Jag fick just hem ett Arbortech Ball Gouge verktyg avsett för vinkelslip som jag tänkte kunde vara kul att testa. Enligt tillverkaren så ska det passa de flesta vinkelslipar i storleken 100 eller 115 mm med M14 axel. Nu tänkte jag att det borde fungera lika bra med den 125 mm Bosch slip som jag har men så enkelt var det tydligen inte. Det visar sig nämligen att axeln på slipen är fingängad M14 medan verktyget har M14 grovgänga.

OK, jag är inte främmande för att skaffa en vinkelslip till men frågan jag har är om det är så att mindre slipar normalt har grovgänga medan 125 slipar har fingänga. Eller är det så att Bosch av någon anledning har valt fingänga eller är det kanske t.o.m så att det är unikt för just min modell? Det anges faktiskt på märkskylten att axeln är M14 1,5. Tyvärr så har jag inte hittat någon sida som anger om det är grov eller fin gänga på de slipar som säljs. I bästa fall anges att det är M14 men att det är det absolut vanligaste inom EU vet jag ju redan.

Ni som har mindre vinkelslipar, vilken gänga är det? Fin med stigning 1,5 ellr grov med stigning 2.0?

• Gilla
klorena
  • Laddar…
Annars får du traska in på ett byggvaruhus med en gängtolk ;)

• Gilla
89linå
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Annars får du traska in på ett byggvaruhus med en gängtolk ;)
Det var väl kanske lite det som var tanken att jag skulle slippa. Dessutom så verkar det vara ont om små slipar på varuhusen. 125 mm eller större verkar vara det vanligaste. Sedan är väl frågan om inte 125 mm är mer användbar ändå men just nu så beror det ju på gängorna.

M14 är just M14.
Är det något annat än M14 skall stigning anges.
När stigning anges avviker gängstigningen från standard.
Så är det i min bok.

Jag har också läst att just M14 har både grov och fin som "standard".
Men anges stigningen som M14 så är det standard 2.0, står stigningen avviker stigningen från standard.
Jag roade mig med att inspektera jobbets och mina egna 125 vinkelslipar av olika modeller, alla har M14.

• Gilla
chrd och 3 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag roade mig med att inspektera jobbets och mina egna 125 vinkelslipar av olika modeller, alla har M14.
Kan du säga något om vilka modeller/fabrikat det är på de du kollat? Eftersom du skriver att alla hade M14 så antar jag, baserat på det andra du skriver, att det var M14 2,0. Det kanske är så enkelt som att det bara är just den modellen jag råkar ha som är M14 1,5. Tyvärr så vågar jag inte riktigt lita på informationen som finns i specen på försäljarna hemsidor. M14 där kan ju innebära att det står M14 1,5 på typskylten.

Här är ett exempel:
https://www.lindarn.se/bosch-gws-7-125-vinkelslip
M14 anges men eftersom den jag har är M14 1,5 så vågar jag inte lita på att det är 2,0 i detta fallet. Kanske är det så att just Bosch alltid använder sig av fingängan?

Black o decker kg85, demoex inköpt på bulltofta bygg runt 1999, prislappen fortfarande kvar, 125-modell utrustad med M14*2. Har du en blå bosch kan jag kanske tänka mig att byta rakt av. Kanske.

Black & Decker KG85 vinkelslip med kvarvarande prislapp på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
klorena och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Har du en blå bosch kan jag kanske tänka mig att byta rakt av.
Jag tackar för erbjudandet. Men du måste ha missförstått något, jag sa aldrig att jag ville byta den jag har utan undrade vilken mer jag behöver. Dessutom så vet jag ju att om jag någongång får anledning att köpa en svets så behövs det minst sex stycken små 125 slipar i samband med svetsning. Så det är väl lika bra att jag börjar köpa på mig, det ger ju möjlighet att prova några olika modeller.

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
jac jac skrev:
Jag tackar för erbjudandet. Men du måste ha missförstått något, jag sa aldrig att jag ville byta den jag har utan undrade vilken mer jag behöver. Dessutom så vet jag ju att om jag någongång får anledning att köpa en svets så behövs det minst sex stycken små 125 slipar i samband med svetsning. Så det är väl lika bra att jag börjar köpa på mig, det ger ju möjlighet att prova några olika modeller.
Aha, tänkte mest om du lovat hela mullegruppen nya kåsor till helgen så det var panik.:)

• Gilla
gusvo085
  • Laddar…

Bästa svaret

jac jac skrev:
Nu har jag letat runt lite på Bosh hemsida också och det verkar faktiskt som om jag lyckats få hem den enda modellen med just M14 1,5:
[länk]
Om vi vågar anta att de är korrekt specade så har ju denna då M14 2,0 eftersom ingen stigning anges:
[länk]
Jag gissar att den har fingänga för att skivan skall sitta hårdare vid samma moment då den har broms. Vore ju snyggt om skivan kutar iväg när den motorbromsar.

• Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
jac jac skrev:
Dessutom så vet jag ju att om jag någongång får anledning att köpa en svets så behövs det minst sex stycken små 125 slipar i samband med svetsning. Så det är väl lika bra att jag börjar köpa på mig, det ger ju möjlighet att prova några olika modeller.
Jag anar en viss ironi men sex stycken är faktist en bra start, jag härdar ut med fem. Inte läge med skivbyte, dvs att krypa runt på golvet med svetsmask på huvudet och leta efter låsmutern som man inte hade en chans att se var den tog vägen pga sagda mask.

Alla mina har föresten M14 2, både 180 och 125or.

Ola C Ola C skrev:
tänkte mest om du lovat hela mullegruppen nya kåsor till helgen så det var panik.
Till helgen ska det paddlas så nu är det öskar vi behöver.
Annars var det mest för att det såg kul ut. Några skedar har jag tänkt på länge men tyckte skedknivarna från Djärv var lite dyra(!)...

• Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Jag anar en viss ironi men sex stycken är faktist en bra start, jag härdar ut med fem. Inte läge med skivbyte, dvs att krypa runt på golvet med svetsmask på huvudet och leta efter låsmutern som man inte hade en chans att se var den tog vägen pga sagda mask.
Nejdå, jag är helt allvarlig. Jag hade nöjet att få möjlighet att försöka svetsa lite seriöst vid ett tillfälle förra året. Då vill jag minnas att fyra slipar ingick i baskittet men kapningen löstes på annat sätt den gången. Så jag antog att sex maskiner var en rimlig grunduppsättning.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Det blev ivarjefall nyss en beställning på en GWS 13-125 CIE så totalpriset för leksaken blev aningens högre än planerat. Tidigare så fick barnen gå hungriga för att vi saknade skedar. Nu saknas pengar till mat, så kan det gå.

• Gilla
  • Haha
Byurn och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.