28 194 läst ·
98 svar
28k läst
98 svar
Lyktstolpe mitt i uppfarten
Det här var ju ett extremt dåligt råd. Jag vet precis hur jag skulle reagera som ordförande i min samfällighet, vilket är ungefär på samma sätt som om min granne helt plötsligt skulle säga att "jag flyttar din friggebod lite, på min bekostnad". Vem som betalar är endast av perifer relevans.useless skrev:
Brukar du "meddela" andra om att du ska ändra på deras ägodelar på regelbunden basis?
Förslaget var mest för att tvinga fram en reaktion och få samfällighetenen att förklara varför det inte går att flytta stolpen.
Liknelsen med grannens friggebod haltar en hel del. Samfällighetenen är man ju delägare i och i viss mån ska dom tillgodose medlemmarnas intressen.
Liknelsen med grannens friggebod haltar en hel del. Samfällighetenen är man ju delägare i och i viss mån ska dom tillgodose medlemmarnas intressen.
Precis, jag står på min tomt och fotar (bilden på huset är inte vårt hus)
Tänk er att bredden är ca 5 m från tomgräns till vårt hus och stolpen är nästan mitt i. Vi har en stor bil och plus så ska vi ha staket i tomtgränsen. Vårt problem är att vi inte kommer komma in på vår uppfart eftersom själva gatan utanför är skitsmal 2bilar kan inte köra bredvid varann.
Jag tog kontakt med samfälligheten om att vi vill bekosta detta själva men vi har fått som svar tyvärr eftersom ingen annan fått flytta på lyktstolpen men å andra sidan så kan alla andra använda sin uppfart även om de har en lyktstolpe vid sin tomt.
Tänk er att bredden är ca 5 m från tomgräns till vårt hus och stolpen är nästan mitt i. Vi har en stor bil och plus så ska vi ha staket i tomtgränsen. Vårt problem är att vi inte kommer komma in på vår uppfart eftersom själva gatan utanför är skitsmal 2bilar kan inte köra bredvid varann.
Jag tog kontakt med samfälligheten om att vi vill bekosta detta själva men vi har fått som svar tyvärr eftersom ingen annan fått flytta på lyktstolpen men å andra sidan så kan alla andra använda sin uppfart även om de har en lyktstolpe vid sin tomt.
Samfälligheten har redan svarat. Nej.useless skrev:
Samfälligheten ska tillgodose medlemmarnas intressen ja, i det som samfälligheten gäller. I detta fall sannolikt gator (inkl belysning). Inte medlemmarnas uppfarter.
Mitt problem med TS är egentligen attityden. "Jag gör vad som helst". Ja, förutom att planera om huset/uppfarten då. Eller staketet. När stolpen troligen var där från början.
Din attityd är också lite bristfällig, det var det jag ville belysa med friggeboden. Sättet du lade fram det på hade inte fått mig att bli mer välvilligt inställd, det kan jag lova.
Jag är inte bara grinig, jag kan absolut hålla med om att stolpen står olyckligt för TS. Tyvärr har vi bara TS sida av saken. Om man tittar på hela bilden är det rätt små belysningsstolpar det rör sig om. Det kanske är så att det kommer se konstigt ut med stolparna samt att det kommer bli för mörkt där om man flyttar stolpen. Det är information vi inte har. Vi har endast en TS som har planerat fel och försöker korrigera det genom att flytta andras saker.
Det blir spännande om ni bor där det kommer rejält med snö. Vi har smala gator, men inte så här smalt. Det är ändå vallar och framkomlighet för en bil när det snöat rikligt. Sälj bilen och köp en snöskoter. 
Nu har TS haft en stund på sig att komplettera med situationsritning utan att komma med en klargörande av problemet.
Det är inte gjort och därför tolkar jag det som att TS egentligen inte är intresserad av alternativa förslag utan har ett tunnelseende att den enda lösningen är att flytta lyktstolpen.
