mattiasp skrev:
Beträffande kabeln så förväxlar Daniel Mafellsågen med brutalborrmaskinen Makita DA 4037, som hade för kort kabel. Mafell KSP 55 F har 4 meter kabel.
Som för övrigt också var en makalöst rolig maskin ;) 2mm spån stora som postit-lappar är grejor det!

Mafellen var ju lite ovan att köra när man är van att köra Festools sänksågar. Sänkningen sker med hjälp av en spak. Det borde funnits ett stopp för spaken, kanske finns som extra tillbehör?

På det hela taget tycker jag att den inte var så långt från en Festool sänksåg. Dessutom tycker jag skenan var bättre och smidigare. Vi har ju pratat om att den kan slitas ut osv. Säkerligen, men när den fungerar kändes den bättre än Festos. Har alltid tyckt att inställningen i sågfoten på sänksågarna från Festool är lite halvdålig, alltså justeringen av greppet runt listen i skenan.

Alltså en värdig konkurrent till såväl Festools TS55 som Hitachi C6BU2. Jag bedömer det som att man får minst 90% av respektive prestanda i en såg, kanske mer, och på så vis är ju en Mafell ett väldigt prisvärt kombialternativ.

mattiasp skrev:
Kul att resten av forumet fick höra vad ni ansåg. Det var Mr Handyman som körde sågen mest.Vi får se om han yttrar sig. Att sänka ned sågen till ett förutbestämt djup är lite klyddigt, men det går.

Beträffande kabeln så förväxlar Daniel Mafellsågen med brutalborrmaskinen Makita DA 4037, som hade för kort kabel. Mafell KSP 55 F har 4 meter kabel.
Ja just, det, så var det. Makita borrmaskinen är för övrigt verkligen en best i en klass för sig. 110mm self-feed borr rakt igenom en 45mm regel på ett par sekunder, spånen var kanske snarare 2 än 1 millimeter tjocka...

Mr Handyman skrev:
Alltså en värdig konkurrent till såväl Festools TS55 som Hitachi C6BU2. Jag bedömer det som att man får minst 90% av respektive prestanda i en såg, kanske mer, och på så vis är ju en Mafell ett väldigt prisvärt kombialternativ.
Angående C6BU vs mafellen så tycker jag att mafellen känns lika bra som C6an, dvs 100%.

De kan ha rätt i det, men jag körde den bara i sänksågsläge.

M
Hallå, ny här och full med frågor om bla cirkelsågar. Det är mer än 10 år sedan jag sågat något och då hade jag tillgång till en stor Altendorf.

I denna tråd framkommer att KSP55F på skena inte är lika bra som en riktig sänksåg men jag blir inte riktigt klok på vad den inte gör/klarar. Vad är det som felar?
-Blir det inte lika rakt i längsriktningen?
-Håller den inte snittvinkeln under hela längsriktningen?
-Är snittytan sämre?
-Är det handhavandet av maskinen som är sämre?

Har jag fatta rätt att det är KSP55F som används i en KSS 400?

Eftersom C6BU2 nämns så passar jag på att fråga om den också då C7BU2 intresserar mig tillsammans med i detta forum presenterade såglådan och tex en skena typ denna http://www.youtube.com/watch?v=CH5dW-QcgeI&feature=fvw
Jag inser att denna lösning kräver mer arbete men hur bra kan snittkvaliteten bli i jämförelse med KSP55F på originalskena? Hur bra kan det bli med en såglåda i jämförelse med KSP55F på originalskena?

Som korta svar på dina frågor:
Det blir lika rakt
Det blir rätt vinkel
Snittytan är lika bra
Handhavandet är lite klurigare än en Festool TS X5

Nu har jag sågat en hel del med maskinen. Jag gillar den lite bättre nu. Det enda jag saknar är en plugit-kabel. Det har blivit en del regelsågande där det finns ett snedtak ovanför. Snitt som kräver precision i vinkel och längd. I vanliga fall hade jag släpat fram min GCM8s, med jag hade inte plats för den. Mafellen löste uppgiften med bravur.

Jag tvekar inte att rekommendera KSP 55F om man inte tänker köpa flera cirkelsågar.

Mattiasp
Hur mycket kommer du att behöva använda (har använt?) skenan??
Mao, finn det tillfällen då TS55an inte löser uppgiften med skena?

M
Tackar för det snabba svaret matiasp! Maskinen blir ju mer och mer intressant. På ditt korta svar verkar det ju som att en kunnig person kan få till ett resultat likvärdigt med en TS55.

Kan man hoppas på ett långt svar också?

Inte direkt en fråga som har med tråden i sig att göra, men, någon som hört några rykten om att Festool kanske snart kommer med en ny eller uppgraderad sänksåg för att möta hotet från Mafells sänksåg?

MathiasFr skrev:
Kan man hoppas på ett långt svar också?
Jag tycker att det mesta finns skrivet i inläggen 14-20 i den här tråden. Festool TS55 är utan tvekan en vassare sänksåg, men den är värdelös att kapa reglar med. Mafellen är en mycket trevlig kompromiss. Mafellens vinklingsskala stämmer på graden när och djupskalan är OK. Inte som Festools, men inom +- någon millimeter. Som vanlig handcirkel tycker jag att den är mycket trevligare än Hitachi C6BU, även om Hitachin har en bättre klingskyddsspak.

Finns mycket rykten om festool mot våren & sommaren, bland annat c12 med l-ion, och en uppgraderad ts såg, men som sagt det är bara rykten jag hört, rykten brukar oftast ha dålig grund.
En säljare jag pratade med hostade dock någonting om sommaren 2010.
den som lever får se.

Rykten eller inte borde det väl snart vara dags med en uppgradering av sänksågen, tre konkurrenter (eller fler?) har ju baserat sina på nuvarande TS55/75. Skulle tro att Makita och DeWalt är svårare konkurrenter än Mafell.

En nackdel med klingskyddsspaken på C6Bu2 är att om man sätter på utsugsröret går inte klingskdyddet tillbaka helt. Inget jätteproblem men lite B. Dessutom är sågen redan mer öppen framtill än andra cirkelsågar jag kört. Det går att sticka in en tunn skiva mellan två tänder om man har otur innan man startar och det är inte så bra. Det gick inte på min gamla AEG-cirkel t.ex.

På hitachin finns det ju en kortare spak till skyddet att använda tillsammans med utsuget

Mr Handyman skrev:
Rykten eller inte borde det väl snart vara dags med en uppgradering av sänksågen, tre konkurrenter (eller fler?) har ju baserat sina på nuvarande TS55/75. Skulle tro att Makita och DeWalt är svårare konkurrenter än Mafell.

Säljaren jag pratade med som hintade att det antagligen var något på gång framåt vårkanten sålde i stort sett bara Mafell för tillfället, på Festoolfronten var det väldigt ljumt när det kom till sänksågar enligt honom. Iofs är det i en butik där nog mest yrkesmän med stora plånböcker handlar och inte så många glada amatörer som en annan. Sen beror det ju mycket på vad säljaren pushar för och tycker är bra grejer.

Tittar man på oss glada amatörer så spelar ju priset mer roll, och där kan jag tänka mig att DW och Makita är svåraste konkurrenterna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.