Skulle behöva lyfta hörnet på ett 60 m2 fritidshus. Men just där är plinten ca 1,5 m hög. Ngn som har tips på konstruktion för att få in en domkraft?

Frerider
Larsa Larsa skrev:
Skulle behöva lyfta hörnet på ett 60 m2 fritidshus. Men just där är plinten ca 1,5 m hög. Ngn som har tips på konstruktion för att få in en domkraft?
En bild skulle underlätta för vi har ingen aning om hur det ser ut?

Larsa Larsa skrev:
Är väl jättelätt att få in en domkraft om du har 1,5 m tillgodo under kåken, jag rekomenderar Biltemas 20tonnare i mitt tycke en vettig flaskdomkraft för en femhundring..

Om frågan egentligen är hur du ska palla föreslår jag meterlånga stumpar av grovt virke,6*6, 4*4, 2*8 och liknande, bygg upp en stadig bädd, lägg gärna på en bit körplåt eller järnbalkstump på domkraften för att fördela trycket över större yta.

(Själv måste jag nog gräva för att få in den gamla skruvdomkraften under timmerstommens låga del, eller köpa nått modernare och säkrare lyfthjälpmedel som får plats när det inte ens är en fot luft mellan mark och syllstock)

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Ja precis, handlar om hur jag får upp domkraften, alternativt om det finns ngn smart lösning att säkra en stolpe mellan domkraft och hus.

Men kanske blir att köpa ett gäng typ 150x150 sparrar att kapa upp och sen trava upp. Alternativt kanske man kan köra enmeters stockar och trava om man surrar dem ordentligt i varandra (har tillgång till detta). Behöver bara lyfta ngn cm i taget så kan ju inte hända så mycket då…

Du behöver blockat virke eller plankstump, inte runda stockar

Bygg en bädd av grovt korslagt virke 6*6 är bra

Lånar tråden, mitt problem är snarast det motsatta..

• IMG_20260816_131346.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F fribygg skrev:
Gräv.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Svetsa ett stöd som du kan ställa domkraften undet och skruva fast stödet i väggen. Om du gör stödet som en öppen låda kan du skruva den i understa stocken, lägre än domkraften.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Svetsa ett stöd som du kan ställa domkraften undet och skruva fast stödet i väggen. Om du gör stödet som en öppen låda kan du skruva den i understa stocken, lägre än domkraften.
Skulle nog funka, men varken personbilen eller fritidshuset härbergerar nån svets..( fö är jag väl medveten om hur dåligt jag svetsar och ska nog inte ge mej på nått mer än möjligtvis skottkärrereparationer med mina svetskunskaper)

H HenrikHuslöse skrev:
Det går kanske att bulta en grov följare av 6*6 eller grövre på timmerväggen och lyfta under den.

Exempel på stockbädd för att hålla det lyfta huset medans man fixar hörnsten, går givetvis att använda samma princip för att palla under domkraften/domkrafterna

• IMG_20260816_144356.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.