7 193 läst ·
21 svar
7k läst
21 svar
Mafells nya sticksåg P1CC
Gäller verkligen att de gjort saker rejält med tanke på att den sågen helt saknar stöd för bladet. Det brukar liksom slå lite då man går in i arbetsstyckena "mitt på".
Låsningen av bladet påminner lite om DW's lösning men är förhoppningsvis flera steg bättre, lär i alla fall vara omöjligt att göra det sämre än DW.
/Kent
Låsningen av bladet påminner lite om DW's lösning men är förhoppningsvis flera steg bättre, lär i alla fall vara omöjligt att göra det sämre än DW.
/Kent
Enligt en düsk tråd om Mafell ska den ta vanliga blad också.
Det ska som sagt bli intressant att följa utvecklingen, precis som Kent har jag lite förbehåll mot avsaknad av bladstöd/styrning. Dock så undrar jag då om den följdaktligen sågar klart sämre med vanliga blad. Det finns ju den risken.
Vill samtidigt passa på att efter inkörning av Bosch GST 120 dra tillbaka min rekommendation av sågen då den inte klarar ens enklare kurvtagning i medeltjockt till tjock material utan att bladet hoppar ur styrrullen! Grrrrr. Dessutom lider den efter mer uppkapning av reglar av samma problem som Festool: att den skevar lite och inte klarar att hålla vinkeln i en vanlig 45mm regel, faktum är att den, när den börjar skeva, drar iväg ordentligt. Festoolen är bättre, men inte toppen.
Som jag tidigare sagt; jag försvarar ingen produkt som inte gör jobbet - eftersom blå Bosch varit mycket trevliga i sin senaste generation så "chansade" jag och första intrycket var gott. Tyvärr blev det nitlott.
En Bosch GST135 gör därför (idag) entré på bygget. Återkommer snarast med rapport efter hård inkörning idag! Den är i princip exakt lika i storlek som 120:an och har samma doja men 120:an saknar bladstyrningen och har något mindre kapacitet.
Håller en dörr öppen för Mafell, men hoppas att jag inte ska få vara försökskanin för den.
Det ska som sagt bli intressant att följa utvecklingen, precis som Kent har jag lite förbehåll mot avsaknad av bladstöd/styrning. Dock så undrar jag då om den följdaktligen sågar klart sämre med vanliga blad. Det finns ju den risken.
Vill samtidigt passa på att efter inkörning av Bosch GST 120 dra tillbaka min rekommendation av sågen då den inte klarar ens enklare kurvtagning i medeltjockt till tjock material utan att bladet hoppar ur styrrullen! Grrrrr. Dessutom lider den efter mer uppkapning av reglar av samma problem som Festool: att den skevar lite och inte klarar att hålla vinkeln i en vanlig 45mm regel, faktum är att den, när den börjar skeva, drar iväg ordentligt. Festoolen är bättre, men inte toppen.
Som jag tidigare sagt; jag försvarar ingen produkt som inte gör jobbet - eftersom blå Bosch varit mycket trevliga i sin senaste generation så "chansade" jag och första intrycket var gott. Tyvärr blev det nitlott.
En Bosch GST135 gör därför (idag) entré på bygget. Återkommer snarast med rapport efter hård inkörning idag! Den är i princip exakt lika i storlek som 120:an och har samma doja men 120:an saknar bladstyrningen och har något mindre kapacitet.
Håller en dörr öppen för Mafell, men hoppas att jag inte ska få vara försökskanin för den.
Redigerat av moderator:
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Får vi hoppas du blir nöjd med 135:an då. Trodde motorstyrkan var enda skillnaden mot 120:n men så var det inte alltså.
snickarboden: ja, det var den förhoppningen jag hade om 120:an men den kom på skam.
Idag blev det grundmålning av fasad för hela slanten så 135:an fick ingen premiär idag tyvärr. Men, den har fått en Festool Plug-it anslutning iallafall.
Ska ta mig tid imorgon och såga mig igenom lite feta spillreglar och motionera den. Jag har bestämt mig för att inte ha någon förväntning på den.
Det jag helst skulle ha är en GST85PE med snabbfäste, men det finns ju inte.
Idag blev det grundmålning av fasad för hela slanten så 135:an fick ingen premiär idag tyvärr. Men, den har fått en Festool Plug-it anslutning iallafall.
Det jag helst skulle ha är en GST85PE med snabbfäste, men det finns ju inte.
Hmm, vilka blad kör du med?
Visserligen har jag sett 120'or som inte kan såga rakt ens med nya blad men ingen Festo.
Rörande 135'an så kör jag nästan aldrig med klackarna på och vid figursågning så lite pendel som möjligt.
/Kent
Visserligen har jag sett 120'or som inte kan såga rakt ens med nya blad men ingen Festo.
Rörande 135'an så kör jag nästan aldrig med klackarna på och vid figursågning så lite pendel som möjligt.
/Kent
Då har 135:an fått en liten workout idag och den klarar sitt jobb väl. Man får vara försiktig när man sågar 95x95 längs fibrerna (klyv) men den sågar fint och håller vinkeln. Klart bättre än vad Festool klarar med det "rekommenderade" sågbladet eller med Boschblad. Boschen sågade lite bättre med Boschblad men det beror nog mest på att det långa Festoolbladet hunnit bli lite slitet.
Med Festool i tjockare material så är det svajigt, sågar man kritiska sågningar så funkar den inte alls. Då sågar jag hellre med en handsåg (funkar ju alltid, men kan bli lite slitigt om man har mycket). Festoolen är fin till mycket men som allroundsåg eller byggsåg kan jag inte rekommendera den - och då har vi kört på tre olika NYA sågar. Fler chanser får den inte.
Ser fram emot rapporter på Mafells såg, kan som sagt tänka mig att investera i den om den håller måttet.
Med Festool i tjockare material så är det svajigt, sågar man kritiska sågningar så funkar den inte alls. Då sågar jag hellre med en handsåg (funkar ju alltid, men kan bli lite slitigt om man har mycket). Festoolen är fin till mycket men som allroundsåg eller byggsåg kan jag inte rekommendera den - och då har vi kört på tre olika NYA sågar. Fler chanser får den inte.
Ser fram emot rapporter på Mafells såg, kan som sagt tänka mig att investera i den om den håller måttet.
Klicka här för att svara