Jag är helt övertygad om att det finns lösningar, men förutsättningen finns inte att lämna genomtänkta förslag eftersom grundförutsättningarna är oklara.
I detta läge blir det bara spekulationer.
Det är inte gjort och därför tolkar jag det som att TS egentligen inte är intresserad av alternativa förslag utan har ett tunnelseende att den enda lösningen är att flytta lyktstolpen.
Jag är helt övertygad om att det finns lösningar, men förutsättningen finns inte att lämna genomtänkta förslag eftersom grundförutsättningarna är oklara.
I detta läge blir det bara spekulationer.
Administrator
· Skåne
· 8 668 inlägg
Jag tycker att det enda rätta verkar vara att ligga på samfälligheten ändå, och kräva att få flytta stolpen på TS egen bekostnad (förstås). På vilket sätt skulle det vara till nackdel för samfälligheten? Alla ev. negativa konsekvenser för samfälligheten får TS stå för, såsom kostnader och ev. administration.
Marlen : "På vilket sätt skulle det vara till nackdel för samfälligheten?"
Ja en nackdel skulle ju kunna vara att vägen blir ojämnt belyst och att någon får för ljust och någon annan för mörkt. Husen på andra sidan gatan, kan ju teoretiskt ha tagit hänsyn till placeringen av belysningsstolparna, när de planerade sina tomter och huslägen. Moderna ( =LED) gatubelysningar har ju en ganska väl definierad ljuskägla, så några meters skillnad i placering kan verkligen göra skillnad i belysning.
Men utan att ha en bättre översikt över tomter, väg och belysningspunkter, så är det ju omöjligt att komma med råd.
Ja en nackdel skulle ju kunna vara att vägen blir ojämnt belyst och att någon får för ljust och någon annan för mörkt. Husen på andra sidan gatan, kan ju teoretiskt ha tagit hänsyn till placeringen av belysningsstolparna, när de planerade sina tomter och huslägen. Moderna ( =LED) gatubelysningar har ju en ganska väl definierad ljuskägla, så några meters skillnad i placering kan verkligen göra skillnad i belysning.
Men utan att ha en bättre översikt över tomter, väg och belysningspunkter, så är det ju omöjligt att komma med råd.
Jag har skrivit i ts om hur det ligger till så gott jag kunnat sen tycker jag även att visa drar konstiga slutsatser. När det handlar om staket så är det min grannes rätt att bygga ett och inget jag kan kräva att han inte ska göra pga oss! Lyktstolpen står i vägen och enda sättet att vi kommer in på uppfarten om den är kvar är att huset byggs om vilket då självklart är omöjligt. Sen att vi får skylla oss själva och inte tänkt på stolpen vet vi så det behöver ni inte kommentera. Min attityd är sån eftersom de vi byggde med sa att lyktstolpen är det inget problem med den ber vi bara om att vi flytta.
Vi är/var nya i allt detta och väldigt naiva och trodde på det folk sa till oss, vilket tyvärr var ren slitsnack!
Vi är/var nya i allt detta och väldigt naiva och trodde på det folk sa till oss, vilket tyvärr var ren slitsnack!
Administrator
· Skåne
· 8 668 inlägg
Har du tillgång till en situationsplan över området Alisa84? Jag tror att du kan få bra hjälp här om du lägger upp den, för då kan de som vet mer hjälpa till att analysera möjligheterna.
Väldigt tråkigt att er byggare gjorde utfästelser som de inte kan hålla. De kan väl kontakta samfälligheten eftersom de ändå sagt att det inte är några problem...Alisa84 skrev:Jag har skrivit i ts om hur det ligger till så gott jag kunnat sen tycker jag även att visa drar konstiga slutsatser. När det handlar om staket så är det min grannes rätt att bygga ett och inget jag kan kräva att han inte ska göra pga oss! Lyktstolpen står i vägen och enda sättet att vi kommer in på uppfarten om den är kvar är att huset byggs om vilket då självklart är omöjligt. Sen att vi får skylla oss själva och inte tänkt på stolpen vet vi så det behöver ni inte kommentera. Min attityd är sån eftersom de vi byggde med sa att lyktstolpen är det inget problem med den ber vi bara om att vi flytta.
