Jag är helt novis på fräsar men har tänkt köpa en fräs för allroundjobb. Då jag är makitatorsk och har väldigt bra priser på dom så kommer det bli en sådan. Nu när jag kollat lite så finns det ju såklart flera modeller och jag har ingen aning om vilken som är bäst eller passar mig bäst. Men jag skulle vilja ha en bra fräs som jag kan använda till det mesta så det inte visar sig sedan att jag köpt en som bara klarar att runda kanter eller vad det nu kan tänkas vara.

Finns det någon vänlig själ som skulle kunna ge mig några tips vore jag mycket tacksam.

Jag har sökt endel på forumet och läst lite om fräsarna men jag har inte hittat något som jämför dom olika makita fräsarna.

Jag vore mycket tacksam om någon ville ta sig lite tid att förklara skillnaderna och lite för och nackdelar med resp fräs.

Hejsan, jag har ett par Makitafräsar, 3612C samt RP1110C. Båda är helt suvve. Tysta och bra precision till ett ok pris. God kvalitet. Har du bra pris på dessa så är de helt ok.

Skall du sedan göra mer med dom så är RP1110C kompatibel med Trend tillbehör.

Båda har konstantelektronik som gör sitt jobb bra. Speciellt den stora är grym på stora fräsar.

Det finns dock en stor nackdel på båda; sidoanslaget... under all kritik. Inte för att jag vill byta bort fräsarna för det utan för att man får tänka till lite då anslaget skall användas. Fräser man oftast med kopierring, kullagrat eller med andra typer av mallar så är det ju inga problem.

Sen var det ju frågan vilken som är bäst... vem vet vilka krafter som släpps loss då man ställer den frågan :)

Jag har också en Festool OF1400 som är rackarns bra, annorlunda geometri jämfört med andra tillverkare men med en otrolig skara tillbehör och annat lull-lull. Skenor, anslag, mallar och annat.

Fast du får passa dig för att köpa en Festool, för har du en gång fastnat i kaksmeten så... Jag var själv Makitafrälst och är väl det fortfarande men har lite andra prio vilket som skall gå före liksom.

Köper man Festool så köper man ett helt systemtänk även om varje maskin klarar sig bra själv.

Redigerat:
Tack för svar. Jo jag har förstått att festool är snäppet bättre och jag skulle garanterat kunna falla i fällan. Men då jag har mycket makita och är nöjd med dom och gillar att köra med samma märke gör att jag tänker hålla mig till dom. Att jag dessutom har minst halva priset mot tex verktygsladan gör det ännu lättare val att vilja ha makita jämfört med festool som jag säkert skulle få betala listpris för och dom är ändå dyrara i listan än makita.

Om du skulle välja en av dom två du föreslog då? Den större är ju rejält mycket tyngre vilkat jag förstår kan vara både för- och nackdel. Den mindre verkar bara ha upp till 8mm mot 12mm på den större, dock har jag ingen aning om hur stor fördel det är. Jag kommer garanterat inte använda den allt för ofta men förhoppningsvis mer och mer. Dock skulle jag tippa att det mest är mindre jobb jag kommer använda den till så då kanske den mindre är rätt alternativ för mig.

Jag är väldigt tacksam för dina svar då jag somsagt är helt nollställd på handöverfräsar. När jag väl skaffat en så lär det komma ännu dummare frågor hur jag ska använda den, många kommer nog få anledning att dra på smilbanden åt mina användar frågor som lär komma med tiden ;-)

Finns inga dumma frågor, bara dumma svar!

Egentligen går det inte att välja mellan dessa två då dom kompletterar varandra. Men skall en väljas så ta den lilla RP1110. Den är lätt och smidig. Klarar visserligen bara upp till 8mm men större skulle jag inte vilja köra med en så lätt maskin iafa. Den lilla Makitan hade jag i två år innan jag kompletterade med 3612 och den lilla har funkat med de flesta fräsar jag velat använda. Man anpassar sig ju lite också efter vilken maskinpark man har. Blir ju rätt kostsamt att köpa "allt" på en gång.

