BirgitS
J Jens s skrev:
Mäklare måste vara den mest överbetalda yrkesgrupp som finns, slänga ut annons och några timmar på visning. Kan inte ens få ihop 8 timmar på en försäljning. Och skulle det sen vara något fel på huset de sålt har de inget ansvar alls.
När vi sålde en lägenhet åt en annan person för ett år sen så skulle jag säga att vi träffade eller pratade med mäklaren ungefär så här, närmare 1 timme för att få en offert, 1 timme inför objektskrivandet och tips på styling, närmare 1 timme i samband med fotograferingen, många telefonsamtal under perioden med visningar, närmare 1 timme i samband med avtalsskrivandet och närmare 1 timme i samband med överlåtelsen. I samband med de tre första händelserna så tillkom restid för mäklaren.

Till det kommer förstås själva skrivandet av offerten resp. objektsbeskrivningen (vilket också krävde samtal med föreningens styrelse), samtal med fotografen, hantering av bilderna, hålla 4 visningar á 1 timme plus restid, oräkneliga telefonsamtal med presumtiva köpare, samtal med presumtiva säljare och skrivandet av offerter som inte leder till avtal etc.

Du är alltså helt fel ute när det gäller hur många timmar en försäljning kräver av en mäklare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När vi sålde en lägenhet åt en annan person för ett år sen så skulle jag säga att vi träffade eller pratade med mäklaren ungefär så här, närmare 1 timme för att få en offert, 1 timme inför objektskrivandet och tips på styling, närmare 1 timme i samband med fotograferingen, många telefonsamtal under perioden med visningar, närmare 1 timme i samband med avtalsskrivandet och närmare 1 timme i samband med överlåtelsen. I samband med de tre första händelserna så tillkom restid för mäklaren.

Till det kommer förstås själva skrivandet av offerten resp. objektsbeskrivningen (vilket också krävde samtal med föreningens styrelse), samtal med fotografen, hantering av bilderna, hålla 4 visningar á 1 timme plus restid, oräkneliga telefonsamtal med presumtiva köpare, samtal med presumtiva säljare och skrivandet av offerter som inte leder till avtal etc.

Du är alltså helt fel ute när det gäller hur många timmar en försäljning kräver av en mäklare.
Fast motsvarar de timmarna ett arvode på 80-100 000 kr? Om de skulle ha samma timdebitering som en senior IT-konsult för 1500 kr/h så skulle de lägga ned 66 timmar. Detta är jag extremt skeptisk till och tycker därför ersättningen de kräver för servicen som läggs ned är helt oproportionerlig.
Sen har de fräckheten att kräva att man själv ska betala för Hemnet annonsen.
 
BirgitS
H henke71 skrev:
Fast motsvarar de timmarna ett arvode på 80-100 000 kr? Om de skulle ha samma timdebitering som en senior IT-konsult för 1500 kr/h så skulle de lägga ned 66 timmar. Detta är jag extremt skeptisk till och tycker därför ersättningen de kräver för servicen som läggs ned är helt oproportionerlig.
Sen har de fräckheten att kräva att man själv ska betala för Hemnet annonsen.
Då har du missat att mäklaren behöver betala en lokal (med städning, reception etc.), datorsystem, jurist, marknadsföring etc. som datorkonsulten inte behöver betala.

Det är inte mäklaren som kräver att säljaren ska betala till Hemnet utan Hemnet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Då har du missat att mäklaren behöver betala en lokal (med städning, reception etc.), datorsystem, jurist, marknadsföring etc. som datorkonsulten inte behöver betala.

Det är inte mäklaren som kräver att säljaren ska betala till Hemnet utan Hemnet.
Även den firma IT-konsulten tillhör har kontor med just de kostnaderna som nämns.
Fastighetsmäklare kan vara det yrket som får högst ersättning för minst ansvar.

Ställer mig tveksam till att en jurist är inblandad i de flesta försäljningarna. Avtalen är redan formulerade och klara.

Att Hemnet kräver detta hade jag missat. Tack för informationen!
 
