Mitt tips är Philips Aquarelle, men dom är nog tämligen svåra att få tag på, då dom tagits ur produktion.

livslängden på "godkänd ljussläpp" är ca 3 år.....

Nu var det i och för sig växter TS skulle driva upp. Inte akvariefiskar. ;)

• Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Göran.W
Philips Aquarelle är ett rör för akvarieväxter som har samma behov av sol ljus som andra växter.
Att sen fiskarna får bättre färger är bara en bi effekt.
Dock är Philips Aquarelle hejdlöst dyra men dom håller väldigt länge

• Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Göran.W skrev:
Philips Aquarelle är ett rör för akvarieväxter som har samma behov av sol ljus som andra växter.
Att sen fiskarna får bättre färger är bara en bi effekt...
OK. Jag fick uppfattningen att de var som de flesta andra rör tilll akvarier: det skall snyggt ut. :)

Göran.W
Du är inte fel på det för många köper dom just för att framhäva fiskarnas färger.
Men egentligen är det ett växt rör.
Men får man tar i såna rör faller dom bort pga priset.

Har jag uppfattat detta rätt nu? I mina gamla lysrörsarmaturer med glimtändare kan jag sätta T8 LED rör? Det jag behöver göra är väl att byta glimtändaren, eller? Jag ska ha mina till att driva upp trädgårdsväxter, då är det dagsljusrör med så högt lm som möjligt som gäller?

T8 är det allra vanligaste röret som sitter i "alla vanliga" lysrörsarmaturer så det är en god chans att det är T8 du har. De är oförväxlingsbara och T8 är ensam om att ha diametern 26 mm. Längden beror på effekten, de vanligaste är 18 W 590 mm och 36 W 1200 mm. Dessa ska finnas i Fluora-variant. (Rörets angivna längd är exklusive kontaktstiften.)

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
T8 är det allra vanligaste röret som sitter i "alla vanliga" lysrörsarmaturer så det är en god chans att det är T8 du har. De är oförväxlingsbara och T8 är ensam om att ha diametern 26 mm. Längden beror på effekten, de vanligaste är 18 W 590 mm och 36 W 1200 mm. Dessa ska finnas i Fluora-variant. (Rörets angivna längd är exklusive kontaktstiften.)
T5 är vanligast idag.

Säger du att det idag finns fler T5 än T8 så har jag ingen statistik som säger emot.

Jag ser nu att jag dock inte läst Nancys fråga. Den handlar inte om ifall T8 passar utan om man kan sätta in ett LED-rör. Ja, jag har ingen erfarenhet annat än att det är viktigt att följa tillverkarens instruktioner. Här är ett exempel, det första jag hittade som säger att det räcker med att plocka ur glimtändarna.
https://www.gemma-led.se/vaxtbelysning-t8-lysror

När det gäller växter har jag fått förklarat att det inte är lumen det handlar om utan effekt. Man vill få ut så mycket mol/dag/m2 som möjligt. Jag har inte riktigt greppat detta men ev tänkt sätta mig in det så småningom, dock inte för att jag är intresserad av odling ;)

• Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.