Jag skall montera ihop anslutningarna till pumpen (bottenventil och 90 graders vinkel) som skall sitta i en grävd brunn. Hur hårt skall man spänna kopplingarna (jag kan tyvärr inte testa om det är tätt innan jag lägger igen hålet (dock går det att spänna i efterhand, men är rätt omständigt, får typp tömma brunnen)).

Är det typ så hårt det går eller?

Det sitter på sugsidan om det spelar någon roll.

Om det är typ PRK-koppling så ska du dra dom så hårt du kan, muttern ska vara i botten. Viktigt är att slangen är intryckt hela vägen genom muttern, det är lätt till att tro det är stopp när man kommer till slutet av muttern (som klämmer ihop slangen) så ta ett mått hur långt slangen ska in och märk ut det på slangen innan så vet du hur långt in den ska innan du spänner fast den. Slangen ska ända in till mässingkanten som sitter ungefär i mitten av kopplingen

H
PRK koppling skulle jag inte använda. En mässingkoppling kostar lite mer men har stödhylsa.
En del som säljer PRK är i all fall ärliga och talar om att det mest är till för sommarvattenledningar och liknande.

Undrar om de här mässingkopplingarna är av bra kvalitet. En Beulco skarvkoppling för 32mm PEM kostar hos Rinkabyrör 224 kr. Hos Billigtvvs kostar motsvarande 98 kr. Kan vara någon kinakopia.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
holmertz skrev:
PRK koppling skulle jag inte använda. En mässingkoppling kostar lite mer men har stödhylsa.
En del som säljer PRK är i all fall ärliga och talar om att det mest är till för sommarvattenledningar och liknande.
Vart har du fått att PRK-kopplingar bara är till för sommarvatten ifrån:eek:

Min erfarenhet av PRK-kopplingar är att dom är lika bra som Beulco-kopplingar men lättare att montera. Jag har aldrig råkat ut för någon läcka i en PRK-koppling:)

Att PRK skulle vara för sommarvatten är helt fel.

Har aldrig varit med om att de har läckt, däremot har jag stött på att kopplingar i ren mässing "krupit" av kulvertslangar. Tror att det har att göra med de olika materialens utvidgning vid temperaturväxling. Så det borde ioförsig inte spela någon roll vid kallvattendragning.

holmertz skrev:

.
Men du har helt fel, PRK används bla på flera större komunala vattenverk i sverige, och dom levererar vatten året runt och till betydligt fler användare än ett hushåll ;)

holmertz skrev:

Undrar om de här mässingkopplingarna är av bra kvalitet. En Beulco skarvkoppling för 32mm PEM kostar hos Rinkabyrör 224 kr. Hos Billigtvvs kostar motsvarande 98 kr. Kan vara någon kinakopia.
Stockholm Vatten monterar en PRK på inkommande vatten i fastigheter i Stockholm. Att det bara är för sommarvatten stämmer således rätt dåligt.

Jag har också PRK på min kommunala vattenledningen in till kåken.

Hej alla !!
Helt rätt PRK används året om av komuner med fler!
Men min egen erfarenhet bör stöd hylsa användas för att säkerställa att plaströret inte krymper i dim !!!
Som koppling till hydroforanläggning är risken stor att luft sugs in om inte stödhyla används !!

Glad PÅSK !!!

Mvh
Ruben

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.