Har huset börjat byggas? Annars kanske du kan diskutera med husleverantören, de har en stor del av skulden här tycker jag.
Att kräva att samfälligheten ska flytta lyktstolpen är nog svårt men om ni kan prata med era grannar och få dem att säga att det är ok (skriftligt) och ta med detta till styrelsen så har ni kanske en bättre chans.
Jag kan se att styrelsen inte vill dra på sig extra jobb och möjligheter till kritik genom att tillåta ändringar men om du redan gjort grundarbetet så är det lättare. Kanske till och med ta in någon (ljuskonsult?) som kan bedöma hur mörkt det blir på gatan om stolpen flyttas och uttala sig. Kanske två stolpar, men på gynnsammare platser för er?
Ännu ett dumt förslag som bara tjänar till att öka irritationen i situationen.ecb182 skrev:
Varför är vissa så förtjusta i att gå in i clinch med samfälligheten när det är TS som har underläget i situationen? Sitter man i TS sits skulle jag starkt rekommendera att man intar en väldigt ödmjuk hållning och försöker lösa problemet på ett sätt som minimerar extraarbetet för styrelsen.
Se till vad tommib skriver kring att inte skapa onödiga friktioner oavsett vad som ligger bakom det aktuella fallet det är ju för det mesta en bra utgångspunkt. Se också till att undersöka om de som eventuellt lovat bort sig kan pressas lite också det skadar inte.
Men för egen del skulle jag inte tveka att ihärdigt ställa rimliga frågor kring varför "styrelsen" är så orörlig, samtidigt ge konkreta fullständigt klara uppgifter på hur det skulle kunna lösas både teoretiskt och praktiskt till dem. Min ringa erfarenhet i såna här frågor med diverse intvingade eller självpåtagna styrelser är att de ofta är totala lekmän som inte kan bedöma saker av denna typ korrekt. De hemfaller kanske då i något blockerat fullt mänskligt begripligt läge där de tror att orörlighet, tystnad, formalia, regelefterlevnad in absurdum etc är bästa utväg för dem.
Lite vanligt sunt förnuft och hyfs parat med socialt smörjmedel i kontakterna där du som medlem gör jobbet och presenterar lösningar av olika slag så har jag svårt att se att denna i princip ickefråga skulle kunna lösas enkelt. Men som sagt utgå från att kejsaren är naken och slå inte på den som kanske inte fyller sitt mått. Gå gemensamt framåt mot något som i realiteten är oerhört enkelt att lösa på många sätt.
Men för egen del skulle jag inte tveka att ihärdigt ställa rimliga frågor kring varför "styrelsen" är så orörlig, samtidigt ge konkreta fullständigt klara uppgifter på hur det skulle kunna lösas både teoretiskt och praktiskt till dem. Min ringa erfarenhet i såna här frågor med diverse intvingade eller självpåtagna styrelser är att de ofta är totala lekmän som inte kan bedöma saker av denna typ korrekt. De hemfaller kanske då i något blockerat fullt mänskligt begripligt läge där de tror att orörlighet, tystnad, formalia, regelefterlevnad in absurdum etc är bästa utväg för dem.
Lite vanligt sunt förnuft och hyfs parat med socialt smörjmedel i kontakterna där du som medlem gör jobbet och presenterar lösningar av olika slag så har jag svårt att se att denna i princip ickefråga skulle kunna lösas enkelt. Men som sagt utgå från att kejsaren är naken och slå inte på den som kanske inte fyller sitt mått. Gå gemensamt framåt mot något som i realiteten är oerhört enkelt att lösa på många sätt.