25 694 läst ·
45 svar
26k läst
45 svar
Magasinkärra\Pirra\Säckakärra?
Har du haft någon billigare? Eller du hittade aldrig någon som ändå var värt det låga priset?Strip skrev:Trams! Klart du ska ha en riktig Hörby Bruk!
Jag har själv suktat efter en egen i flera år. Dreglar alltid över dem när jag är på Jula, men så blir jag lite snål och tycker kanske att jag inte har så stor användning för den att priset är motiverat. Och så kikar jag på de billigare istället, men blir alltid besviken. Klumpigt och klent byggda, kassa hjul, inga kullager, dålig balans, axeln monterad på fel ställe, vek grind och grind som inte stannar uppe, ingen förstärkning mot axeln, ingen svängd rygg, inga vinklade handtag, osv osv... och så har det aldrig blivit affär.
2009 började jag längta (då kostade den 7-800 pix ), 2015 köpte frugan en till mig i födelsedagspresent. "Den är gul, den är ful, den är allt du önskar på två hjul" stod det på kortetKnappt en månad senare inser jag att jag verkligen använder den hela tiden, den är ovärderlig!
Ja fast så enkelt är det ju inte, om däcken är kassa när jag kommer och ska använda den efter 1-2 år så blir det till att slänga ut 400 kr för att fixa det plus jobbet. Men tror man att däcken håller okay så blir det något annat.vojma skrev:Någon här på BH har en signatur i stil med: "Köp dyrt och du mår illa när du betalar, köp billigt och må illa varje gång du ska använda den"
Med andra ord: Kommer du att använda kärran ofta så är det med största sannolikhet värt alla pengar den kostar, ska du bara använda den nån enstaka gång, köp en billig och stå ut med att den ine funkar till 100%
Du verkar ha erfarenhet? Har du haft många billigare? Kör du på Hörby Bruk nu? 10 pelletssäcker är väll 250 KG och många av de billigare anger att de ska klara detta? När du taget pellets, har det möjligen varit ner i en källare? Och isåfall, hur har du hanterat trapporna?corre skrev:Prova båda två på jula tex, leta efter något tungt att köra runt på.
Du kommer märka att geometrin i hörbyn är bättre.
Dessutom är min erfarenhet att dom inte rostar lika lätt. Billiga kärror har någon form av plastfärg som skalar bort efter något år och sen är ramen rostig. Dessutom böjer man lätt plattformen om man råkar överlasta lite... (8-10 pelletssäckar ).
Ja, detta är min tanke men man läser mycket om däck som blir kassa och däcken har visat sig vara ganska dyra? Vad använder du din kärra till? I vårt fall misstänker jag att vi kommer använda den till pellets genom källaren så den lär få jobba lite.ClasseClas skrev:Jag köpte Julas kärra för vill jag minnas 299 kr vid ngn kampanj för många år sen,
[länk]
Den funkar jättebra för mina husbehov och gör verkligen nytta. Jag betvivlar inte att Hörbys är mkt bättre men hållbarhetsmässigt är Julas åt hållet billig borrhammare, där även kinesprylar funkar bra för oss villaägare.
Först tänkte jag att jag kan ju köpa en billig och funkar det inte så köper jag en Hörby senare men en billigare kostar ändå 400 - 500 kr och skulle däcken bli kassa så lägg på iallafall 300 kr på det så är vi på 700-800 kr, det blir en del minus om det inte skulle räcka.
Senast flyttade jag planteringsjord i påsar från släpet upp på tomten. Jag lastade upp till 8 påsar = ca 160kg per vända vilket funkade bra. Har även använt den till att flytta råa stockar för snickerivirke (päron och körsbär) på 150 - 200 kg styck. Pirran håller för 250 kg så där är det inga problem. Det är snarare rullmotståndet mot gräsmattan som avgör hur mkt last det går att hantera på ett rimligt sätt. Däcken har hållit bra hittills. Det är bara att pumpa dem ngn gång per säsong. Så för mitt husbehov lirar den pirran bra.snowjim skrev:Ja, detta är min tanke men man läser mycket om däck som blir kassa och däcken har visat sig vara ganska dyra? Vad använder du din kärra till? I vårt fall misstänker jag att vi kommer använda den till pellets genom källaren så den lär få jobba lite.
Först tänkte jag att jag kan ju köpa en billig och funkar det inte så köper jag en Hörby senare men en billigare kostar ändå 400 - 500 kr och skulle däcken bli kassa så lägg på iallafall 300 kr på det så är vi på 700-800 kr, det blir en del minus om det inte skulle räcka.
Edit: vinterhjul och sommarhjul åker på pirran också. 3 bilar + släp. 235/60/18 får precis plats på gallret utan att vingla.
Redigerat:
Nej, precis som du skriver hittade jag aldrig nån som var värd det låga priset. Prisskillnaden upp till H/B har alltid känts så liten i förhållande till den gigantiska skillnaden i konstruktion och kvalitet.snowjim skrev:
Förutom de uppenbara fördelarna med Hörbys punkteringsfria däck, kan jag nämna att de är bättre på mjuka underlag som gräs och grus, pga att däcken är breda och har en platt profil. De är emellertid något mer svårsvängda på hårda underlag och de har glidlager (sämre rull vid höga belastningar) i stället för kullager. Fördelarna överväger absolut.
