Mac_attack
Hej!

Jag behöver åstadkomma en m-gänga i en betongvägg, m6/m8 för lättare upphängning.

Finns det fler vettiga alternativ än slagankare? Behöver för fem infästningar och hittar bara paket med minst 50 st (rätt dyrt).

Skall nyttjas tillsammans med skruvstift där träskruv-delen är monterat i träkrokar.

Tack på förhand!

tommib
Är det inte lättare att limma fast M8-delen i träkroken och använda skruvdelen och en helt vanlig plugg? Eller gänga (och limma) träkroken? Eller fälla in en mutter?

Fråga närmaste rörmokare..

Mac_attack
tommib tommib skrev:
Är det inte lättare att limma fast M8-delen i träkroken och använda skruvdelen och en helt vanlig plugg? Eller gänga (och limma) träkroken? Eller fälla in en mutter?
Ja, det kanske inte är så dumt att vända på det hela.

Fördelen med M8 i väggen är att det är enkelt att skriva loss och byta ut, men visst, den lyxen kanske man kan undanvara.

Fälla in mutter i väggen? Hur går man tillväga?

Mac_attack
plåtrickard plåtrickard skrev:
Fråga närmaste rörmokare..
Ja, borde ju vara vanligt förekommande. Men det är ju omöjligt(?) att inte köpa på sig storpack.

Mac_attack
T Trollskidan skrev:
[länk]

finns 10pack
Ahlsell kräver väl eget företag? Det har jag dessvärre inte.

Vill helst inte stödja deras märkliga affärsmetoder heller (där priset blir vettigt först efter 80% avdrag/personlig rabatt och liknande).

• Gilla
Grumsgrums
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Vet inte om kr299:- är dyrt
Ahlsell vill ha 240:- för ett 10-pack...

Jag har köpt liknande saker styckvis i butik hos Beijer.

• Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
tommib
Nej, fälla in mutter, eller rampamuff, i kroken.

useless useless skrev:
Ahlsell vill ha 240:- för ett 10-pack...
För M8x30? Deras så kallade listpris är "bara" 145 inkl moms och ingen betalar väl mer än runt en femtiolapp.

Mac_attack
T Taxture skrev:
[länk]

Ytterligare en variant
Är träkrokar som ska fästas i betongväggen.
Men en expander med invändig gänga m6/m8 är det som ska uppnås

• Gilla
Outbackman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.