Nu sänds väl inte det längre men jag tänkte lite kring de råd och tips dom får så tycker
jag, utifrån familjernas utsatta lägen att dom är bra.

Sedan har man hört/läst att programmen vinklas och kostnader för att åtgära tex mögel
ökas för att göra "bra TV".

Minska inköp, speciellt onödiga som platt TV och liknande (Mobiler, TV-spel mm) samt
kläder är väl dom råd som ges. Det är bra råd.

Sälja onödigt. Är ett bra råd. Sedan vet man ju inte hur akut det ibland är. En del har ju
köpt dyra leksaker (ATV, Crosshojar, Hemmabioanläggningar) som säkert har kostat
mellan 50- och 100 000kr i inköp. Att sälja snabbt och till samma handlare är ju smidigt
men så var det ju det där med tiden. Skulle man själv hamna i en liknande sitts så skulle
man försöka sälja sakerna under en längre period för att få bättre priser.

Att sluta med amortering. Kan vara ett bra råd för att spara till en buffert men samtidigt är
det lite som att kissa i byxorna på vintern. Skönt nu men blir värre sedan.
Fast att ha en buffert är ju också bra. Finns disciplinen så är det kanske det inte är ett
dåligt råd. Gäller bara att börja amortera när man sparat undan till bufferten, istället för
att börja konsumera igen.

Appropå konsumera, alla som är med har dom förköpt sig på prylar? Finns det någon
som har förköpt sig på själva boendet? Alla verkar ju ha inkomster så att dom klarar
boendet bara dom slutar med sitt köp beteende. Det är ju bra men ser det alltid ut så
(i Lyxfällan) eller har det varit något avsnitt där boendet varit "problemet".
Vad gör man då? Försöker öka sin egen inkomst, förhandla ner räntor, el avtal och
andra avtal. Byta till billigare/mindre bil.

Har Ni gett råd till andra eller själva gjort en "Lyxfälla-genomgång" av egna räkningar?
Vilken situation är vanligast och vilka råd?

Jag stoppade vid ett tillfälle in några månaders konsumerande i https://www.overblick.se/hem och https://utdraget.se/. Det var väldigt intressant att se hur utgifterna fördelade sig. För att exemplifiera detaljnivån gick det tex snabbt att se hur mycket pengar jag lägger på att konsumera restaurangköpt lasagne vilket är en last jag har.

Jag gissar att en analys som denna över var pengarna tar vägen ger en ahaupplevelse för de flesta, oavsett om pengarna räcker i slutet av månaden eller inte.

De enda generella råd som lyxfällan ger är väl att undvika smålån, krediter och sky SMS-lån och liknande som pesten, samt se till att ha koll på sin ekonomi och lägga upp ett sparande, hur litet det än må vara.

Att man inte skall amortera säger dom väl inte !? Tvärtom - oftast får dom en bank att ta över alla smålån, med en lägre ränta OCH en amortering. I vissa fall kan dom lägga in en del i ett bolån, och ngn gång har det inte blivit utrymme till amortering - men det tillhör väl undantagen...
Sen har dom väl iof inte tagit avstånd från all lyx, budskapet är väl mer att man inte skall köpa på kredit utan bara om man har råd, och har man inte råd så sparar man först och köper sen (rätt sunt). Och sen skall man tänka på prioriteringar, vill man gifta sig så kanske man får avstå från 4-hjulingar och platt-tv i 5 år för att spara till bröllopet istället...

Lyxfällan kan vara kul att titta på (lite väl mkt "roa sig på andras olycka" kanske), man skall dock nog ta det med en nypa salt - det är ju ett TV3-program så allt kan inte tolkas bokstavligt. :)

Jag såg ngt avsnitt där dom faktiskt bytte boende, och ett par avsnitt har dom ju sagt att "allt måste övervägas" även om dom kanske bor kvar till slut iaf...

/K

Jag tycker att det är många som har bytt bil till en betydligt billigare. Många har haft för låga inkomster och de har fått hjälp på jobbfronten.

Personligen har jag börjat stapla upp kostnader mer och nu har jag benkoll på minsta lilla utgift varje månad. Jag hade bra koll innan också men efter man har sett på programmet så har jag i alla fall skärpt mig mer när det gäller onödiga köp så att säga.

Det bästa var väl när de sålde det mesta hos några inkl. möbler för att i slutet ge dem *trumvirvel* en ny soffa! Hade väl varit bättre att behålla soffan och ge dem något annat.

