Hej!
Vi har haft hjälp av en takfirma för att renovera vårt tak. Efter mkt stridigheter är taket på plats men vi häpnar över resultatet!!
Ska det vara så här??
1. När man går på takstegen knäcks pannorna en efter en
2. Nockpannorna ej spikade utan ligger helt löst (dessutom huller om buller, en har de satt dit bakochfram!!)
3. Avslutet på nocken i väster ligger (lös) uppepå vindskivan! Ser skitdumt ut och dessutom rangligt. Den andra ligger kant i kant med vindskivan
4. Vindskivorna är olika långa och täcker på ena sidan stuprören, på den andra inte..?
5. En av de 2 takstegarna har olika steg, ligger ömsom i dalar, ömsom på toppar på pannorna, ringlar hit och dit och högst upp måste man ta ett stort kliv åt sidan för att nå de sista stegen?
6. Plåtar runt skorsten sticker upp och man får lätt i en näve under..
7. De har i efterhand hamrat in en kilformad takfotsbräda under masoniten samt lagt en plåt här - på sina ställen går inte plåten under masoniten. Brädan är hög och nedersta raden takpannor pekar mer eller mindre rätt ut?
8. Nockbandet sticker på sina ställen fram mer än 5 cm och ser inte så snyggt ut mot våra bevarade gamla pannor
Är det läge att klaga eller är detta normalt? Bör man ha hjälm på sig när man går ut!?
Vi har haft hjälp av en takfirma för att renovera vårt tak. Efter mkt stridigheter är taket på plats men vi häpnar över resultatet!!
Ska det vara så här??
1. När man går på takstegen knäcks pannorna en efter en
2. Nockpannorna ej spikade utan ligger helt löst (dessutom huller om buller, en har de satt dit bakochfram!!)
3. Avslutet på nocken i väster ligger (lös) uppepå vindskivan! Ser skitdumt ut och dessutom rangligt. Den andra ligger kant i kant med vindskivan
4. Vindskivorna är olika långa och täcker på ena sidan stuprören, på den andra inte..?
5. En av de 2 takstegarna har olika steg, ligger ömsom i dalar, ömsom på toppar på pannorna, ringlar hit och dit och högst upp måste man ta ett stort kliv åt sidan för att nå de sista stegen?
6. Plåtar runt skorsten sticker upp och man får lätt i en näve under..
7. De har i efterhand hamrat in en kilformad takfotsbräda under masoniten samt lagt en plåt här - på sina ställen går inte plåten under masoniten. Brädan är hög och nedersta raden takpannor pekar mer eller mindre rätt ut?
8. Nockbandet sticker på sina ställen fram mer än 5 cm och ser inte så snyggt ut mot våra bevarade gamla pannor
Är det läge att klaga eller är detta normalt? Bör man ha hjälm på sig när man går ut!?
Produkter som diskuteras: "takstegen"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Nej, tyvärr skojar jag inte. Det ska alltså inte vara såhär? Jag kan inget om tak själv och har svårt att avgöra hur illa det är! Tack för svar! Och nej, pengarna sitter jag på än så länge!
Nockpannorna borde spikas, pannorna under stegen ska naturligtvis inte knäckas när man går på den, vindskivor ska vara lika långa, plåtar ska ju ligga mot pannorna inte en dm över, man hamrar inte in takfotsbrädor i efterhand. Ja ungefär så.
Du har inte haft några takläggare på ditt tak för så där jobbar inte riktiga hantverkare.
Vad pratade dom för språk? irländska? lr nåt annat? För inte kan det väl vara en riktig, registrerad firma som finns kvar på orten och står med på eniro???? I så fall skulle jag ringa en jurist.
Du har inte haft några takläggare på ditt tak för så där jobbar inte riktiga hantverkare.
Vad pratade dom för språk? irländska? lr nåt annat? För inte kan det väl vara en riktig, registrerad firma som finns kvar på orten och står med på eniro???? I så fall skulle jag ringa en jurist.
Inte irländska! ;-) Nej, detta är ett riktigt, registrerat, större företag som sysslar med takomläggning. De finns med på Eniro, inte på orten, men väl på annan ort som rikstäckande firma. Vad kan en jurist göra? Vad heter "brottet"?
Det dök upp 8 st unga killar och en byggledare som, under tydlig tidspress, fixade (?) taket på 2 dagar. De hade inga skyddsställningar, borde ju vara anmärkningsvärt det med. Uppenbart stressade, de kom till oss 3 månader efter utsatt tid och skulle vidare till nästa hus snabbt.
Efter de där första två dagarna fick jag en faktura och förväntades betala. Dock uppdagades att "takläggarna" hade glömt nockband, en stege och den där takfotsbädan, så de fick komma tillbaka. Därav i efterhand. Bilderna är tagna efter det andra besöket.
Det dök upp 8 st unga killar och en byggledare som, under tydlig tidspress, fixade (?) taket på 2 dagar. De hade inga skyddsställningar, borde ju vara anmärkningsvärt det med. Uppenbart stressade, de kom till oss 3 månader efter utsatt tid och skulle vidare till nästa hus snabbt.