En billighetskärra kan du få gratis av mig mot avhämtning, men den är inte värd bekymret.
En billighetskärra kan du få gratis av mig mot avhämtning, men den är inte värd bekymret.
Jag fick en pirra av flickvännen för några år sedan. Lågpris, tror det var Jula.
Skruvarna som håller ihop den gängade ur sig, trots nyloc-muttrar och efter ett år hade innerslangarna torkat sönder till slamsor.
Ingen aning om vad den kostade, men var det så mycket som 50 kronor så var det ett överpris.
Skruvarna som håller ihop den gängade ur sig, trots nyloc-muttrar och efter ett år hade innerslangarna torkat sönder till slamsor.
Ingen aning om vad den kostade, men var det så mycket som 50 kronor så var det ett överpris.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 725 inlägg
Har fyllt på luft någon gång. Däcken är fortfarande fina efter 12 år. Visserligen låter jag kärran stå inomhus när jag inte använder den så solen torkar inte gummit i onödan. Använde den senast igår.snowjim skrev:
Som råden här pekar på; köp en bra (engångskostnad) om du tänker använda den flera gånger eller köp en billig och hoppas att den håller en gång åtminstone.
Tack, ja det verkar finnas en del "guldkorn" även bland de billigare men det är inte lätta att hitta dem, man vet oftast inte hur bra de verkligen håller förrns efter ett par år. Jula´s variant har jag förövrigt hittat väldigt lite positivt om, generellt är det ganska mycket negativt om de billigare alternativen vilket samtidigt känns lite konstigt med tanke på att det egentligen inte är någon avancerad konstruktion.ClasseClas skrev:Senast flyttade jag planteringsjord i påsar från släpet upp på tomten. Jag lastade upp till 8 påsar = ca 160kg per vända vilket funkade bra. Har även använt den till att flytta råa stockar för snickerivirke (päron och körsbär) på 150 - 200 kg styck. Pirran håller för 250 kg så där är det inga problem. Det är snarare rullmotståndet mot gräsmattan som avgör hur mkt last det går att hantera på ett rimligt sätt. Däcken har hållit bra hittills. Det är bara att pumpa dem ngn gång per säsong. Så för mitt husbehov lirar den pirran bra.
Edit: vinterhjul och sommarhjul åker på pirran också. 3 bilar + släp. 235/60/18 får precis plats på gallret utan att vingla.
Jag hade riktat in mig på vanliga luft däck efter som jag kommer köra den en hel del inomhus på stengolv. Jag är lite skeptisk till hur bra punkteringsfria däck verkligen fungerar på hårda golv, vad jag kunnat läsa mig till så ska de vara klart tyngre att köra med.mattiasp skrev:Förutom de uppenbara fördelarna med Hörbys punkteringsfria däck, kan jag nämna att de är bättre på mjuka underlag som gräs och grus, pga att däcken är breda och har en platt profil. De är emellertid något mer svårsvängda på hårda underlag och de har glidlager (sämre rull vid höga belastningar) i stället för kullager. Fördelarna överväger absolut.
En billighetskärra kan du få gratis av mig mot avhämtning, men den är inte värd bekymret.
Nu vet jag inte vilken version du har men just kommentarer som denna ser man ganska ofta när det gäller just de billigare varianterna. Dock har jag inte sett något negativt alls om Hörby bruks kärra. Frågan man ställer sig då är att de som klagar på de billigare kanske använder den extremt mycket? Hur ofta använder du din?Norrhyttan skrev:Jag fick en pirra av flickvännen för några år sedan. Lågpris, tror det var Jula.
Skruvarna som håller ihop den gängade ur sig, trots nyloc-muttrar och efter ett år hade innerslangarna torkat sönder till slamsor.
Ingen aning om vad den kostade, men var det så mycket som 50 kronor så var det ett överpris.
Då ska jag göra det lite svårare för dig genom lite positiva omdömen om Julas röda kärra.
En sådan står nämligen i sommarstugan sedan nästan tio år tillbaka och fungerar kalasbra! Ingen rost, inga lösa muttrar, inga dåliga däck, inga problem helt enkelt. Den förvaras inomhus men används mest utomhus där den dras över gräsmattor, grusvägar och (breda) skogsstigar.
Det har blivit en hel del jordsäckar, timmerstockar och ibland en båtmotor samt lite annat givetvis. Aldrig några överlass utan då går jag hellre två vändor.
Så har man bara disciplin nog att inte köra överlass, lämna den ute i ur och skur samt inte behöver använda den hela dagen varje dag så hävdar jag att Julas fungerar mer än väl!
En sådan står nämligen i sommarstugan sedan nästan tio år tillbaka och fungerar kalasbra! Ingen rost, inga lösa muttrar, inga dåliga däck, inga problem helt enkelt. Den förvaras inomhus men används mest utomhus där den dras över gräsmattor, grusvägar och (breda) skogsstigar.
Det har blivit en hel del jordsäckar, timmerstockar och ibland en båtmotor samt lite annat givetvis. Aldrig några överlass utan då går jag hellre två vändor.
Så har man bara disciplin nog att inte köra överlass, lämna den ute i ur och skur samt inte behöver använda den hela dagen varje dag så hävdar jag att Julas fungerar mer än väl!