7 826 läst ·
6 svar
8k läst
6 svar
Makita i Kina via Alibaba
Någon som vågat handla tex maskiner/verktyg från Kina via Alibaba?
Verkar vara en hel del bedrägerier! Ärliga handlare sökes samt prisbild hur det ligger till.
Tex http://www.alibaba.com/trade/search?SearchText=makita+lxt1500&Country=CN
Fick svar på pris på Makita LXT1500 från nåt "företag" i Kina. 350 dollar per set. Det kan inte vara annat än bluff!
På ett annat ställe skulle jag få totalt 20 batterier Makita BL1815 för 400 dollar.
Nyfiken på era erfarenheter.
/Mattias
Verkar vara en hel del bedrägerier! Ärliga handlare sökes samt prisbild hur det ligger till.
Tex http://www.alibaba.com/trade/search?SearchText=makita+lxt1500&Country=CN
Fick svar på pris på Makita LXT1500 från nåt "företag" i Kina. 350 dollar per set. Det kan inte vara annat än bluff!
På ett annat ställe skulle jag få totalt 20 batterier Makita BL1815 för 400 dollar.
Nyfiken på era erfarenheter.
/Mattias
Våldsamt mycket förfalskningar som säljs via Alibaba....men samtidigt är det nog världens största import/export-site där man kan få kontakt med seriösa företag. (Men seriösa företag brukar ha typ minsta order på sådär 1000 enheter..)
Jag är yrkesverksam till daglig dags med import från Kina i en helt annan bransch, det är inte alldeles okomplicerat att handla därifrån.
Prisbilden du fått kan nog vara korrekt och det behöver inte vara kopior alla gånger, räkna med 20-25% av svenska butikspriset. MEN, räkna också med att du måste betala i förskott, du måste köpa en pall eller fylla en container, dvs 1000-tals units + frakt + att du ska betala moms och tullavgift, dom kan inte skriva low cost proforma på sådant gods. Risken finns också att du får något helt annat än vad du beställt, det är ofta dom skickar något motsvarande och sedan anser att du fått det du beställt på ett ungefär.
Prisbilden du fått kan nog vara korrekt och det behöver inte vara kopior alla gånger, räkna med 20-25% av svenska butikspriset. MEN, räkna också med att du måste betala i förskott, du måste köpa en pall eller fylla en container, dvs 1000-tals units + frakt + att du ska betala moms och tullavgift, dom kan inte skriva low cost proforma på sådant gods. Risken finns också att du får något helt annat än vad du beställt, det är ofta dom skickar något motsvarande och sedan anser att du fått det du beställt på ett ungefär.
Har bekanta som gjort/gör affärer med kina och av vad de har berättat så stämmer det som Gruvberget säger. Du beställer Tex makita mutterknackare men får en black&decker mutterknackare, du tycker att du inte fått det du beställt, medans de tycker att de har levererat vad du beställt, dvs en mutterknackare.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
noone70 skrev:Har bekanta som gjort/gör affärer med kina och av vad de har berättat så stämmer det som Gruvberget säger. Du beställer Tex makita mutterknackare men får en black&decker mutterknackare, du tycker att du inte fått det du beställt, medans de tycker att de har levererat vad du beställt, dvs en mutterknackare.
inte bara Kineserna som gör så... tyskarna gör så med.. q(;^
Jag skulle hålla mig till Axminster mfl kända leverantörer, allt annat är ett vågspel. Jag har handlat specialutrustning för laboratorier via Alibaba, men det är så specifikt och det finns ingen piratmarknad för det så det gick bara bra, Alibaba är bara ett marknadsfönster för 10 000-tals tillverkare av allt från sytrådrullar till grävmaskiner, så det är en djungel som tar evigheter att sondera. Bäst är att åka till Kina på plats.
Klicka här för att svara