När vi besiktigade vårt hus, byggt -77, så rekommenderade besiktningsmannen att jag gräver ett dike närmast väggen och fyller med makadam. Huset står på betongplatta och tidigare ägare bytte syllarna. Så nu till min fråga; hur brett och djupt ska detta dike vara? Klär jag insidan med fiberduk?
Att ha grus eller sten invid husgrunden är normalt. Då undviker du att fukt bibehålls i gräsmattan och påverkar grundkonstruktionen. Det kan även se snyggt ut runt huset.
Tror inte det är så viktigt hur djupet eller brett man gräver men 10-20 cm skulle jag gissa blir bra.
Tror inte det är så viktigt hur djupet eller brett man gräver men 10-20 cm skulle jag gissa blir bra.
Ska man ha lutning och grejer?E etompau skrev:
Marken närmast huset ska luta bort från grunden. Att ha dränerande grus närmast grunden är normalt och bra men som översta skikt kan man med fördel använda ett tätare material så att inte skyfall rinner rakt ner runt grunden.
En rad plattor eller två närmast grunden är en vanlig lösning.
Plattorna ska lämpligen ha en liten lutning från grunden så vattnet rinner åt rätt håll.
Plattorna ska lämpligen ha en liten lutning från grunden så vattnet rinner åt rätt håll.
Klicka här för att svara