Finns det barn som ska nå porslinet ovanför ugnen? Det är lite högt för vardagsporslin som används ofta. Mäta o testa i ert nuvarande kök.

Det eviga köket..
Nu har vi placerat fönster och dörrar på rätt ställe på ritningen och därefter försökt anpassa innehållet efter rummet.
Det enda problemet vi stött på är för vårt hörnskafferi. Ena väggen blir 1042 mm från hörnet och andra blir 1192 mm. Tror ni att det kommer störa oss? Vi vill inte göra det mindre i onödan.

Nu är vi nöjda med kökets utformning. Vi ska åka in till IKEA och låta dem hjälpa oss med smådetaljerna såsom passbitar och täcksidor.

Digital ritning av ett modernt kök med ö centralt och barstolar, vita skåp och fyra pendellampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett kök med svarta skåpluckor och träbänkskiva på en webbplattform.
Skapa konto
Datorgenererad bild av ett modernt kök med köksö och barstolar.
Skapa konto

Jag ska in till IKEA i morgon kväll på en workshop om att rita sitt drömkök. Får se om jag tänker om efter kvällen och vill ändra på saker.

• Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Lämpligt inplanerad tillställning!

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Lämpligt inplanerad tillställning!
Ja den kom verkligen lägligt då vi vill få klart köket innan vi går vidare med a-hus.

Nu har vi landat i hur vi vill ha vårt kök när det kommer till layout. Vi har ju fortfarande möjlighet att byta lådor till skåp och liknande om vi nu skulle vilja det. Visualisering av ett kökslayoutförslag med mörka skåp, köksö, inbyggda vitvaror och hängande lampor från IKEA Home Planner.
Skapa konto

Redigerat:
Här kommer vår planlösning. Nu ska vi inte göra fler ändringar utan vi är väldigt nöjda med allt. Arkitektritning av en planlösning för en bostad med detaljerade mått och rumsuppdelning.
Skapa konto
Vi valde att ta bort kaminen och även förlänga huset med en takstol nedanför sov 1 och 2. På så sätt blev groventrén rektangulär och badrummet blev lite rymligare, plus att sov 3 som var 9,8 m2 blev större.

• Gilla
Charlie2 och 2 till
  • Laddar…
Tji fick jag. Självklart ska vi göra lite ändringar i planlösningen. Vi kommer under morgonen ha ett samtal direkt med en arkitekt hos A-hus för att kunna bolla lite idéer vi funderat på. Det är så extremt svårt att tänka på alla detaljer hela tiden men det lönar sig verkligen att inte stressa fram något beslut. Vi trodde (mest jag) att vi skulle ha huset färdigt under 2019 men nu har jag bestämt mig för att tänka positivt och hoppas att vi kan flytta in våren 2020 i alla fall.. Blir det tidigare så är det ju jättebra men ju längre tid det tar desto mer lyckas vi ju spara ihop till inredning och annat som behövs vid en flytt.

Det största problemet med nuvarande planlösningen är att det är jättesvårt att inreda groventrén när den har alla fasta installationer där. Vi skulle vilja ha en helvägg med skjutdörrsgarderober på ena sidan så förhoppningsvis kan vi lyckas åstadkomma det. Groventrén kommer användas av oss alla varje dag och behöver alltså rymma 3 barn och 2 vuxna med alla dess kläder och skor. En fördel att det tar tid är att yngsta barnet troligtvis kommer slutat med vagn när vi flyttar. :crysmile:

Även fönstren över köksbänken ska bytas till 10-10 då det blev en liten miss i kommunikationen från vår säljare till arkitekten.

Har ni andra synpunkter ni tycker vi borde ta tillfälle att rätta till får ni gärna säga dessa.

Åsa Lund
Varför fönster 10x13 vid soffan i vardagsrummet och alla andra 10x15?

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Varför fönster 10x13 vid soffan i vardagsrummet och alla andra 10x15?
För att utifrån sett blir det snyggare då kontorets fönster är samma storlek. Tanken är att kunna ta ner kontorsväggen i framtiden och då är det ju snyggare med likadana fönster bredvid varandra. Alla fönster som är 10-15 är också placerade i par så det kanske inte gör något om det ensamma fönstret är mindre. Vi vill också kunna placera soffan mot den väggen.

BirgitS
Magnussons2019 Magnussons2019 skrev:
Det största problemet med nuvarande planlösningen är att det är jättesvårt att inreda groventrén när den har alla fasta installationer där.
Går det inte att flytta en del fast installation till klädvården?

Skulle dragit ner kontorsfönstret istället. Det är bara gött med lite större fönster

BirgitS BirgitS skrev:
Går det inte att flytta en del fast installation till klädvården?
Jo det är där vi funderar på att placera bvp i alla fall.

Förslag att flytta fönstret bakom soffan till direkt anslutning bredvid altandörren, med lika mycket glas på båda. Bättre ljusinsläpp och bättre möblerbart hörn. (Av erfarenhet tror jag att ni aldrig vill ta bort kontoret).

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nu har vi fått tillbaka förslaget och jag tycker att det ser mycket bra ut. Sambon har ännu inte sett dem men vi håller tummarna att våra visioner överensstämmer. :crysmile:

Svartvit ritning av en husplan med detaljerade måttangivelser för rum som kök, sovrum och allrum.
Skapa konto
Ritning av byggprojekt som visar layouten för klädkammare, entré, och badrum med måttangivelser.
Skapa konto
Arkitektritning av husets entréfasad mot nordost med detaljerad takstruktur och fönster.
Skapa konto
Ritning av en husfasad med tak, fönster och dörr, märkt "TRÄDGÅRDSFASAD MOT NORDVÄST".
Skapa konto
Arkitektritning av en enplansvilla med trädgårdsfasad mot sydväst och måttsättning.
Skapa konto
Arkitektritning av en enplansvilla med sadeltak och fyra fönster på gavelfasaden mot sydost.
Skapa konto

• Gilla
hydrolift och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.