http://www.toolstop.co.uk/makita-dl...2-x-3ah-batteries-p67499?desktop&mbd#youTube2
I den här videon från toolstop pratar han om en gul plastbit med en stjärna på. Sitter i botten på maskinen och ska tydligen visa att dom är kompatibla med 4Ah ackarna. Kittet i videon är det nyare med den andra modellbeteckningen.
I den här videon från toolstop pratar han om en gul plastbit med en stjärna på. Sitter i botten på maskinen och ska tydligen visa att dom är kompatibla med 4Ah ackarna. Kittet i videon är det nyare med den andra modellbeteckningen.
Hittade följande på Axminster....dof skrev:
"Please note: model number starting with letter 'D' has a 'star' imprint on the connector plate enabling full communication with a Makita battery also with a 'star'.
Stjärnan visar att det finns elektroniskt överbelastningsskydd/batteriskydd...men det är bara aktivt med stjärnmärkta batterier.... Ah spelar ingen roll.....
Aha ok då blev jag lite klokare. Alltså går det att uppgradera med 4Ah ackarna sedan då om behovet skulle uppstå. Det enda man missar är övervakningen osv. Satt och vägde lite för/nackdelar tidigare på fm och har nyss lagt beställningen på dk18005+radion. Tror dessa kommer passa mina krav/behov bäst. Tack för all hjälp så länge.
Edit: 4224:- blev det i dagens växlingskurs det får väl anses som ett ok pris?
Edit: 4224:- blev det i dagens växlingskurs det får väl anses som ett ok pris?
Redigerat:
Överbelastningskyddet har jag läst om innan, så egentligen fattar jag ingenting om "skillnaden" på B och D.. :screwy:....var tvungen att gå o kika på mina dragare...en BDF456 och en BTD146...Remne skrev:
båda hade stjärnmärkning på nämnda "connectorplate".....
Hursomhelst...du har gjort ett bra köp och kommer älska slagdragaren.....
Jo som jag skrev tidigare har jag aldrig riktigt förstått logiken bakom makitas märkning. Extra besvärligt blir det ju iom dom har så fruktansvärt många modeller. Slagdragaren älskar jag redan då jag i dagsläget har 10,8v versionerna. Grymt smidig liten maskin som inte gått bet ännu. Enda anledningen till att jag kompletterar med 18v maskiner nu är för att det kommer lite större jobb framöver och då går det smidigare med lite kraftigare grejor. Det och så har jag en snäll fru som tyckte jag behövde lite mer och bättre verktyg och det tackar man ju inte nej till 
Redigerat:
Medlem
· Stockholms län
· 416 inlägg
Jag köpte kitet med DHP458 + DTD146 och 3 st 3 Ah ackar från Toolstop för ett par månader sedan. Info:dof skrev:
a) "DHP" är en ren ommärkning av "BHP" för att uttryckligen markera att modellen klarar de nya 1840-ackarna på 4 Ah. Motsv för BTD/DTD givetvis. En icke ommärkt BHP458/BTD146 skall även den klara 1840-acken för den har rätt batteriterminal. I övrigt är enligt Toolstop enda skillnaden att D-modellen har batteriindikator.
b) 458an och 146an är bokstavligen starka som satan. De områden där du går bet med dessa tror jag inte heller du tar med någon annan batterimaskin av liknande konstruktion (oavsett märke). För de tillämpningarna får du sannolikt ta fram borrhammaren.
c) 458an och 459an är STORA maskiner. De väger cirka 2.2 kilo med ack och det känns efter ett tag, framförallt om man arbetar med lyfta armar. Dessutom är den inte direkt smidig. Om du har - eller planerar att skaffa - en borrhammare så skulle jag starkt rekommendera att köpa ett kit där borrskruvdragaren saknar slagfunktion och spara ett halvkilo på vikten. Hur nöjd jag än är med 458ans kraft (och jag är verkligen nöjd) så önskar jag ändå att jag haft den här insikten från början. Då hade jag inte känner mig tvungen att komplettera med en liten 10.8V-maskin för den myriad av tillfällen när man inte behöver ett raketgevär utan bara en slangbella.
I övrigt kan jag varmt rekommendera Toolstop och Axminster. Båda firmorna är formidabla att ha och göra med.
Edit: Ber om ursäkt för lite kaka på kaka, missade att det fanns en sida två i tråden innan jag postade.
Redigerat:
Jag har batteriindikator på min BTD146, men inte på BDF456.....Herr Hysteres skrev:"DHP" är en ren ommärkning av "BHP" för att uttryckligen markera att modellen klarar de nya 1840-ackarna på 4 Ah. Motsv för BTD/DTD givetvis. En icke ommärkt BHP458/BTD146 skall även den klara 1840-acken för den har rätt batteriterminal. I övrigt är enligt Toolstop enda skillnaden att D-modellen har batteriindikator..
Medlem
· Stockholms län
· 416 inlägg
Se där. Verkar vara lite inkonsistent information då så låt oss bortse från batteriindikatorerna som exklusiva för D-modellerna.
Ja nu blev det som sagt det borstlösa kittet med 459an. Största anledningarna till det var tekniken,batteritiden och vikten. Enligt makitas siffror ska 459 vara 0,5kg lättare än 458 och om det stämmer tror jag det gör stor skillnad. Har också bra erfarenhet av både toolstop och axminster sen tidigare. Nu blev det dock fastfix som fick denna order ,då dom hade bäst pris , och jag fick köpa radion för halva priset.
Medlem
· Stockholms län
· 416 inlägg
Det låter som ett bra val. Grattis! Vore kul att höra hur du gillar 459an när du kört in den.
Medlem
· Stockholms län
· 416 inlägg
De där helgerna är verkligen ett otyg. Det är stört omöjligt att få någon seriös konsumtion genomförd.