men är endast vad man självtycker

TeroM TeroM skrev:
Koppla på en dammsugare så är det inget problem. Styr min dammsugare med en Nexa fjärr när jag använder battericirkeln.

[bild]
Absolut, ska jag såga mycket och på samma ställe är dammsugaren given, men som det sett ut nu har jag gjort en del "on the fly" och det är jobbigt att släpa runt dammsugaren...

/Jocce

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.