Jag trodde magnetit bildades av olika anledningar varav den främsta är järnrör tillsammans med syre.
Så jag gjorde lite tvärtom som du, d.v.s. spolade inte ur systemet eftersom jag inte ville ersätta befintligt syrefattigt vatten med nytt syresatt vatten.
Däremot så bytte jag ut en hel del järnrör till koppar, bl.a. de som var lägsta punkt i systemet och också innehöll mycket magnetit. Det är den del som är från acktank till inkommande i VP. Det är också på denna slinga jag satt mina filter.
Jag litar på dig och utesluter nummer 1 :)

Eller är magnetitfilter överreklamerat? Dom verkar ju kosta 10 ggr mer än vanligt smutsfilter.

S sblixten skrev:
Jag trodde magnetit bildades av olika anledningar varav den främsta är järnrör tillsammans med syre.
Så jag gjorde lite tvärtom som du, d.v.s. spolade inte ur systemet eftersom jag inte ville ersätta befintligt syrefattigt vatten med nytt syresatt vatten.
Däremot så bytte jag ut en hel del järnrör till koppar, bl.a. de som var lägsta punkt i systemet och också innehöll mycket magnetit. Det är den del som är från acktank till inkommande i VP. Det är också på denna slinga jag satt mina filter.
Jag litar på dig och utesluter nummer 1 :)
Ah! du har rätt ang hur magnetit bildas (läste just på ) ... dock eftersom jag var tvungen att fylla på med nytt vatten ca 1 gång i månaden för att hålla trycket uppe med oljepannan och det problemet försvann då jag bytte till AckTank. Dvs Troligen var min oljepanna trasig och iom att jag var tvungen att fylla på med vatten hela tiden så nybildades magnetit hela tiden.

Men om inte en så stark magnet som det är i våra båda magnetit filter plockar upp någon magnetit så har man ju inte (just nu iaf) något problem med det iaf.

T Thomas_Blekinge skrev:
Eller är magnetitfilter överreklamerat? Dom verkar ju kosta 10 ggr mer än vanligt smutsfilter.
Nja ... som jag förstått det så kan magnetit sätta sig som en beläggning på värmeväxlare i värmepumpar etc etc. Även (enl cirkulations pump tillverkare) sätta igen Cirkulations pumpar etc.

Och kollar man på smutsfilter så verkar det som de inte klarar av att ta han om någon större mängd smuts/magnetit(om de nu tar det) innan de blir igensatta och då får ju dels cirkpumpen jobba hårdare och volymflödet stryps så total värme som kan komma ut i huset minskar.

Både @sblixten 's (Flamco Extreme vent and clean) och mitt magnetit filter (Boilermag) verkar ha hyffsat bra flöde förbi magneterna så att även om magneterna plockar upp en hel del så stryps inte flödet. (enl vad jag kan se på hur just dessa filter är gjorda )

Frågan är hur stort problem det kan vara.
Bara ett smutsfilter hade iaf blitt igensatt med den mängd magnetit som fanns i mitt system innan började ändra på systemet.

Har du sett hur många golvvärmeanläggningar som har helt svarta oläsliga flödesmätare?

Den skiten sätter sig i ventiler, värmeväxlare m.m. och när du behöver värmen som mest kommer pumpen att slå ifrån pga dåligt flöde (hände mig i förra kåken).

En komplett Boilermag kostar inte mer än 1500 kronor landad & skattad om man köper den i England
https://www.ebay.com/itm/125615229201

Värt varenda krona.
Den har dessutom ett stort smutsfilter.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Ja, det är just det jag också frågar mig.
Samtidigt är det inte många procent de behöver öka flödet över sin livstid för att nyttan ska överstiga kostnaden.
Både vad gäller VP:s effektivtet(COP), men även livslängd.
Om jag gör en enkel uträkning så kommer min VP förbruka ca 180.000 Kwh under sin livstid.
Låt säga att varje Kwh kostar 1 kr och att magnetfiltret förhindrar att effektiviteten sjunker med 1%/år, då skulle VP förbruka 17290Kwh mindre under livslängden och hålla två år extra.
Det ger en minskad kostnad på ca 35.000Skr.
Med tanke på att det kostar en tiondel av ovan kalkyl, så är det värt det.
Om däremot min praktiska erfarenhet hittills gäller, vilket är att smutsfiltret fångar allt, så är det helt onödigt.
Jag gissar att det i slutänden är olika mellan olika system beroende på hur mycket magnetit som bildas och vilka övriga filter som finns. Kan säkert skilja hur känsliga olika VP är för problemet också.
:thinking::thinking:

O
H H-Thomasson skrev:
Köp BoilerMag magnititfilter. Ett vanligt smutsfilter tar bara skräp inte magnititen som finns i ett radiatorsystem. Ett magnititfilter är en bra försäkring som förlänger livslängden på din värmepump.
Jag kan bara instämma. Tyvärr har BoilerMag drabbats av det klassiska problemet där det finns en enda importör/distributör i Sverige, och de är oseriösa och utnyttjar situationen för att tälja guld med täljkniv. I England kan du gå in i en VVS-butik och köpa filtret direkt från hyllan för under tusenlappen. I Sverige vill de ha mellan 2500-3500 kr för exakt samma produkt. Väldigt tråkigt. Särskilt nu när Storbritannien gick ur EU så att det inte går att komma ned till 1200-1500 kr genom att beställa på nätet. Med importavgifter och annat strul hamnr du då ändå på de svenska ockerprisnivåerna. Bortsett från allt det så är det ett jättebra filter, men det finns ett annat märke som jag tyvärr glömt bort men som dels är ungefär lika bra och dels går att köpa hos i princip alla grossister (Dahl, Ahlsell, osv). Det har mer rimliga priser.

O Steamboy skrev:
... men det finns ett annat märke som ... går att köpa hos i princip alla grossister (Dahl, Ahlsell, osv). Det har mer rimliga priser.
Ah, men nu ljuger du.
Att Ahlsell skulle ha rimliga priser (list priser då) ;)

H
Ang Magnititfilter. Det fastnar alltid mest magnitit efter stora ingrepp inradiatorsystemet. Då lossnar det och följer med mycket magnitit.som sätter sig i filtret. Så efter ett par rengörningar första månaden så minskar det avsevärt med magnitit som fastnar i filtret. Att det blir lite svart i ett vanligt smutsfilter är inte ens att jämföra hur det blir i ett boilermag som är i en helt annan liga mot ett simpelt smutsfilter.

Gammalt inlägg men när jag ändå är här och har gjort rent både silfiltret (var rent å fint) och magnetitfiltret idag så kan jag visa hur det såg ut efter 2 års drift.
Bytte ut den gamla bergvärmepumpen från -98 för 2 år sedan då den la av då.
Vad en del slam filtret samlat upp.

• Magnetitfilter från bergvärmepump täckt med svart slam efter två års drift, visas före och efter rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Kolla CycloMag filtret 👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.