  • Gilla
Jens s
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Då har du missat att mäklaren behöver betala en lokal (med städning, reception etc.), datorsystem, jurist, marknadsföring etc. som datorkonsulten inte behöver betala.

Det är inte mäklaren som kräver att säljaren ska betala till Hemnet utan Hemnet.
det behövs inget kontor idag
 
BirgitS BirgitS skrev:
När vi sålde en lägenhet åt en annan person för ett år sen så skulle jag säga att vi träffade eller pratade med mäklaren ungefär så här, närmare 1 timme för att få en offert, 1 timme inför objektskrivandet och tips på styling, närmare 1 timme i samband med fotograferingen, många telefonsamtal under perioden med visningar, närmare 1 timme i samband med avtalsskrivandet och närmare 1 timme i samband med överlåtelsen. I samband med de tre första händelserna så tillkom restid för mäklaren.

Till det kommer förstås själva skrivandet av offerten resp. objektsbeskrivningen (vilket också krävde samtal med föreningens styrelse), samtal med fotografen, hantering av bilderna, hålla 4 visningar á 1 timme plus restid, oräkneliga telefonsamtal med presumtiva köpare, samtal med presumtiva säljare och skrivandet av offerter som inte leder till avtal etc.

Du är alltså helt fel ute när det gäller hur många timmar en försäljning kräver av en mäklare.
Ja visst kan det bli fler timmar i vissa fall men tycker du missar poängen. Även om de får ihop 24 timmar så blir det över 4000 kr i timmen om de tar ut ett arvode på 100 000. Och visar det sig sen att huset de sålt har stora fel har de inget ansvar. En bilförsäljare som säljer en begagnad bil tar en större risk om det visar sig vara något fel på bilen då bilfirma har ett ansvar att åtgärda felen, mäklaren har inget ansvar alls.
 
Det flesta mäklarkontor är ju franchisetagare gissar att mycket pengar försvinner franchisegivaren.


Det blir nog inga 4000 kr/h efter dom fått sin del..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag tror inte att det är antalet timmar en mäklare lägger ned på just din försäljning som är intressant om man vill diskutera ifall mäklare får oskäligt bra betalt.

Utan om man istället tittar på hur många objekt mäklaren kan sälja på en månad.

För utöver tiden mäklaren lägger ned på just ditt objekt så kommer mäklaren att prata med ett antal säljare som väljer att inte sälja via just den mäklaren. Och annan overhead som inte har med just din försäljning att göra. Och även en populär mäklare kommer att ha perioder där det helt enkelt inte finns tillräckligt många uppdrag för att få ut full arbetstid. I alla branscher, mäklare, rörmockare, snickare, IT konsulter så har man alltid viss tid som man inte har något vettigt att göra.

Och framförallt i dessa tider med lite lägre efterfrågan ser man många objekt som trots 4 - 5 visningar aldrig blir sålda, utan som dras tillbaka av säljaren. Mäklaren får inget betalt, men har kostnader.

Och även den tiden måste man ju leva.

Sedan är det väl så att en mäklare som inte lyckas sälja mer än ett objekt varannan månad, kanske borde överväga att byta yrke.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När vi sålde en lägenhet åt en annan person för ett år sen så skulle jag säga att vi träffade eller pratade med mäklaren ungefär så här, närmare 1 timme för att få en offert, 1 timme inför objektskrivandet och tips på styling, närmare 1 timme i samband med fotograferingen, många telefonsamtal under perioden med visningar, närmare 1 timme i samband med avtalsskrivandet och närmare 1 timme i samband med överlåtelsen. I samband med de tre första händelserna så tillkom restid för mäklaren.

Till det kommer förstås själva skrivandet av offerten resp. objektsbeskrivningen (vilket också krävde samtal med föreningens styrelse), samtal med fotografen, hantering av bilderna, hålla 4 visningar á 1 timme plus restid, oräkneliga telefonsamtal med presumtiva köpare, samtal med presumtiva säljare och skrivandet av offerter som inte leder till avtal etc.

