Hej!
undrar bara vad jag ska göra för att kunna få denna laddare fungerande i Sverige.

det står så här på etiketten:
Input: 120v~ 240W 50-60Hz / 50/60Hz

Är det enda som gäller att skaffa en transformator från C.O? eller går det att bara byta sladden?
vissa modeller säger ni ju faktiskt är byggda så att de klarar svenska nätet.. o jag är inte kunnig nog att säga om DENNA är en utav dem ;)

Så tack för hjälpen!

Hej Peter!
Jaså du har fått hem dragarna nu, blev du nöjd med dom då?

mvh Andreas

Tja.. nu återstår bara att få 110V laddaren att funka ;) Men annars är de en dröm!

Är det btw någon som vet vad skillnaden på de olika Makita laddarna är?
Min är en Makita DC18RA S, men har även sett andra som har DC18RA T och enbart DC18RA.. är det NÅGON som vet skillnaderna på dem?! Vad heter de svenska laddarna?!

PeterJeffrey skrev:
Tja.. nu återstår bara att få 110V laddaren att funka ;) Men annars är de en dröm!

Är det btw någon som vet vad skillnaden på de olika Makita laddarna är?
Min är en Makita DC18RA S, men har även sett andra som har DC18RA T och enbart DC18RA.. är det NÅGON som vet skillnaderna på dem?! Vad heter de svenska laddarna?!
Hej
De är troligen avsedda för olika marknader.
Jag har tyvärr mest model T (köpta beg i Kina men kommer troligen från Japan)
Har en S som är köpt med en maskin från USA.
Japan har egentligen 100 V och USA 110V

Varken T eller S kan moddas helt säkert (vad jag förstår).
Dock så har många lyckats (och några misslyckats) allt enligt Mr google.
Enligt beskrivningen så är S är enkalre att modda.
Jag avser att modda någon när jag har energi över (har fn fler stora 110V trafos så jag klara mig)

Mvh

Peter

Jag tog hem ett kit i påskas och bytte två komponenter i laddaren enligt instruktioner nedan. Layouten på mitt kretskort var inte exakt lika dan, men det är inga svårigheter att identifiera den stora kondensatorn och varistorn.
Beställde kondensator & varistor via Farnell.se
Passade på att byta sladden som går till vägguttaget samtidigt.
Funkade klockrent.
http://folk.uio.no/rickyh/DC18RA/

Finns ännu en sida med instruktioner här (de byter dock fler komponenter)
http://www.schneordesign.com/Avi/Makita/makita_mod1.htm

Lycka till :)

Jag har en S-modell som jag moddade, klippte bara bort varistorn och bytte kabeln till en med svensk euro-kontakt inget mickel med kondensator lr annat. Funkar precis likabra som min svenska laddare, körde de senast idag jämte varann, laddar lika fort, och beter sej likadant (inte så oväntat förstås).

Mvh Fredrik

FeFFeDoo skrev:
Jag har en S-modell som jag moddade, klippte bara bort varistorn och bytte kabeln till en med svensk euro-kontakt inget mickel med kondensator lr annat. Funkar precis likabra som min svenska laddare, körde de senast idag jämte varann, laddar lika fort, och beter sej likadant (inte så oväntat förstås).

Mvh Fredrik
Det låter jättebra! kanske ska prova det! :)

Är det fler som har erfarenhet av S-modellen, att den ska vara enklare att modda? Det borde ju funka med FeFFeDoo's lösning, eller hur?! :)

FeFFeDoo skrev:

Mvh Fredrik
Funkar den bra fortfarande? Är inte såå sugen på o lägga ut 400 spänn på omvandlare.. ;)

Ja det gör den, jag glömde nog skriva att det var över ett halvår sedan jag moddade laddaren, har använt den sedan dess, Visserligen så använder jag inte grejjerna yrkesmässigt, jag har köpt de privat, men jag jobbar som elektriker och ibland kan jag inte låta bli o ta med mina egna batteriverktyg för att det gör jobbet så mkt enklare och roligare, Brukar ha den moddade laddaren med mej i firmabilen för o kunna ladda batteriet till Makita radion som jag alltid använder i jobbet.

Mvh Fredrik

Jag bor i USA, så jag har lite erfarenhet av diverse elgrejor som jag tagit med till Sverige.Är du säker på att det står 120V - 240W? Du menar inte 120 VOLT till 240 VOLT? Om det är det senare behöver du bara en sådan här: http://www.amazon.com/American-Euro...304W/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1285951008&sr=8-1

Jag skulle säga att 75 procent av verktyg och datorgrejor som säljs i USA fungerar i Sverige i och med att de klarar från 110 till 240 volt. Allt tillverkas ju i Asien nu, så det är väl lika bra att göra så att grejorna fungerar överallt.

Om laddaren bara klarar upp till 120 volt måste du konvertera (reducera) med en omvandlare. Min amerikanska fru har bränt upp ett antal hårtorkar i Sverige...

På tal om ingenting: det kommer att ta dubbelt så lång tid att ladda batteriet jämfört med en svensk laddare hur du än gör. Amerikaner är lite gammaldags när det gäller el. Här i New York finns det fortfarande byggnader som använder likström!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.