Byggahus.se

Magnussons eller Bonnlarssons, enplansvilla i lantlig stil

1. Magnussons2019
    Nybyggare · Östergötland · 382 inlägg

Magnussons2019

Nybyggare
    Ja först pratade vi om att ha entrén som både groventré och finentré då det kändes onödigt att ha en entré som inte används mer än någon gång i månaden om det kommer gäster. Nu ska vi nog försöka flytta både entré och tvätt men ha en separat ingång till tvätten också.

• Laddar…
  2. Magnussons2019

Magnussons2019

Nybyggare
    Barnen är ju med i huset när vi håll er på och river. Idag mutade vi dem (fyraåringen och snart sexåringen) med att de skulle få slå sönder kakel i köket. Nu börjar jag bara nojja över om det finns asbest i allt vi river.. inte haft en tanke på det.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20180705_155735.jpg

Jag gav mig på golvmattan på toaletten men den satt som berget och minstingen vaknade så fick ta en paus.
    20180705_155746.jpg

3. Magnussons2019

Magnussons2019

Nybyggare
  4. Magnussons2019

Magnussons2019

Nybyggare
    • Laddar…
  5. Magnussons2019

Magnussons2019

Nybyggare
    Såhär såg garaget ut när vi påbörjade dagen.
    20180708_091912.jpg

Här är takstolarna borta, även några getingbon försvann.
    20180708_100500.jpg

Här är ett kort inifrån huset med den fina utsikten från matsalen. Förstår inte riktigt syftet med att bygga upp ett garage precis utanför ett fönster, ca 1,5 meter ifrån.
    20180708_100815.jpg

Väggar och tak rivna.
    20180708_114619.jpg

Sambon tycker det är roligare att riva trä så han gav sig på ett litet utbygge på huset som rymde en liten entré och skafferi. Här är resultatet av det.
    20180708_114635.jpg

Det kommer en som vill hämta allt trä från rivningen men tyvärr hade han inte tid att ställa dit en container förrän vecka 30 så innan dess går det kanske inte riva hela huset.. men vi får väl se om vi blir lite rastlösa.

I morgon kommer singel till dräneringen i den nya vägen, men inte förrän på torsdag kommer gruset till vägen så får se vad som görs under resten av veckan.

6. Magnussons2019

Magnussons2019

Nybyggare
  7. Magnussons2019

Magnussons2019

Nybyggare
    Här kommer första förslaget som vi skickade tillbaka med vissa önskemål, exempelvis att vi ville ha mer bänkyta i köket och möjlighet att kunna duka upp buffé. Även ett eget arbetsrum och flytta klädvården till bredvid entrén.
    20180709_214514.jpg

Därefter fick vi tillbaka detta.
    20180709_214549.jpg

Här blev badrummet dels för litet och dels med ingång från vårt sovrum. Inget vi vill ha då vi kommer använda badkaret ganska flitigt med 3 små barn och det kommer troligtvis även vara där vi alla kommer borsta tänderna. Dumt att alltid behöva gå genom vårt sovrum då.
    I köket ville vi flytta spisen så att den kom närmre köksön för att slippa gå genom hela köket med allt. Vi sa även att vi kunde ha arbetsrummet innanför vårt för att slippa ha en dörr i vägen någonstans.

Det här är det senaste förslaget vi fått.
    20180709_214605.jpg

Vi har ångrat oss om att ha klädvården utan egen dörr ut/in. Vi skulle även vilja bredda takstolarna så att den "privata delen blev bredare och kök/vardagsrum blir kortare genom att flytta entrén till där klädvården nu ligger. Problemet blir att vi då måste placera om exempelvis wc/dusch och alla andra rum i den delen. Köket känns för långt och smält med en väldigt knepig placering av köksön. Vi tänker oss att flytta kyl/frys/ugn till väggen mot där entrén nu ligger och istället för en vägg sätta en köksö där tv:n nu är placerad.

Kom gärna med förslag på hur ni hade tänkt.

8. Magnussons2019

Magnussons2019

Nybyggare
    Idag kom äntligen förslaget från Eksjöhus. Det mesta känns bra med det, men jag reagerar på att det inte är några fönster i köket och vid matbordet.. Det är söderläge åt det hållet och det är även åt det hållet större delen av trädgården kommer ligga.
    Vi skulle gärna se att tvättstugan inte blir en lång genomfart utan snarare mer kvadratisk men vet inte om det skulle vara möjligt.
    Vad tycker ni om planlösningen?
    Screenshot_20180710-165503_Drive.jpg

9. A
    Medlem · Skåne · 367 inlägg

Alfons3301

Medlem
    Eksjöhus, är det tillräckligt med förvaring i hallen? Eller kommer kläder/skor för familjen finnas mest i groventrén? Plus barnvagn, ska det finnas plats för den i hall eller groventré?

• Laddar…
  10. Magnussons2019

Magnussons2019

Nybyggare
    Det är tänkt att groventrén ska innehålla alla våra ytterkläder och skor. Även plats för i stort sett hela familjens kläder för att slippa allt spring för mig när tvätten är gjord. Barnvagn ska helst också få plats men då det är sista barnet (antagligen) så är det inte så lång period den behöver få plats.
    Jag tror vi måste få till en mycket större tvättstuga helt enkelt.

11. Magnussons2019

Magnussons2019

Nybyggare
    Jag är väldigt tacksam för alla tankar om de tänkta planlösningarna.

12. A
    Medlem · Skåne · 367 inlägg

Alfons3301

Medlem
    Tycker om planlösningen Eksjöhus mest. Det känns bra med olika zoner. Privata delar som egen zon med separerat vuxna/barn och ett eget vardagsrum för dom. De andra planlösningarna känns röriga.

• Laddar…
  13. Magnussons2019

Magnussons2019

Nybyggare
  14. enilsson85
    Medlem · 8 inlägg

enilsson85

Medlem
    Hur mycket förstärker ni vägen och med vilken grovlek?

15. E
    Medlem · Skåne · 29 inlägg

exeln

Medlem
    Hej!
    Vi är inne på vårt andra husbygge så här kommer lite erfarenheter. Börja med att utgå från tomten. Vad får ni plats med? Sol och vind? Insyn? Utsikt dvs placering av kök vardagsrum. Placera entré där ni tänkt ställa bilen. Carport och garage?

Många som kollar på l format hus slutar med h hus. Typ a-hus hällevik.

Vill ni ha ett rymligt och ljust hus rekommenderar jag ryggåstak i kök och vardagsrum. Större partier alt dubbeldörrar ut till trädgård.

Eksjöhus förslaget var riktigt dåligt enligt min smak. Inget flöde utan bara en massa rum. Vardagsrummet ligger mitt vid entrén samt vid alla passager ( mycket spring).

A hus kändes bättre dock ska man aldrig gå genom ett rum för att komma till ett annat. Somrum-arbetsrum.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.