Att en maskinsom är tung gör att man faktiskt får bättre kontroll vid frifräsning (frihandsfräsning) eftersom massan i fräsen är trög och inte reagerar så snabbt om det tar i lite. Nu skall man ju inte ta mer i varje skär för det men det underlättar. Det som en tung maskin är bra till är om man måste balansera på något smalt, då är en tung maskin bra i och med trögheten. Maskinen vippar inte då så lätt om man skakar till med handen lite.

Strålande svar. Jag börjar med den lilla för att sedan se hur mycket fräsjobb jag kommer göra och då komplettera upp med en större ifall behov kommer infinna sig. Jag får hem en bordssåg med stativ på hjul och en lamell-kexmaskin i dagarna så jag måste hejda mig lite och har inte råd att köpa allt jag skulle vilja direkt.

Utgår från att det är Makitas 3901 du pratar om... helt underbar kexmaskin. Den har gjort mitt kök och en massa annat kul.

Jepp det är den som är på ingående. Skoj att du är nöjd med den, då kommer den garanterat räcka för mina behov.

Hej jag har RP1110C och är kanon nöjd för de jag använder den till, å som sagt att får du ett grymt pris på den så är det ju bara att slå till, för skulle du inte gilla den så kan du ju sälja den "lätt" begagnad å mer eller mindre få pengarna tillbaka om man mäter emot ditt inköpspris, Mvh!

Lyfter upp en gammal tråd istället för att börja en ny.

Är med lite glad för Makita när det kommer till maskiner, och har börjat fundera på om jag inte ska lägga en handöverfräs rätt högt på listan över kommande verktygsinköp. Ska flytta till hus i oktober, och har en hel radda projekt jag vill förverkliga när jag väl är på plats.
Det första projektet som blir lättare med en handöverfräs är ett nåtat golv i köket, kommer antagligen att lägga ett ekgolv så det är ju lite hårdare trä som ska fräsas där. Ett annat projektet som en fräs kan göra lättare är när det ska inredas bibliotek, där blir det nog i engelsk stil med träpaneler och lister.

Vad ska jag köpa för Makita maskin som täcker mina behov? Är som sagt förtjust i Makita, fast ju mer man ser folk lovorda sina Festool maskiner desto mer nyfiken blir man ju... Vet dock inte om sambon gillar om jag skulle fastna i "träsket", hon tyckte jag var konstig när jag köpte min LS 1013 på kvällen när jag ringt och sagt att vi tar huset. Kvinnor har ibland dålig förståelse för det där med habegär när det kommer till verktyg och maskiner, fast sen kan dom gladeligen lägga samma pengar på en köksassistent...

De jobb du beskriver låter som bordsfräsjobb. Jag har gjort samma jobb i en bordsmonterad Festool 1010, dvs en 8mm, 1kW-fräs. det går, men det blir lite pyssel när man tex. skall fräsa speglar till spegelpaneler. Med de jobb du beskriver skulle jag satsa på en bordsmonterad 12 mm fräs. De brukar ha ca 2 kW.

Och om du vill ha makita så tycker jag specarna på dessa är ganska trevliga

Makita RP1801X 1/2" 1650w Plunge Router (Fix varvtal)
Eller
Makita RP2301FCX 1/2" 2100w Router (Justerbart varvtal)

De har lite features som underlättar bordsmontage, tyvärr tror jag att inte de finns i sverige ännu, jag beställde min RP1801X från ps-tools i UK.

http://www.ps-tools.com/catalog/makita-rp1801x-1650w-plunge-router-p-5398.html

Jag är total nybörjare när det kommer till fräsar och att fräsa så det hjälper om det är en lättarbetad maskin som man kan lära sig med under tiden. Finns ju och andra sidan bra instruktioner på nätet så hur svårt kan det vara.
Men, det som ställer till det när man inte kan någonting om maskinerna är ju just att välja vad man ska köpa. Tackar för länken, ska kolla in dom två du nämner.

Har ingen Makita, men när jag i våras ville komplettera med en ny maskin så hade jag under vintern sneglat på en kantfräs som komplement till min gamla Elu-MOF handöverfräs. Har nu kört med den ett halvår och upptäckt att merparten av min fräsning klarar kantfräsen, som du kan hantera med en hand. Suveränt enkel och smidig för det mindre fräsarbetet. Är dock inte avsedd för stora profilfräsar, men då är vi snart inne på bordsmonterad fräs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.