Jag kommer göra ett antagande. Söder är åt vänster sett utifrån planlösningarna?
Om ja, så har jag faktiskt en idé på planlösning men visar jag mina fina ritning jag gjort här på mobilen så kommer ingen fatta hur jag menar så det får bli senare när(om) jag kan få till lite datortid!
Ja du har rätt i att söder är vänster på ritningen. Ser gärna dina fina ritningar även om de kan vara svårtolkade.
Gillar verkligen planlösningen som @Jarlsgård tipsade om. Få räta vinklar och öppen känsla mitt i huset.
Har en kollega som pratar om Feng Shui och energier och det jag snappat upp av vad hon berättat ser det bra ut
Så roligt att ni ska bygga nytt!
Som någon skrev tidigare borde ni överväga att prata med en arkitekt direkt med tanke på era krav för att få ett fint hus och som harmoniserar med omgivningen. En stor 1½ plans modell från kataloghusen kanske löser 90% eller mer mer av era krav på utrymme och antal rum. - värt att tänka på.
Så roligt att ni ska bygga nytt!
Som någon skrev tidigare borde ni överväga att prata med en arkitekt direkt med tanke på era krav för att få ett fint hus och som harmoniserar med omgivningen. En stor 1½ plans modell från kataloghusen kanske löser 90% eller mer mer av era krav på utrymme och antal rum. - värt att tänka på.
Lycka till
Ja vi börjar förstå att det hade varit enklare att prata med en arkitekt direkt istället för att prata med en säljare som i sin tur ska framföra våra önskemål. Om vi inte lyckas få fram det vi vill så får nog nästa steg bli att anlita en direkt.
Jag är lite inne på att ta förslaget från a-hus och ta bort köksön, förlänga bänken längs med hela sidan från spisen, flytta kyl/frys/ugn till väggen mot entrén och göra en köksö där de stod (där tv:n hänger nu). Då tror jag att jag skulle vara nöjd med planlösningen i den delen.
Vet att det verkar lite trist att ha en toalett som man ser direkt när man kommer in i entrén men vi vill att den ska vara väldigt tydlig och lättillgänglig för att kunna användas av gäster istället för att badrummet ska användas. Även enkel att nå om man snabbt måste springa in utifrån. Med barn kanske det inte alltid hinns med att få av sig skorna.
Därefter funderar vi på att förlänga huset med 2 takstolar à 60 cm under arbetsrum och tvättstuga. Flytta ner sovrum och arbetsrum en bit och byta plats på tvättstuga och badrum. Då borde vi kunna få till en större groventré och även lite större arbetsrum. (Om vi tänker rätt). Även allrummet kanske kunde få lite mer utrymme.
Hej!
Vi är inne på vårt andra husbygge så här kommer lite erfarenheter. Börja med att utgå från tomten. Vad får ni plats med? Sol och vind? Insyn? Utsikt dvs placering av kök vardagsrum. Placera entré där ni tänkt ställa bilen. Carport och garage?
Många som kollar på l format hus slutar med h hus. Typ a-hus hällevik.
Vill ni ha ett rymligt och ljust hus rekommenderar jag ryggåstak i kök och vardagsrum. Större partier alt dubbeldörrar ut till trädgård.
Eksjöhus förslaget var riktigt dåligt enligt min smak. Inget flöde utan bara en massa rum. Vardagsrummet ligger mitt vid entrén samt vid alla passager ( mycket spring).
A hus kändes bättre dock ska man aldrig gå genom ett rum för att komma till ett annat. Somrum-arbetsrum.
Med a-hus har vi bett om 2,70 i takhöjd i hela huset. Vi ser ingen vits med ryggåstak i kök då jag vill att vi ska kunna ha skåp ända upp till taket,. I min tanke fungerar inte det men det kanske det gör egentligen?
Parkeringen kommer bli åt norr så däråt kommer vi nog vilja ha groventrén i alla fall. Det kommer även vara möjligt att parkera precis vid stora entrén när vi har storhandlat för att kunna bära direkt in till köket utan att korsa alla rum.
Vi efterfrågar ett hus med vinkel. Antingen som ett L eller ett T för att kunna få lä av huset.
Då vi inte kommer på en vettig lösning på arbetsrummets placering utan att behöva göra en lustig vinkel med massa dörrar även för den, så är det bara genom att gå genom vårt sovrum vi kommit på en skapligt vettig lösning.