Du är alltså helt fel ute när det gäller hur många timmar en försäljning kräver av en mäklare.
H hempularen skrev:
Jag tror inte att det är antalet timmar en mäklare lägger ned på just din försäljning som är intressant om man vill diskutera ifall mäklare får oskäligt bra betalt.

Utan om man istället tittar på hur många objekt mäklaren kan sälja på en månad.

För utöver tiden mäklaren lägger ned på just ditt objekt så kommer mäklaren att prata med ett antal säljare som väljer att inte sälja via just den mäklaren. Och annan overhead som inte har med just din försäljning att göra. Och även en populär mäklare kommer att ha perioder där det helt enkelt inte finns tillräckligt många uppdrag för att få ut full arbetstid. I alla branscher, mäklare, rörmockare, snickare, IT konsulter så har man alltid viss tid som man inte har något vettigt att göra.

Och framförallt i dessa tider med lite lägre efterfrågan ser man många objekt som trots 4 - 5 visningar aldrig blir sålda, utan som dras tillbaka av säljaren. Mäklaren får inget betalt, men har kostnader.

Och även den tiden måste man ju leva.

Sedan är det väl så att en mäklare som inte lyckas sälja mer än ett objekt varannan månad, kanske borde överväga att byta yrke.
Så med den logiken skulle du tycka att det är helt ok om en rörmokare eller snickare som gör ett jobb hos dig tog 4000 kr timmen, för att de måste klara sig när det är lite jobb. Allting skulle bli fruktansvärt dyrt om alla gjorde så.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Då har du missat att mäklaren behöver betala en lokal (med städning, reception etc.), datorsystem, jurist, marknadsföring etc. som datorkonsulten inte behöver betala.

Det är inte mäklaren som kräver att säljaren ska betala till Hemnet utan Hemnet.
Jag är "datorkonsult". Bortsett från reception behövs allt det där andra och mer därtill.
 
J Jens s skrev:
Så med den logiken skulle du tycka att det är helt ok om en rörmokare eller snickare som gör ett jobb hos dig tog 4000 kr timmen, för att de måste klara sig när det är lite jobb. Allting skulle bli fruktansvärt dyrt om alla gjorde så.
Nej, men när du kommer fram till att mäklaren tar 4 000 i timmen, så räknar du tid på ungefär samma sätt som om du bara vill betala för snickaren just precis när han sågar av din bräda på 10 sekunder, och när han håller i skruvdragaren för att skruva fast brädan. Mäter man arbetstid på det sättet så byggs ett hus på ett par timmar.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
4000 i timmen var ett väldigt enkelt räkneexempel på att deras timlön skulle bli extremt hög om man räknar på det sättet. Detta trots kort utbildning och inget ansvar om huset de säljer har stora fel som visar sig efter försäljning. Att jag menar att en snickare enbart skulle få betalt när han sågar vet jag inte hur du kommer fram till. Jag betalar hantverkaren för all tid han lägger ner på det jag har beställt, om han sen är helt utan jobb när han är klar hos mig är inte mitt problem. Då får han väl extraknäcka som mäklare.
 
Fairlane
J Jens s skrev:
Och visar det sig sen att huset de sålt har stora fel har de inget ansvar. En bilförsäljare som säljer en begagnad bil tar en större risk om det visar sig vara något fel på bilen då bilfirma har ett ansvar att åtgärda felen, mäklaren har inget ansvar alls.
En väsentlig skillnad är ju att mäklaren inte säljer huset, det gör säljaren.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja visst, desto mindre anledning att få 100 000 för det.
 
Fairlane
J Jens s skrev:
Ja visst, desto mindre anledning att få 100 000 för det.
Ja, fast jag ville bara förklara att det är en stor skillnad att sälja något man äger och att förmedla en försäljning.

Vad det kostar är ju upp till var och en som köper att bedöma om det är värt det. Du kan ju välja en billigare mäklare eller ingen alls om du så vill. Snittpriset var ju 75' så möjlighet att hitta en under 100' känns rätt bra.

Tänk på alla dessa människor som jobbar som artister eller idrottsmän, snacka om att ha en bra timlön!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.