Jag vet att det avhandlats i flera trådar men hur står sig Makitan? Tyvärr ingen laser eller lampa är det något jag kommer att sakna? Jag får spontant lite mer förtroende för känslan i Makitan förutom deras dubbla gejdrar som är två ställen som kan glappa. Blir sågdjupet för litet med 190mm klinga när man vinklar ner sågen? Vill kunna gersåga en 45mm. Sen stannar geringsvinkeln på lutningen på Makitan på 45 grader vilket antagligen kan kännas lite frustrerande. Sen var det ju frågan om makitan óckså har mjukstart, någon som vet?

Annars är jag fast i festoolträsket en länge men nu vill jag ha en ganska lätt och smidig kap/ger såg. Har en lite äldre rejäl AL-KO utan dragsågsfunktion och ett Dewalt bord (DE 7023? typ Bosch GTA 3800). Saker som fungerar klockrent men som känns allt för klumpiga när dom väl ska fram.

Vad rekommenderar ni?

Gick och vägde mitt åbäke till AL-KO och den väger "bara" 15kg då blir det ju inte bättre med någon av dom uppräknade modellerna. Funderar på om det finns några lättviktare med kanske 160mm klinga eller liknande ev utan dragfunktion. Eller så en kombinerad LÄTT kap/ger/klyvsåg som Makitas LH 1040F eller någon annan så man bara behöver släpa fram en såg.

Om du kan tänka dig en maskin utan slidefunktionalitet (=dragfunktion?) så kan du ju komma ner ordentligt i vikt. T ex Metabo KS 216 på 9kg (finns säkert andra ännu lättare alternativ).

Någon som provat en Metabo KS 216

Jag har en Makita 0714L och den funkar bra men jag är lite missnöjd med att den inte sågar nog djupt, den tar inte en 70mm sockel på högkant utan blir en liten kant kvar. Man får lägga mellan en bit mot anhållet så man får in biten man ska såga mitt under klingan så går det men en liten designmiss måste det vara då den är till för inredningssågning och en sockel på högkant borde vara vanligt att man vill såga tycker jag. Hade räckt om man kunde ha skjutit sågen 10 mm längre bak i gejdrarna så hade den sågat igen helt..

Hade samma bekymmer ända tills min son lossade på en skruv och flyttade fram anhållet... i och för sig på en bosch men inbillar mig att en skruv med liknande funktion finns på makitan

Har inte kollat supernoga men tror inte att anhållet går att flytta, däremot tänkte jag kapa till en aluminiumprofil som jag kan skruva fast i anhållet dom gågner som jag behöver lite mer sågdjup!

skogstomten skrev:
Någon som provat en Metabo KS 216
Jag har den sågen, har använt den ett par dagar.
Jag hade tröttnat på den vanliga stora tunga gersågen så jag hade slutat använda den.
Men så fick jag syn på denna lilla sågen på bauhaus så jag köpte en och jag tycker än så länge att den verkar bra.
Stabil och med bra laser och ljus. Liten och lätt.

Perfekt såg när man inte behöver såga så brett virke. (som för mig som är färdig med all regling osv) :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.