Niteowl skrev:
Det bästa var väl när de sålde det mesta hos några inkl. möbler för att i slutet ge dem *trumvirvel* en ny soffa! Hade väl varit bättre att behålla soffan och ge dem något annat.
En annan lite mindre lyckad grej var när dom i princip sålde alt från en familj (som iof var rätt välbärgad men hade för mkt skulder) inklusive damens käraste ägodel en lila moped som dom fick en 4-5000 kr för, det enda som hon absolut inte ville sälja egentligen (bland alla de 100 tals saker dom tvingades sälja).

Och sen i slutet visade det sig att dom hade 30 000 kr över när alla skulder var betalda - men inte ngt transportmedel :(

/K

Snailman
Tydligen är det så att det som säljs i lyxfällan normalt inte är på riktigt, typ bilar båtar, mc osv...

Blir väl bra tv av det sas...

(deltagarna får skriva på nåt kontrakt där de skriver på att de inte får avslöja detta)

Jo de köper bilarna på riktigt, jag känner en av bilhandlarna som brukar använda mest när de skall sälja bilen.

Tror också att dom säljer prylarna på riktigt men ibland blir det fel som klaskarlsson skrev att dom säljer
för mycket till för lågt pris och sen står dom där med pengar kvar men inget att färdas på mellan
arbete och bostad tex...

Råden tycker jag som sagt är bra men ska man applicera dom på sig själv eller någon man känner så
skulle man väl ta lite mer tid på sig. Om det verkligen inte är akut men man får väl hoppas att man
inte hamnar där själv eller någon nära vän.

Någon som vet när nästa säsong kommer igång. Original medlemmarna kommer väl inte tillbaka utan
skulle väl ta över Plus om man ska tro på det som står i tidningen.

loffes skrev:
Någon som vet när nästa säsong kommer igång. Original medlemmarna kommer väl inte tillbaka utan
skulle väl ta över Plus om man ska tro på det som står i tidningen.
Du har väl inte missat att serien kört igång igen. Man blir mörkrädd när man ser vilka ekonomiskt oansvariga individer som bankerna beviljar bostadslån till.

Svar på ursprungsfrågan: Ja det är bra råd.
Fast ingen raketforskning direkt, grundidén från rådgivarna är i princip att man inte ska köpa konsumtionsvaror på kredit, att man ska diskutera, planera och tänka igenom sina inköp, att man bara ska använda pengar som man faktiskt har tjänat in redan, att man alltid ska spara en del av sin inkomst, att man inte ska betala amorteringar/räntor med nya lån speciellt inte sms-lån och att man lär sig leva utifrån sina egna förutsättningar och inte tror att man kan köpa samma saker som grannen kan.
Inget svårt egentligen, majoriteten av oss lever enligt de reglerna även om flertalet förmodligen har köpt både bilar och elektronik på avbetalning eller med lån.
Förmodligen är programmet till hjälp för de som medverkar men jag är glad att jag inte behöver framstå som en komplett idiot i nationell tv för att komma på ekonomiska fötter.

Att man skall låta bli att amortera tills man har sanerat ekonomin, är ett bra råd. Amortering minskar lånekostnaden något, men de pengarna gör mer nytta i att betala tillbaka andra lån, samt ha en buffert så man slipper handla på avbetalning.

Håller med Jan-Å att det är egentligen ganska basic råd som ges och jag håller med dessa
"tråkiga" ekonomiska ramar som ska följas. Däremot är jag lite tveksam om rådet att minska
på amorteringen men det är ju skräddarsydda råd för just denna familj och det kan då vara
bra att sanera kontokortsskulder/krediter/inkasso innan man amorterar ett bostadslån där
räntan bara är en bråkdel av de andra skulderna.

Har inte tittat på den nya säsongen.

Att amortera ett bolån gör ju inte att månadskostnaderna kommer att minska, har man 2 miljoner i bolån och 3% ränta så blir räntekostnaden knappt tre kronor mindre för varje tusenlapp man amorterar, en piss i Atlanten helt enkelt. Lägg alla pengar på att bli av med andra skulder. När man inte har några andra skulder, då kan man börja amortera bolån.

Jag tittar på lyxfällan för att slippa skämmas över mina egna pinsamma impulsköp som jag till skillnad från deltagarna i TV har råd med... Man känner sig verkligen som Bror Duktig när man kollar på programmet, känns bra faktiskt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.