Efter de där första två dagarna fick jag en faktura och förväntades betala. Dock uppdagades att "takläggarna" hade glömt nockband, en stege och den där takfotsbädan, så de fick komma tillbaka. Därav i efterhand. Bilderna är tagna efter det andra besöket.
Är det en större firma så har de säkert eget folk som kan besiktiga jobbet. Be dom att göra det och säg till att det inte ska vara någon av de som gjorde arbetet.
Har dom ingen som kan besiktiga eller om du inte blir nöjd med deras besiktning så anlita utomstående besiktningsman. Skulle det vara mycket felaktigheter enligt besiktningen kan du kräva besiktningskostnaden av byggföretaget. Och att allt åtgärdas givetvis.
Har dom ingen som kan besiktiga eller om du inte blir nöjd med deras besiktning så anlita utomstående besiktningsman. Skulle det vara mycket felaktigheter enligt besiktningen kan du kräva besiktningskostnaden av byggföretaget. Och att allt åtgärdas givetvis.
Redigerat:
Ok, tack! Är det samma besiktningsman som man anlitar vid husköp/försäljning? Kan man alltså få tag på en via mäklare eller var letar man? Det enklaste vore ju om takfirman sköter det där, men .. hm.. mitt förtroende för dem har fått sig en törn!
För att svara på din fråga: (som jag tror du redan visste svaret på men behövde lite medhåll..) så är svaret JA! Det är läge att klaga. Högljutt. Bara det att de inte använt byggställning får mej att misstänka att din byggfirma vill tjäna snabba pengar utan egentlig seriös intention.
Detta ser ut som ett skämt.
Jag föreslår som tidigare talare att du anlitar en EGEN besiktningsman. Eftersom du inte själv är sakkunnig är det svårt att föra en argumentation mot firman. Du kan inte låta firman anlita en besiktningsman (kan, kan man ju, men det är väldigt dumt).
Betala ingenting innan du är nöjd.
Jag föreslår som tidigare talare att du anlitar en EGEN besiktningsman. Eftersom du inte själv är sakkunnig är det svårt att föra en argumentation mot firman. Du kan inte låta firman anlita en besiktningsman (kan, kan man ju, men det är väldigt dumt).
Betala ingenting innan du är nöjd.
Har bestämt mig för att anlita egen besiktningsman, fick inga trevliga svar av fiman idag.. Letar på Eniro och hitta.se men hittar ingen? Vad letar man på? Byggbesiktning? Besiktningsman? Hjälp, nu börjar jag bli lite orolig, för takfiman skulle ringa tillbaka igen och de lät bra arga! Kan jag säga att de inte är välkomna att kludda mer på vårt tak förrän det är besiktigat? De sa själva att de ansåg sig färdiga med arbetet.
Apropå underarbetet så lägger jag in en bild på takfoten också, där ser man glappet mellan masonit och plåt. Har fått förklarat för mig att plåten ska vara instucken under masoniten, det ser fö ut så på 3/4-delar av taket. Bilden är tagen ovanför vårt verandatak, antar att det finns risk att vattnet kommer in här, va? Eller är det kanske inte så farligt?
Apropå underarbetet så lägger jag in en bild på takfoten också, där ser man glappet mellan masonit och plåt. Har fått förklarat för mig att plåten ska vara instucken under masoniten, det ser fö ut så på 3/4-delar av taket. Bilden är tagen ovanför vårt verandatak, antar att det finns risk att vattnet kommer in här, va? Eller är det kanske inte så farligt?
Masoniten ska gå ut över plåten så att eventuellt vatten som kommer under takpannorna ska kunna rinna ner över det. Nu kommer ju virket som syns mellan masoniten och plåten att få mycket av fukten på sig.Hemmablind skrev:Apropå underarbetet så lägger jag in en bild på takfoten också, där ser man glappet mellan masonit och plåt. Har fått förklarat för mig att plåten ska vara instucken under masoniten, det ser fö ut så på 3/4-delar av taket. Bilden är tagen ovanför vårt verandatak, antar att det finns risk att vattnet kommer in här, va? Eller är det kanske inte så farligt?
Takfotsbrädan är ny, det är alltså en kilformad bräda som i efterhand slagits in under masoniten. Under masoniten ligger gamla spåntaket kvar.
Anledningen till att pannorna går sönder när du går på stegen är för att vissa av stegen är av fel sort. 3e nerifrån är gjord för enkupigt tegel. Nr 4 och 5 är för tvåkupigt betong. Det är alltså bredden det är fel på.
Om "storstark" ser detta på ett foto så kan man undra hur en takläggarfirma kan missa det när dom håller stegen i handen å har pannorna framför sej?? Är det nåt som talar för att arbetet är korrekt utfört på någon punkt alls?storstark skrev:
Det vanliga med "företag" som levererar på den här usla nivån är att dom inte gör rätt för sej, därför föreslog jag kontakt med en jurist så Du kan bemöta dem korrekt när de skickar påminnelse på fakturan och hotar med inkasso om Du inte betalar. Du behöver inte nödvändigtvis använda dej av en jurist i alla kontakter så länge dom verkar ha viljan att göra om och göra rätt, men på sikt kan det behövas och då är det bra att ha kontakten klar.
Villaägarnas riksförbund har juridisk rådgivning för medlemmar vilket kan vara en början.